Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 25. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                                Bytte retning i Tønsberg Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1435 #14977 (#14968) Vist 804 ganger Lik innlegget
 

Hvor har du det fra at tog skal bytte retning i Tønsberg? Det er snart 100 år siden de gjorde det, og retning skiftet de vel ikke.
Jeg har ikke sett at JBv har lansert noe forslag om å skifte retning i Tønsberg. Tidsforskjellen på 3 min var mellom følgende alternativer:
1. Kjøre om Tønsberg og stoppe sentralt i fylkets største by/tettsted.
2. Kjøre forbi Tønsberg, men stoppe på et eller annet jorde i Vestfold.
Mellom disse alternativene er det ca 3 min kjøretidsforskjell.

Terje Andersen

                                                  Bytte retning i Tønsberg Herman 5. juni 2009 kl.1456 #14990 (#14977) Vist 809 ganger Lik innlegget
 

Alle tog bytter retning i Tønsberg - i vendesløyfe, riktignok, men de bytter fremdeles retning.

                                                    Ikke retningsbytte Svein Sando 5. juni 2009 kl.1503 #14994 (#14990) Vist 817 ganger Lik innlegget
 

Nei, de verken bytter retning eller det er vendesløyfe der. Toget kjører én vei hele tiden. Derfor vender det ikke.

                                                      Kjøreretning vs kompasskurs Terje Andersen 5. juni 2009 kl.1530* #15007 (#14994) Vist 802 ganger Lik innlegget
 

Hvis man med kjøreretning mener retningen toget kjører uttrykt i kompasskursen til togets hastighet er det klart at den vil endres ved enhver kjøring i kurve. I Tønsberg skjer det da en kursendring på minst 180 grader på det meste.

Når vi snakker om at tog bytter kjøreretning forstår man som regel at toget framførs fra motsatt førerrom eller ved et lokomotiv som har byttet plass fra togets ene ende til den andre.

En slik bytte av kjøretning har aldri forekommet regelmessig i Tønsberg såvidt jeg vet, selv om toget i tidlige tider måtte bakke ned til stasjonen i den ene retningen og fra stasjone i den andre retningen.

Terje Andersen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 20268 treff på forum10, og 72347947 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12833 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.