Visning av en deltråd på 13. nivå av toppinnlegget "Linjeomlegging rundt Dalane-regionen" i Plattformen

Hele tråden har 86 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                        Rygge nyåpnet Nils Carl Aspenberg 5. juni 2009 kl.1601 #15027 (#14906) Vist 724 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig er Rygge foreløpig ubetydelig i forhold til Torp, for flyplassen har jo nettopp åpnet, og det vil jo ta år å bygge opp trafikken. Flyselskapene må etablere seg der og de reisende venne seg til det nye tilbudet. Rygge ligger imidlertid omtrent halvparten så langt fra Oslo som Torp, jernbaneforbindelsen er bedre og det er full motorvei til flyplassen både sydfra og nordfra. Flyplassen ligger også nærmere de store byene Fredrikstad og Sarpsborg som er mye større enn byene i Vestfold. Jeg tror det kun er et tidsspørsmål om hvor lang tid det vil ta før Rygge blir viktigere enn Torp. Hvis selskapene velger å flytte fra Torp til Rygge, så kan man faktisk oppleve at Torp vil få reduksjon.

                          Rygge solslyng 5. juni 2009 kl.1710 #15053 (#15027) Vist 717 ganger Lik innlegget
 

...får ikke lov til å frakte flere passasjerer enn at flyplassen kan gå rundt økonomisk.

                            Rygge Kjetil Næss 5. juni 2009 kl.1937 #15074 (#15053) Vist 711 ganger Lik innlegget
 

Dette er korrekt, men jeg vil tippe det endrer seg etterhvert. Politikerne må åpne øynene og se på alternativene til en tredje rullebane på Gardermoen. Prosjektet med en tredje rullebane er godt i gang, men med rask togforbindelse til Rygge (og forsåvidt Torp) mener jeg trafikken bør kunne økes her først. Dette går veldig mye på politisk vilje og akkurat nå er det "stuerent" å bygge ut en ekstra rullebane på Gardermoen, mens det er umulig og få økt trafikken på Rygge. Forstå det den som kan.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.