Stillverkstablåer Per Hilton 6. apr. 2013 kl.1140 #153360 (#153359) Vist 1242 ganger
Lik innlegget |
| Både sporfeltlampene og veksellampene skal være hvite. Sporfeltlampene skal lyse når tilhørende felt er fritt for materiell. Sporvekselfeltene deres virker å ha noe større utstrekning enn det som er vanlig, og det mangler blå lamper som skal indikere låst togvei. Ser heller ingen varselfelt. |
|
Blå lamper? Svein Sando 6. apr. 2013 kl.1301 #153362 (#153360) Vist 1230 ganger
Lik innlegget |
| det mangler blå lamper som skal indikere låst togvei. Ser heller ingen varselfelt.
Kan du på dette bildet av stillverket for Leangen vise hvor de blå lampene er plassert hen, og varselsfeltene? |
|
Stillverkstransparent - blå lamper Per Hilton 6. apr. 2013 kl.1452 #153368 (#153362) Vist 1199 ganger
Lik innlegget |
| De blå lampene er plassert under togveistillerne i hver ende av stasjonen. Forbi Leangen er det linjeblokk, så da er det blokklamper i stedet for varselfelt. Dette er de ytterste lampene i spordiagrammet (på hver strekning). De skal lyse når blokka er fri, og blinke når den er retningsinnstilt mot stasjonen.
|
|
Stillverkstransparent - blå lamper Peter 6. apr. 2013 kl.1532 #153374 (#153368) Vist 1171 ganger
Lik innlegget |
| Det er tryckknappen før att få tyst på "knarren" efter varsel om ankommande tog |
|
Stillverkstransparent - blå lamper Per Hilton 6. apr. 2013 kl.1624 #153376 (#153374) Vist 1147 ganger
Lik innlegget |
| Nei, de trykknappene sitter under lampene jeg har markert. |
|
Nu ær det rot med forumet Peter 6. apr. 2013 kl.1641 #153379 (#153376) Vist 1158 ganger
Lik innlegget |
| Ja det ær dom knapparna jag menade nær jag svarade på Svein Sandos fråga længre ned!! Men istællet hamnade mitt svar på helt fel stælle ?! Det blir inte lætt nær inlæggen kastas runt lite hur som helst.... :-( |
|
Blå lamper? John Oddvar Hauge 6. apr. 2013 kl.1459 #153369 (#153362) Vist 1176 ganger
Lik innlegget |
| "Blåbæra" Togveiforiglingslampe ligger rett ut for Teksten i Lade sporet og rett over stilleren for stenging av ankomstklokka. Tilsvarende på den andre siden. Varselfelt er siste sporfelt på blokka. Det vil på Leangen begynne å blinke når det er stilt blokk mot Leangen. På strekning uten linjeblokk, så er det egne varselfelt. Ofte er innkoblingsfeltene for planovergangen brukt til dette. På østre linje tror jeg dette er konsekvent. |
|
Blå lamper? Svein Sando 6. apr. 2013 kl.1510 #153370 (#153369) Vist 1166 ganger
Lik innlegget |
| De små lampene der, ja. Takk.
Rett under virker det å være en sort knapp. Hva er den til? |
|
Blå lamper? Per Hilton 6. apr. 2013 kl.1625 #153377 (#153370) Vist 1140 ganger
Lik innlegget |
| De er for å stoppe varselklokken som starter å ringe når blokkfeltet nærmest stasjonen (eller eventuelt varselfeltet) belegges. |
|
Blå lamper? Ragnar Andenæs 6. apr. 2013 kl.2041 #153396 (#153377) Vist 1109 ganger
Lik innlegget |
| "Nå erem på surra" er (eller var?) et vanlig utsagn fra Txp. Det er vel den samme klokka du referer til? Jeg har aldri hørt de ringe men surre som om det satt en tyggis i selve klokke-koppen. |
|
Surre. John Oddvar Hauge 6. apr. 2013 kl.2145 #153399 (#153396) Vist 1085 ganger
Lik innlegget |
| Grei komentar. Jeg har vært på revisjon av slike hvor problemet er løst på ca dem måten du beskriver. Det var vel ikke tyggis, men kraftige tilltak for å roe ned lyden. |
|
Utløsning av innkjørtogvei Rolf Thorstein Wold 7. apr. 2013 kl.1315* #153438 (#153377) Vist 1047 ganger
Lik innlegget |
| Årsaken til at den sorte knappen er plassert rett under togveilampa, antar jeg skyldes at den på stasjoner/strekninger uten automatisk linjeblokk også benyttes til å kvittere for at innkjørtogveien kan løses ut. Tanken var vel slik jeg har forstått det at når tog kjører inn fra strekninger uten automatisk linjeblokk, så har en ingen automatisk sjekk på at hele toget (alle vognene) har kommet inn på stasjonen. Dermed ble dette teknisk løst slik at når toget hadde kjørt helt inn på stasjonen og innkjørtogveien var klar til utløsning, så ble det gitt et lydsignal samtidig med at togveilampa begynte å blinke blått. Deretter måtte TXP kvittere for at alle vognene var kommet inn på stasjonen ved å trykke på den sorte knappen. Før dette var gjort, var også signaltelegrafen sperret, slik at det ikke var mulig å sende avgangsmelding før togveien var helt utløst. Vet ikke om det fortsatt er slik, men på Støren var det iallefall tidligere slik for innkjørtogveier fra Rørosbanen, mens det var automatisk utløsning på innkjørtogveiene med automatisk linjeblokk. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |