Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Stillverkstablåer" i Plattformen

Hele tråden har 116 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Blå lamper? John Oddvar Hauge 6. apr. 2013 kl.1459 #153369 (#153362) Vist 1197 ganger Lik innlegget
 

"Blåbæra" Togveiforiglingslampe ligger rett ut for Teksten i Lade sporet og rett over stilleren for stenging av ankomstklokka. Tilsvarende på den andre siden. Varselfelt er siste sporfelt på blokka. Det vil på Leangen begynne å blinke når det er stilt blokk mot Leangen. På strekning uten linjeblokk, så er det egne varselfelt. Ofte er innkoblingsfeltene for planovergangen brukt til dette. På østre linje tror jeg dette er konsekvent.

      Blå lamper? Svein Sando 6. apr. 2013 kl.1510 #153370 (#153369) Vist 1187 ganger Lik innlegget
 

De små lampene der, ja. Takk.

Rett under virker det å være en sort knapp. Hva er den til?

        Blå lamper? Per Hilton 6. apr. 2013 kl.1625 #153377 (#153370) Vist 1164 ganger Lik innlegget
 

De er for å stoppe varselklokken som starter å ringe når blokkfeltet nærmest stasjonen (eller eventuelt varselfeltet) belegges.

          Blå lamper? Ragnar Andenæs 6. apr. 2013 kl.2041 #153396 (#153377) Vist 1133 ganger Lik innlegget
 

"Nå erem på surra" er (eller var?) et vanlig utsagn fra Txp. Det er vel den samme klokka du referer til? Jeg har aldri hørt de ringe men surre som om det satt en tyggis i selve klokke-koppen.

            Surre. John Oddvar Hauge 6. apr. 2013 kl.2145 #153399 (#153396) Vist 1109 ganger Lik innlegget
 

Grei komentar. Jeg har vært på revisjon av slike hvor problemet er løst på ca dem måten du beskriver. Det var vel ikke tyggis, men kraftige tilltak for å roe ned lyden.

          Utløsning av innkjørtogvei Rolf Thorstein Wold 7. apr. 2013 kl.1315* #153438 (#153377) Vist 1072 ganger Lik innlegget
 

Årsaken til at den sorte knappen er plassert rett under togveilampa, antar jeg skyldes at den på stasjoner/strekninger uten automatisk linjeblokk også benyttes til å kvittere for at innkjørtogveien kan løses ut.

Tanken var vel slik jeg har forstått det at når tog kjører inn fra strekninger uten automatisk linjeblokk, så har en ingen automatisk sjekk på at hele toget (alle vognene) har kommet inn på stasjonen.

Dermed ble dette teknisk løst slik at når toget hadde kjørt helt inn på stasjonen og innkjørtogveien var klar til utløsning, så ble det gitt et lydsignal samtidig med at togveilampa begynte å blinke blått. Deretter måtte TXP kvittere for at alle vognene var kommet inn på stasjonen ved å trykke på den sorte knappen. Før dette var gjort, var også signaltelegrafen sperret, slik at det ikke var mulig å sende avgangsmelding før togveien var helt utløst.

Vet ikke om det fortsatt er slik, men på Støren var det iallefall tidligere slik for innkjørtogveier fra Rørosbanen, mens det var automatisk utløsning på innkjørtogveiene med automatisk linjeblokk.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.