Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Stillverkstablåer" i Plattformen

Hele tråden har 116 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Utløsning av innkjørtogvei Rolf Thorstein Wold 7. apr. 2013 kl.1315* #153438 (#153377) Vist 1069 ganger Lik innlegget
 

Årsaken til at den sorte knappen er plassert rett under togveilampa, antar jeg skyldes at den på stasjoner/strekninger uten automatisk linjeblokk også benyttes til å kvittere for at innkjørtogveien kan løses ut.

Tanken var vel slik jeg har forstått det at når tog kjører inn fra strekninger uten automatisk linjeblokk, så har en ingen automatisk sjekk på at hele toget (alle vognene) har kommet inn på stasjonen.

Dermed ble dette teknisk løst slik at når toget hadde kjørt helt inn på stasjonen og innkjørtogveien var klar til utløsning, så ble det gitt et lydsignal samtidig med at togveilampa begynte å blinke blått. Deretter måtte TXP kvittere for at alle vognene var kommet inn på stasjonen ved å trykke på den sorte knappen. Før dette var gjort, var også signaltelegrafen sperret, slik at det ikke var mulig å sende avgangsmelding før togveien var helt utløst.

Vet ikke om det fortsatt er slik, men på Støren var det iallefall tidligere slik for innkjørtogveier fra Rørosbanen, mens det var automatisk utløsning på innkjørtogveiene med automatisk linjeblokk.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.