Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Stillverkstablåer" i Plattformen

Hele tråden har 116 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Grønne stillere for skiftetogvei/dvergtogvei Rolf Thorstein Wold 7. apr. 2013 kl.1814* #153457 (#153446) Vist 878 ganger Lik innlegget
 

Skiftetogvei/dvergtogvei stilles med grønne stillere som er plassert i spordiagrammet på samme måte som hovedtogveistillerne.

Enkelte stillere kan benyttes både til hovedtogvei og dvergtogvei. Dette er da røde stillere som har et grønt "magebelte" midt på. Dersom en slik stiller blir betjent sammen med en grønn stiller, blir det satt opp en dvergtogvei. Dersom den blir betjent sammen med en rød stiller, blir det hovedtogvei.

Oftest er det stillerne i togsporene midt på stasjonen som er kombinerte - røde med grønn stripe. Nærmere innkjørsignalet står det da som regel ytterst en rød stiller for hovedtogvei, og litt innenfor en grønn stiller for dvergtogvei.

Ellers så kan jeg nevne at stillerne har 3 ulike funksjoner:

1) To stillere legges samtidig i samme retning: Sporveksler stilles, og det settes opp togvei mellom sporene som de to stillerne representerer, og signal går i kjør når forholdene ligger til rette for det. Ved stilling av utkjørtogvei, vil også automatisk linjeblokk innstilles som en del av oppsett av utkjørtogveien, og en vil først få signal kjør dersom strekningen er klar fram til neste innkjørsignal eller blokksignal.

2) To stillere som representerer en lagt togvei, legges mot hverandre: Signalene for togveien stilles umiddelbart i stopp. Men, togveien oppløses ikke, så alle sporveksler i togveien forblir låste.

3) To stillere som representerer en lagt togvei, og der signalene er stilt i stopp ved at stillerne er lagt MOT hverandre, legges nå samtidig FRA hverandre. Dette betyr at togveien ønskes oppløst.

Etter at det er gitt kommando om oppløsning av hovedtogveier, er det lagt inn en tidsforsinkelse slik at det normalt vil gå 90 sekunder før togveien bli oppløst, og sporveksler og andre togveier kan stilles som normalt.

Dvergtogveier oppløses normalt momentant. Men, det har vært snakk om å innføre kortere tidsforsinkelse, f.eks. 10 sekunder, men jeg vet ikke hvor utbredt dette er.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 10411 treff på forum10, og 72459209 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12842 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.