Ja, det er helt riktig. LM Ericssons fjernstyringssystem JZA 11 som ble bygget ut i Norge fra 1963 og utover, var relebasert og identifiserte de ulike stasjonene med et tosifret oktalt tall (8-talls system). Vanlige oktale tall benytter sifrene 0-7, mens Ericsson benyttet 1-8. Dermed fikk en totalt 8x8 = 64 ulike stasjonsnummer pr. strekning: 11-18, 21-28, 31-38, 41-48, 51-58, 61-68, 71-78, 81-88. Alle styrekommandoene som togleder ga til anleggene besto av den tosifrede stasjonskoden, og deretter en tosifret kommando, ialt 4 siffer. Kode 1188 er for eksempel å stille alle signaler i stopp (nødstopp) på stasjon 11. Telefonnumrene ble bygget over samme lest, så togleder ikke skulle blande sammen hvor toget befant seg. Alle telefoner på stasjon 11 begynte dermed med de to sifrene 11. Telefonnumrene ser ut til å ha fulgt omtrent følgende system: XX0 - Telefon på stasjonsveggen, og apparat inne ved stillerapparatet XX1 - Innkjør fra Oslo (A) XX2 - Innkjør i retning mot Oslo (B) XX3 - Utkjør i retning fra Oslo (L/N/P normalt, M/O på Østfoldbanen) XX4 - Utkjør i retning mot Oslo (M/O/S normalt, L/N på Østfoldbanen) XX5 - Ledig for spesiell bruk, for eksempel på skiftetomt etc XX6 - Ledig for spesiell bruk XX7 - Blokkpost som ligger før stasjonen i kjøreretning fra Oslo (A) XX8 - Blokkpost som ligger før stasjonen i kjøreretning mot Oslo (B) XX9 - Stasjonens høyttaleranlegg
Blokkpostene har ingen kommandoer, de stiller seg automatisk som en del av linjeblokka. Til tross for det, så var det ønskelig å ha blokktelefoner her, slik at togene muntlig kunne få ordre om kjøring forbi signal stopp.
Dermed fikk blokkpostene telefonnummer tilhørende neste stasjon i kjøreretningen. Signalene på en blokkpost har altså to ulike stasjonsnummer.
Eksempel: Vålåsjø blokkpost ligger mellom 52 Fokstua og 53 Hjerkinn i retning fra Oslo. Dermed har Vålåsjø følgende signalnummer A-537 / B-528. |