Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Stillverkstablåer" i Plattformen

Hele tråden har 116 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Dvergsignaler på fjernstyrte stasjoner Rolf Thorstein Wold 8. apr. 2013 kl.0904 #153527 (#153507) Vist 770 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke fullt så konsekvent som du kanskje antyder...

Det finnes en del fjernstyrte stasjoner der det er både dvergsignaler og høye skiftesignaler. På en del av disse kan det ikke settes opp separate dvergtogveier fra TXP, men sikringsanlegget setter automatisk opp en forenklet dvergtogvei i forlengelsen av hovedtogveier. Heimdal er et eksempel på dette.

Men, det er også eksempler på fjernstyrte stasjoner som har egne dvergtogveier, for eksempel Brumunddal. Et annet eksempel er den delvis fjernstyrte Larvik.

Hvis en stasjon har både dvergsignaler og høye skiftesignaler, viser de høye skiftesignalene "skifting tillatt" samtidig med at dvergsignalene "viser frigitt for lokal skifting".

      Heimdal - En studie verdt Rolf Thorstein Wold 8. apr. 2013 kl.0932* #153529 (#153527) Vist 783 ganger Lik innlegget
 

Ellers fikk jeg lyst til å knytte noen kommentarer til Heimdal stasjon, som er litt spesiell.


På Heimdal er lengden på spor 3 i sørenden begrenset av en veibro, som forøvrig nettopp er byttet uten at det førte til forlengelse av spor 3. Spor 3 går inn i spor 2 ved sporveksel 3, og rett sør for dette, grener sidesporet til daværende Heimdal containerterminal ut.

Dette spesielle sporarrangementet innholder ganske mye forskjellig, og var nok årsaken til at Heimdal var malen for Jernbaneskolens opplæringsanlegg "Blindern stasjon".

Litt om Heimdal: I nordenden er stasjonen ganske normal, en trespors stasjon med utkjør L (hovedspor 2), N (spor 1), P (spor 3).

I sørenden går spor 3 inn i spor 2 ved broen. Spor 3 er begrenset av hovedsignal S-746 med påmontert dverg RS. Spor 2 er på samme sted begreset av hovedsignal X-746 med påmontert dverg RX. I sørenden har spor 2 utkjørsignal M-744 med påmontert dverg RM. Dette signalet må vise kjør for at signal S og X skal kunne vise kjør.

Når tog kjører inn i spor 2 i retning mot Oslo, ender togveien formelt sett foran signal X, som står i stopp. Samtidig blir det automatisk satt opp 45-grader "skifting tillatt" signal i dverg RX som står på signal X sin mast. Dette betyr at toget om ønskelig kan forlenge innkjørtogveien og passere over sporveksel 3 og ut mot hovedsignal M og dvergsignal RM, som begge står i stopp. Når kryssingslåsingen for innkjørtogveien er gått ut (50-90 sekunder tidsforsinkelse), stilles RX automatisk tilbake til "skifting forbudt".

Opprinnelig hadde ikke signal O i spor 1 påmontert dverg, men den fikk påmontert dverg RO etter noen år. Siden spor 1 er langt og kurvet, så er det også et eget togsporsignal i spor 1 som viser når signal O står i kjør.

Det siste tilskuddet på signalfronten, er vel reptersignal X i spor 2, som skal gjøre det mulig for ombordansvarlig å se at det er stilt utkjør før det gis avgangssignal.

TOG MOT OSLO FRA SPOR 2:
Oppsummert vil dermed et tog som går fra spor 2 i retning Oslo, passere følgende intessante signaler på vei ut:
1) Repetersignal Rep X, på venstre side (to grønne).
2) Signal X (to grønne) og RX (to hvite) på samme mast, på høyre side.
3) Etter passering av sporveksel 3, så kan togfører se skiftesignalet mot containerterminalen på venstre side. Dette signalet kan både vise skifting tillatt og skifting forbudt. Men, signalet gjelder altså ikke toget, jeg bare nevner det for å vise mangfoldet.
4) I sørenden passerer toget signal M (to grønne) og RM (to hvite) på samme mast.
5) Og idet sporveksel 1 passeres, så passeres samtidig høyt skiftesignal ZM med påmontert middelkontollampe. ZM kan kun vise signal "skifting tillatt".


Det er en del varianter ute og går...

        Heimdal - studerer i blinde! Per Hilton 8. apr. 2013 kl.1027 #153538 (#153529) Vist 750 ganger Lik innlegget
 

Har noen en sporplan (type skjematisk, med signalbetegelser) for Heimdal?

        Dvergsignaler - signalnavn Ola Søgaard 8. apr. 2013 kl.1043 #153539 (#153529) Vist 749 ganger Lik innlegget
 

Det kan også nevnes at i det nåværende sikkerhetsreglementet har dvergsignalene byttet navn fra 43 "Skifting forbudt", 44 "Varsom skifting tillatt" og 45 "Skifting tillatt" i Trykk 401 til 43 "Kjøring forbudt", 44 "Varsom kjøring tillatt" og 45 "Kjøring tillatt". Dette forklarer vel også bedre at dvergsignalene ikke utelukkende har med skifting å gjøre, men for eksempel også viser hvilket spor felles utkjørhovedsignal gjelder for. Signal 46 heter forøvrig fortsatt "Frigitt for lokal skifting".

(Togframføringsforskriften, § 9-23: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20080229-0240.html#9-23)

      Dvergsignaler på fjernstyrte stasjoner H. Lindholm 8. apr. 2013 kl.1012 #153536 (#153527) Vist 756 ganger Lik innlegget
 

"Det finnes en del fjernstyrte stasjoner der det er både dvergsignaler og høye skiftesignaler. "

Nei, ting ikke er konsekvent utført i Norge har vi vel konstatert for lenge siden.....
Men fjernstyrte stasjoner både dvergsignaler og høye skiftesignaler antar jeg er stasjoner som er litt "selvgrodd" gjennom flere delvise ombygginger over tid, for man bygger vel neppe slikt nytt i dag?
Høye skiftesignaler på større stasjoner kan for øvrig være noe uheldig, fordi sporplanen noen ganger kan kreve at man er godt kjent for å vite hvilke områder de enkelte signalene gjelder for. Oslo V var et stjerneeksempel i så måte, en nå for lengst pensjonert lokfører uttalte at "på Vestbanen er det livsfarlig å skifte hvis du ikke er lokalkjent".

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 5667 treff på forum10, og 72454465 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12841 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.