Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "Stillverkstablåer" i Plattformen

Hele tråden har 116 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                      NF - revidert igjen Lars Fredrik Andersen 9. apr. 2013 kl.2039 #153698 (#153652) Vist 744 ganger Lik innlegget
 

"Dverg og felles utkjør". Skræk og gru! Det er likevel godt å se at modelljernbanene holder seg til samme spinke- og sparefilosofi som Norge har gjort i 1:1 siden 1850-tallet! :-)

Eget indre hovedsignal eller utkjørhovedsignal for hvert togspor takk!

Så vil jeg også anbefale dverger der togveien slutter før skiva og for skiftingen inn på skiva og en dverg i hver ende av skiva for avkjøring. Jeg ser de høye skiftesignalene er borte og det er bra. Sjelden heldig for brukerne å blande dverger og høye skiftesignaler. Denne stasjonen er uansett så tett trafikkert, og antagelig også av flere ulike jernbaneforetak, slik at en effektiv trafikkstyring med skifteveier blir det mest hensiktsmessige - og antagelig sikkerhetsmessig tryggeste.

Et annet sted ser jeg det spørres om motoriserte sperrer er vanlige, og svaret er "ja".

Mvh
Lokomotivpersonalet.

                        NF - revidert igjen Svein Sando 9. apr. 2013 kl.2200 #153710 (#153698) Vist 743 ganger Lik innlegget
 

Jeg glemte å gjøre oppmerksom på at anlegget modellerer NSB-praksis ca 1970-80, og på det tiden fantes det en rekke stasjoner med felles utkjør og dverger.

                          NF - spinke og spare Peder Figenbaum 9. apr. 2013 kl.2240 #153719 (#153710) Vist 740 ganger Lik innlegget
 

Ja det skulle tatt seg ut, om modellen var bedre enn forbildet!

Mvh P.

                            NF - spinke og spare Lars Fredrik Andersen 9. apr. 2013 kl.2312 #153727 (#153719) Vist 745 ganger Lik innlegget
 

:-)

Hadde det ikke vært artig med en stasjon "slik den burde vært bygget" da?

Felles utkjør har vi (alt for) mange av ennå. Også uten forsignal for utkjør.


/LF

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.