Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Stillverkstablåer" i Plattformen

Hele tråden har 116 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            Stillverk, demonstrasjon Jan Erik Hole 11. apr. 2013 kl.1216 #153810 (#153809) Vist 561 ganger Lik innlegget
 

Skal de ikke stå en dvergsignal også i hovedsporet foran Dobbeltkryssporveksel noe jeg ikke kan se

Og er de nøvendig med sentralstilter veksler (4 og 6) etter sporsperra

Og er de vanlig at så mange spor ende opp mot skiva, hadde klart seg lenge med 1-2spor

Har aldri sett at så mange spor ende opp mot en dreveskive i enden av sporene da er de helle mer vanlig nat de fleste sporene går sammen og så har man et felles utrekkspor og så la da et eller to av sporene går til dreiveskiva og man lage en overkjørsingspor fra de sporet som går til skiva og til de andre sporet som ende sammen med resten mot dette uttrekksporet

Jan Erik

              Svingskive mm Svein Sando 11. apr. 2013 kl.1311* #153817 (#153810) Vist 559 ganger Lik innlegget
 

Skal de ikke stå en dvergsignal også i hovedsporet foran Dobbeltkryssporveksel noe jeg ikke kan se

Lurte litt også på det, men tenkte at det ikke var nødvendig siden stasjonen har eget uttrekk. Dermed er det gitt at all uttrekking skjer den veien, og ikke ut på linjen.

Og er de nøvendig med sentralstilter veksler (4 og 6) etter sporsperra

I 1:1 sikkert ikke, men dette er MJ. De må stilles fra et sted uansett. Men man kan tenke seg at stillerne er flyttet ut rent fysisk til rett ved vekslene. Skal tenke litt over det.

Og er de vanlig at så mange spor ende opp mot skiva, hadde klart seg lenge med 1-2spor ...

Igjen handler det om plass. Ved å plassere skiva slik, sparer man masse plass i lengden og mange veksler også. Og så er dette som sagt en skyggestasjon hvor det ikke er noen krav til forbildetrohet i det hele tatt. Her tenker man først og fremst ut fra hva som er MJ-praktisk.

Så egentlig var det kanskje dumt av meg å starte denne drøftingen på et 1:1-forum ut fra en slik stasjon.

                Stillverkstablåer Ola Søgaard 11. apr. 2013 kl.1328 #153819 (#153817) Vist 546 ganger Lik innlegget
 

Så egentlig var det kanskje dumt av meg å starte denne drøftingen på et 1:1-forum ut fra en slik stasjon.

Nei, aldeles ikke - det har vært en interessant tråd å følge med på! :)

                  Stillverkstablåer Jan Erik Hole 11. apr. 2013 kl.1334 #153821 (#153819) Vist 538 ganger Lik innlegget
 

Enig

                  Stillverkstablåer Lars Fredrik Andersen 11. apr. 2013 kl.2142 #153866 (#153819) Vist 529 ganger Lik innlegget
 

Ja, her vil komme med et "liker", for dette har jo vært en riktig så morsom tråd! I MJ er det bare å gjøre som man vil, selvsgt. Jeg hadde ikke en gang klart å bygge denne stasjonen uten sikringsanlegg.......

/LF

                Stillverkstablåer Jan Erik Hole 11. apr. 2013 kl.1333 #153820 (#153817) Vist 543 ganger Lik innlegget
 

Så egentlig var det kanskje dumt av meg å starte denne drøftingen på et 1:1-forum ut fra en slik stasjon.
Nei, slettes ikke her har vi lært mye nytt og hvordan man kan løse forskjellige varianter selv om dette en MJ, så kan man si på en måte at de også vil være en såkalt sekkestasjon da eller spor i ende enden i stedet for ende i butter så ende de mot en svingskivë

Selv drive jeg tenge mange stasjoner med flere spor på papiruller i målestokk 1 50 og jeg prøve og lage det mest slik de ville blitt derson stasjonen hadde blitt liggene der jeg tegne i fra i virkeligheten og da er de flere steder de ikke er så stor plass grunnet fjell og annet og jeg tegne da sporene tenge signalene og dvergene der jeg vil har samt tegne sporsperre og alt de som høre til dette gjøres av de på papiruller som lime i sammen både i bredden og lengden alt etter hvor stasjon jeg vil har på det og det sted jeg tegne i fra

Nå blir de mere virkligshettro nå du har det på MJ en på papiruller

Noe som er dumt med MJ at du ikke få samme målestokk på kurveradiene som i virkligheten de er for krape kurve på MJ en de er i virkligheten. i virkligheten er det ikke krapere kurve en 180m og de er mye krapere kurve på MJ

Skal man har kurveradius 300 på MJ kreves de stor plass en cirkelkurve på 300m på MJ vil kreve en plass på ca 6,9m

Jan Erik

                  Kurveradien Svein Sando 11. apr. 2013 kl.1348 #153823 (#153820) Vist 553 ganger Lik innlegget
 

Noe som er dumt med MJ at du ikke få samme målestokk på kurveradiene som i virkligheten de er for krape kurve på MJ en de er i virkligheten.

Men du MÅ ikke bruke små kurveradier. De av oss som bygger Fremo-moduler holder oss til langt romsligere radier enn "vanlig" MJ. Så vidt jeg husker krever den nye internasjonale FREMO-standarden at minsteradien er 2000 mm, som vel tilsvarer omtrent en 180 meters kurve i 1:1. Mange legger også inn slake kurver på deler av banen rett og slett for syns skyld, og så kan man forsøke å skjule de nødvendige trange kurvene så godt man kan.

Bildet nedenfor viser en Fremo-modul under bygging med en 4000 mm kurve, så vidt jeg husker.

                Stillverkspanel for svingskive Per Hilton 11. apr. 2013 kl.1456 #153827 (#153817) Vist 581 ganger Lik innlegget
 

Jeg har visst vært i Fjellstallen en gang jeg også. Et elendig bilde, men bedre enn ikke noe. Eller kanskje bare forvirrende.

forstørrt156859-Stillv_Fjellstallen_2k.jpg

Stillverkstransparent i Fjellstallen, ikke lenger i bruk
Lodalen
ca 9. juni 1990
foto: Per Hilton
                  Stillverkspanel for svingskive Svein Sando 11. apr. 2013 kl.1552 #153829 (#153827) Vist 559 ganger Lik innlegget
 

Flott!

                  Stillverk Fjellstallen Dag Cato Skårvik 13. apr. 2013 kl.0150* #153968 (#153827) Vist 562 ganger Lik innlegget
 

Morsomt bilde Per H viste.

17. juni 2010 var var betjeningspanelet byttet ut. Da så det slik ut:

                    Stillverk Fjellstallen Svein Sando 13. apr. 2013 kl.1027 #153974 (#153968) Vist 494 ganger Lik innlegget
 

Hvordan betjener man et slikt panel? Stillerne virker å være borte?

                      Stillverk Fjellstallen filipd 13. apr. 2013 kl.1034 #153976 (#153974) Vist 489 ganger Lik innlegget
 

Betjenes ved hjelp av små trykknapper, funskjon lik som for stillerhendler.

                        Stillverk Fjellstallen Per Hilton 13. apr. 2013 kl.1056 #153979 (#153976) Vist 499 ganger Lik innlegget
 

Gammelt og nytt panel er ellers påfallende like. Selve sikringsanlegget er trolig lite endret.

Klåfingertesten på bordet var morsom. Mon tro hvor den hører til?

                          Stillverk Fjellstallen Dag Cato Skårvik 13. apr. 2013 kl.1635 #154020 (#153979) Vist 476 ganger Lik innlegget
 

Ikke rør?

Hele fjellet er lagt i lokal. Sporvekslene kjøres med knapper ute. Selve tavla skal da ikke røres da man ellers risikerer at ting ikke lengre fungerer som tiltenkt smiler
(Ja, det har skjedd)

                    Stillverk Fjellstallen - 13. apr. 2013 kl.1840 #154029 (#153968) Vist 473 ganger Lik innlegget
 

-Innholdet fjernet administrativt-

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.64 sek
I dag 9942 treff på forum10, og 72458740 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12842 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.