Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 15. nivå av toppinnlegget "Stillverkstablåer" i Plattformen

Hele tråden har 116 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                            Forslag Svein Sando 15. apr. 2013 kl.2322 #154261 (#154260) Vist 494 ganger Lik innlegget
 

Et amatørmessig forslag: Hvis man først stiller togvei ut fra Stavanger, og så stiller skiftevei inn på Verksted (R5-R201)? Eller er det en forriglingsmessig ulovlig kombinasjon? Men det er en dverg 216 på signal S. Antar at den er for innkjøring til verksted. Og det er ikke dverg på signal M, så skal det passeres, må vel signalet legges i "kjør"?

                              Forslag H. Lindholm 15. apr. 2013 kl.2343 #154268 (#154261) Vist 478 ganger Lik innlegget
 

Det mest naturlige ville vel vært at det var dvergsignaler langs høyre spor fra signal M til signal S på samme måte som i det venstre sporet, men det er det jo ikke. Da må jo løsningen bli sånn som du sier hvis man skal kunne kjøre i høyre spor til verkstedet.
Var (er?) det ikke noe lignende for kjøring fra Østfoldbanen inn på Loenga? Der var det i hvert fall tidligere (og er kanskje fortsatt?) et hovedlinjesignal for høyre spor for å vise om man skulle over i venstre hovedspor eller inn på Loenga når hovedsignalet viste ett grønt lys. Men på Loenga er det kanskje mulig å stille gjennomgående togvei fra Østfoldbanen til godssporet og videre til Bryn?

Vi ser at det ikke er forsignaler for signalene S og T. Det ser dessuten ut til at det er et tog eller skift på vei i venstre spor fra sporveksel 32 mot signal T/R214.

                                Øyeblikket Svein Sando 15. apr. 2013 kl.2357 #154271 (#154268) Vist 481 ganger Lik innlegget
 

Det ser dessuten ut til at det er et tog eller skift på vei i venstre spor fra sporveksel 32 mot signal T/R214.

Eller et tog fra Hinna på vei mot signal E. Blokklampa helt til venstre er slukket. Det er lagt togvei helt inn til spor 1 ved stasjonsbygningen.

                                  Øyeblikket H. Lindholm 16. apr. 2013 kl.0023 #154273 (#154271) Vist 475 ganger Lik innlegget
 

"Det er lagt togvei helt inn til spor 1 ved stasjonsbygningen."

Ja, der er det nok et tog på vei, men i det andre sporet ligger det togvei eller skiftevei fra spor 3 og ut til hovedsignal T. Feltet mellom sporveksel 32 og hovedsignal C er belagt, og dvergsignal R38 viser signal som tillater kjøring mot venstre i bildet. Det vi ikke kan se er om det er et tog som er på vei ut og som må stoppe og vente ved hovedsignal T for å kjøre mot Hinna når det andre toget er kommet inn, eller et skift som skal til verkstedet.

                                    Stillverk Stavanger Per Hilton 16. apr. 2013 kl.0721 #154283 (#154273) Vist 472 ganger Lik innlegget
 

Svaret på gåten om hovedlinjesignalet befinner seg på panelet, for dvergstilleren i sporet mot Kvaleberget er merket M R201. Man kunne altså stille togvei fra hovedsignal M forlenget med skiftevei forbi dverg R216 direkte.

Over og under de røde togveistillerne ca. midt på panelet er to røde trykknapper for forbikopling av sporfelter. Antar de brukes for å få stilt utkjørtogvei for overlange tog, men hva indikerer de hvite lampene ved disse trykknappene?

                                      Hvilke stillere betjenes? Svein Sando 16. apr. 2013 kl.0843 #154289 (#154283) Vist 466 ganger Lik innlegget
 

Det var vel det jeg amatørmessig også foreslo. Men hvilken stiller betjener man så i tillegg til M R201 for å komme dit? Den som synes å hete CC1 (rød) eller R5 (grønn)? Eller holder det å bare dra M R201 mot venstre? Det er vel en sikkerhetsmessig poeng at man må betjene to på én gang?

                                        Hvilke stillere betjenes? Per Hilton 16. apr. 2013 kl.1055 #154293 (#154289) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

Det er et grunnleggende prinsipp for denne typen anlegg at tog- og skifteveier alltid legges med to stillere.

Antar tog/skiftevei forbi signal M til Kvaleberget legges i to trinn - først togvei til "CC1", og deretter forlenges denne med "CC1" og "M R201"-stillerne.

En annen pussig sak her er merkingen av togveistilleren helt til venstre - "M/T E". Hvorfor er den ikke merket "S/T E"? Kan togvei forbi signal S bare legges som en forlengelse av togvei forbi signal M?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.53 sek
I dag 1044 treff på forum10, og 72475365 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12843 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.