Visning av en deltråd på 18. nivå av toppinnlegget "Stillverkstablåer" i Plattformen

Hele tråden har 116 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                  Øyeblikket H. Lindholm 16. apr. 2013 kl.0023 #154273 (#154271) Vist 515 ganger Lik innlegget
 

"Det er lagt togvei helt inn til spor 1 ved stasjonsbygningen."

Ja, der er det nok et tog på vei, men i det andre sporet ligger det togvei eller skiftevei fra spor 3 og ut til hovedsignal T. Feltet mellom sporveksel 32 og hovedsignal C er belagt, og dvergsignal R38 viser signal som tillater kjøring mot venstre i bildet. Det vi ikke kan se er om det er et tog som er på vei ut og som må stoppe og vente ved hovedsignal T for å kjøre mot Hinna når det andre toget er kommet inn, eller et skift som skal til verkstedet.

                                    Stillverk Stavanger Per Hilton 16. apr. 2013 kl.0721 #154283 (#154273) Vist 516 ganger Lik innlegget
 

Svaret på gåten om hovedlinjesignalet befinner seg på panelet, for dvergstilleren i sporet mot Kvaleberget er merket M R201. Man kunne altså stille togvei fra hovedsignal M forlenget med skiftevei forbi dverg R216 direkte.

Over og under de røde togveistillerne ca. midt på panelet er to røde trykknapper for forbikopling av sporfelter. Antar de brukes for å få stilt utkjørtogvei for overlange tog, men hva indikerer de hvite lampene ved disse trykknappene?

                                      Hvilke stillere betjenes? Svein Sando 16. apr. 2013 kl.0843 #154289 (#154283) Vist 509 ganger Lik innlegget
 

Det var vel det jeg amatørmessig også foreslo. Men hvilken stiller betjener man så i tillegg til M R201 for å komme dit? Den som synes å hete CC1 (rød) eller R5 (grønn)? Eller holder det å bare dra M R201 mot venstre? Det er vel en sikkerhetsmessig poeng at man må betjene to på én gang?

                                        Hvilke stillere betjenes? Per Hilton 16. apr. 2013 kl.1055 #154293 (#154289) Vist 503 ganger Lik innlegget
 

Det er et grunnleggende prinsipp for denne typen anlegg at tog- og skifteveier alltid legges med to stillere.

Antar tog/skiftevei forbi signal M til Kvaleberget legges i to trinn - først togvei til "CC1", og deretter forlenges denne med "CC1" og "M R201"-stillerne.

En annen pussig sak her er merkingen av togveistilleren helt til venstre - "M/T E". Hvorfor er den ikke merket "S/T E"? Kan togvei forbi signal S bare legges som en forlengelse av togvei forbi signal M?

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.