Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Gasstransport til Muruvik havn" i Galleriet

Hele tråden har 18 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Cargonet og penger Ståle Ualand 21. juni 2013 kl.2118 #158937 (#158929) Vist 392 ganger Lik innlegget
 

Er det noe Cargonet tjener penger på da? De går vel med dundrende minus og høres ut til bare å tenke på å legge ned ruter i stedet for å få til noe...

I Sverige har det vært flere dype konjukturfall i godstrafikken. De er mye mere avhengig av industri og deres transportbehov. I Norge har vi omtrent ikke industri igjen, og i alle fall ikke som bruker jernbanen (eller får mulighet til å bruke jernbanen)

Godstransporten i Norge er derfor ikke fullt så sårbar for konjukturfall. Men det er klart, dersom kvaliteten på leveransen ikke holder mål i kundens øyne er veien til lastebilen kort. For kunden er det knekk likegyldig om det er ras, nedrevet kontaktleding forårsaket av Tågab, eller feil på lok til Cargonet som årsaken. Kunden opplever at man ikke får varen inn i butikken som forventet.

Det synes som om det er umettelig tilgang på lastebiler i dette landet. Jeg kan ikke huske å ha lest at prisene på veitransport er presset i været på grunn av økt etterspørsel noen gang. Tvert i mot er det vel nesten slik at lastebilfirmaet sliter for å opprettholde prisen som ble avtalt ved forrige kontraktsinngåelse når en kontrakt skal fornyes. Det synes å være kjøpers marked.

Lurer på om det finnes godstransport på bane i Norge når (hvis) jeg blir gammel?

          Cargonet og penger Lars Byman 22. juni 2013 kl.1707 #158997 (#158937) Vist 363 ganger Lik innlegget
 

Grunnen til prisene presses ned kan man takke speditører for. Et selskap kontakter en speditør for transport. Speditøren kjøper tjenester fra de som kjøre billig for eksempel Valatana eller andre. Speditører bry seg ikke om lønna til sjåføren så lenge de kjører billig(se svensk dokumentar). Overskuddet havnet i henda på speditøren. Dessuten er ikke DHL og DB Schekner så mye bedre når det gjelder transport over grensa.

Når prisene på vegtransport blir presset så mye ned, ble også CN togene til Trelleborg/Malmø innstilt. Cargonet tjener penger på Bergens og Bodø togene. Trolig også Narviktogene. Utledningene kjører over grensa til Europa, ca 60% er utledinger. Resten er trafikk mellom de nordiske land. Skal Cargonet tjene penger, må kostnadene ned. Også lønna til de ansatte.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.08 sek
I dag 4671 treff på forum10, og 72712893 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12860 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.