Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "69-sett Vestfold rundt" i Plattformen

Hele tråden har 12 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    69-sett Vestfold rundt Henrik B. Backer 9. okt. 2013 kl.0918 #166536 (#166535) Vist 377 ganger Lik innlegget
 

Da Oslotunnellen åpnet var det vel ønskelig at alle settene var vendt samme vei. Inntil da kjørte settene med styrevognen nærmest Oslo. Da Oslotunnellen åpnet ble settene på vestsiden snudd slik at de kjørte med motorvogn/styrevogn tilsvarende som på østsiden. Det er sikkert noen praktiske årsaker til at de ønsket å ha det slik, som noen kanskje kan utdype.

Henrik B

      69-sett Vestfold rundt Hans-Ole Sveia 9. okt. 2013 kl.1622* 760 380 #166551 (#166536) Vist 314 ganger Lik innlegget
 

Det var slik som du antyder.

Når det er sagt, så kan en fra tid til annen oppleve "feilvendte 69-sett", men dette kan skyldes enkelte driftsmessige forhold.

(I parantes kan nevnes at det også kan forekomme "feil-vendte" sett av andre typer, også. Et eksempel på et feilvendt 93-sett (rett nok i Trøndelag) kan nevnes 93-sett nr. 07 mandag 7. oktober 2013. Den motorvognsettstype der det virker som at det er atskillig variasjon på hvordan settene er vendt, er etter mitt syn type 72.)

forstørrt161798-DSC_0288B.jpg

"Feilvendt" 69-sett nr. 85 på Bru over Drammenselva, Strømsø-løpet.
NSB: BM 69D nr. 69.085
Drammen
9. aug. 2010
foto: Hans-Ole Sveia

forstørrt161799-DSC_0015B.jpg

"Feilvendt" 69-sett nr. 49 sammen med "rettvendt" 69-sett nr. 12.
NSB: BS 69c nr. 69.649
Drammen
17. aug. 2010
foto: Hans-Ole Sveia
      Vending av BM69 Torstein Sunde 9. okt. 2013 kl.1612 #166552 (#166536) Vist 319 ganger Lik innlegget
 

Kan det være at det var mest gunstig å la motorvogna gå først opp Brynsbakken og bakken mot Grefsen?

        Vending av BM69 H. Lindholm 9. okt. 2013 kl.1853* #166564 (#166552) Vist 298 ganger Lik innlegget
 

I "alle år" før Oslo-tunnelen gikk alle motorvognsett i Oslo-området generelt med motorvognen i enden vekk fra Oslo Ø eller Oslo V, dette var nettopp fordi det var mest stigning ut fra Oslo. Dette var sannsynligvis viktigere for de eldre motorvogntypene som hadde alminnelige buffer- og dragstell mellom vognene.
Hvis et sett av og til gikk rundt Østfold eller Vestfold og dermed kom feil vei ble de vanligvis snudd ved første mulige anledning.

At settene som hadde gått i Drammen distrikt ble snudd da Oslo-tunnelen ble åpnet kom av at stigningene vest for Oslo var minst.

          Også 75 sett "feil" ende. Jahn Jonassen 9. okt. 2013 kl.2009 #166568 (#166564) Vist 275 ganger Lik innlegget
 

Når jeg skal til Oslo, tar jeg vanligvis Dal toget. Toget har betjent vogn som nr. 2, med grå dører. Stiller meg da som regel der hvor den grå døren stopper, enkelt og greit. Har nå opplevd tre ganger at de grå dørene plutselig er i den andre enden, som nest siste vogn. Det samme har også skjedd med 72 settene, at toalettet plutselig er i andre enden. Så disse settene har nok noen rundturer et sted på sporet. Jahn.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.