Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "69-sett Vestfold rundt" i Plattformen

Hele tråden har 12 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Vending av BM69 Torstein Sunde 9. okt. 2013 kl.1612 #166552 (#166536) Vist 310 ganger Lik innlegget
 

Kan det være at det var mest gunstig å la motorvogna gå først opp Brynsbakken og bakken mot Grefsen?

        Vending av BM69 H. Lindholm 9. okt. 2013 kl.1853* #166564 (#166552) Vist 289 ganger Lik innlegget
 

I "alle år" før Oslo-tunnelen gikk alle motorvognsett i Oslo-området generelt med motorvognen i enden vekk fra Oslo Ø eller Oslo V, dette var nettopp fordi det var mest stigning ut fra Oslo. Dette var sannsynligvis viktigere for de eldre motorvogntypene som hadde alminnelige buffer- og dragstell mellom vognene.
Hvis et sett av og til gikk rundt Østfold eller Vestfold og dermed kom feil vei ble de vanligvis snudd ved første mulige anledning.

At settene som hadde gått i Drammen distrikt ble snudd da Oslo-tunnelen ble åpnet kom av at stigningene vest for Oslo var minst.

          Også 75 sett "feil" ende. Jahn Jonassen 9. okt. 2013 kl.2009 #166568 (#166564) Vist 264 ganger Lik innlegget
 

Når jeg skal til Oslo, tar jeg vanligvis Dal toget. Toget har betjent vogn som nr. 2, med grå dører. Stiller meg da som regel der hvor den grå døren stopper, enkelt og greit. Har nå opplevd tre ganger at de grå dørene plutselig er i den andre enden, som nest siste vogn. Det samme har også skjedd med 72 settene, at toalettet plutselig er i andre enden. Så disse settene har nok noen rundturer et sted på sporet. Jahn.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.