Stillerapparat - flere spørsmål Per Hilton 2. okt. 2014 kl.1548* #190131 (#190118) Vist 558 ganger
Lik innlegget |
| 'a' og 'b' er indikatorer for varselfelt. Tog som nærmer seg stasjonen, belegger feltet og varselklokken ringer. Klokken stoppes ved å trykke på den sorte knappen. På strekning uten linjeblokk med sporisolering(som her), brukes den sorte knappen også til å løse ut togveien etter at sistevognskontroll er foretatt. Lampen over de sorte knappene lyser fiolett når togvei er forriglet, og blinker når det er klart for å løse den ut. I tillegg til varselklokken er det også en sporvekselklokke. Den ringer når det ikke er kontroll på en eller flere av de fjernstilte sporvekslene, f.eks. når vekselen legges om. Stilleren som mangler til venstre for nøkkellåsen må være stiller for S.Lås I. |
|
Stillerapparat - flere spørsmål - 2 Peder Figenbaum 2. okt. 2014 kl.1606 #190135 (#190131) Vist 541 ganger
Lik innlegget |
| "På strekning uten linjeblokk med sporisolering(som her), brukes den sorte knappen også til å løse ut togveien etter at sistevognskontroll er foretatt." Javel, skal man trykke to ganger på den sorte knappen? Stillevrk jeg har sett (senest Nelaug) har egen knapp for å stoppe "surra" direkte under lampen, men dette har nok vært på stasjoner der det er strekningsblokk (sporfelt mellom stasjonene/CTC). "De to helt ytterste sporfeltlampene - a og b" ("surra") er forøvrig bare innkopplingsfelt - lik planoverganger - og ikke "sporfelt" i sikringsteknisk forstand. De forteller txp at tog er på vei inn, men inngår ikke i sikringen av togveien. De indikerer heller ikke for utkjørstogvei. Mvh P. |
|
Stillerapparat - flere spørsmål - 3 Svein Sando 2. okt. 2014 kl.1624 #190138 (#190135) Vist 546 ganger
Lik innlegget |
| "De to helt ytterste sporfeltlampene - a og b" ("surra") er forøvrig bare innkopplingsfelt - lik planoverganger - og ikke "sporfelt" i sikringsteknisk forstand. De forteller txp at tog er på vei inn, men inngår ikke i sikringen av togveien. De indikerer heller ikke for utkjørstogvei.
Betyr det at a og b bare indikerer (=slukker?) når et tog er på vei inn på stasjonen, men ikke når samme felt belegges ved utkjøring fra stasjonen? |
|
Stillerapparat Rune Vindholmen 3. okt. 2014 kl.0705 #190204 (#190138) Vist 453 ganger
Lik innlegget |
| Korrekt. Lampene tennes og varselklokka begynner å ringe når toget passerer feltet og frem til txp kvitterer ut med den svarte trykknappen. |
|
Stillerapparat - flere spørsmål - 2 Per Hilton 2. okt. 2014 kl.1648 #190146 (#190135) Vist 550 ganger
Lik innlegget |
| Javel, skal man trykke to ganger på den sorte knappen? Stillevrk jeg har sett (senest Nelaug) har egen knapp for å stoppe "surra" direkte under lampen, men dette har nok vært på stasjoner der det er strekningsblokk (sporfelt mellom stasjonene/CTC). Det er en av forskjellene på stillverkene på strekning med og uten linjeblokk. Er det linjeblokk, er det heller ikke varselfelt, men blokklamper. Lenke: Utløsning av innkjørtogvei (Rolf Thorstein Wold) |
|
Stillerapparatet på Nelaug Rune Vindholmen 3. okt. 2014 kl.0719 #190205 (#190146) Vist 468 ganger
Lik innlegget |
| På Nelaug har vi (enn så lenge) ikke linjeblokk mot Arendal, men det er likevel to svarte trykknapper, en for å kvittere ut varselfeltet og en for å løse ut innkjørtogveien for tog fra Arendal. Jeg stusset også litt på opplysningen om at togveislampa blinker fra toget er kommet inn til txp har løst ut togveien med trykknappen. Det gjør den nemlig ikke her for tog fra Arendal, den lyser fast helt til txp har løst ut togveien. Men det er sikkert riktig. Nelaug stasjon ser nemlig ut til å ha vært forsøksstasjon for jernbanens unntaksavdeling, seksjon for særløsninger, så at noen ting oppfører seg litt annerledes her enn det som står i læreboka overrasker meg ikke lenger... |
|
Stillerapparatet på Nelaug - funderinger Peder Figenbaum 3. okt. 2014 kl.0844 #190208 (#190205) Vist 462 ganger
Lik innlegget |
| Akk ja, man skal passe seg for å generalisere ut fra unntak ... At det er to sorte knapper kan muligens ha noe med å gjøre at det er/var to innkjørtogveier (fra Arendal henholdsvis Selåsvatn) og dermed (opprinnelig) to varselfelt? Noen som har opplysninger om tilsvarennde på andre avgreningsstasjoner? Mvh P. |
|
Stillerapparat - flere spørsmål Per Hilton 3. okt. 2014 kl.1020 #190214 (#190208) Vist 439 ganger
Lik innlegget |
| Den vanlige løsningen var én sort trykknapp for hver strekning, men det gjelder for stillverk som er noe nyere enn det på Nelaug. Har noen et godt bilde av stillerapparatet på Nelaug? Jeg har sett det som ligger på jernbane.net, men det har for dårlig oppløsning til at man kan se detaljer. |
|
Stillerapparat Nelaug Finn Holom 4. okt. 2014 kl.2329 #190299 (#190214) Vist 423 ganger
Lik innlegget |
| Per spør om noen har et godt bilde av stillerapparat på Nelaug. Om dette er "godt" får andre bedømme, jeg håper det er godt nok. Finn
Stillerapparat Nelaug Nelaug17. juni 2000foto: Finn Holom |
|
Stillerapparat Nelaug Per Hilton 5. okt. 2014 kl.0923 #190308 (#190299) Vist 400 ganger
Lik innlegget |
| Takk. Det jeg var ute etter var et bilde der man kan lese teksten på stillerapparatet, til det formålet er det dessverre ikke godt nok. Interessant dato, forresten. Var det ikke omtrent da det famøse akselbruddet på 73-02 skjedde her? |
|
Stillerapparat på Nelaug Rune Vindholmen 5. okt. 2014 kl.1013 #190310 (#190308) Vist 425 ganger
Lik innlegget |
| Jeg hadde faktisk ikke et brukbart bilde av stillerapparatet på Nelaug i samlingen, så jeg tok med meg fotografiopptagningsinnretningen på jobb i natt og gjorde noe med saken.
Stillerapparatet på Nelaug Nelaug5. okt. 2014foto: Rune Vindholmen
Stillerapparatet på Nelaug - detalj som viser stillere og trykknapper mot Selåsvatn og Arendal Nelaug 5. okt. 2014 foto: Rune Vindholmen |
|
Stillerapparat på Nelaug Per Hilton 5. okt. 2014 kl.1130 #190320 (#190310) Vist 387 ganger
Lik innlegget |
| Tusen takk!! Det er 14 år mellom dette bildet og det som Finn Holom la ut, men ut over nummerering av stasjon og hovedsignaler var det ikke mange åpenbare forskjeller. Et ekstra spor utenfor spor 6 ser ut til å ha blitt fjernet igjen. |
|
Stillerapparat på Nelaug Rune Vindholmen 5. okt. 2014 kl.2108 #190357 (#190320) Vist 332 ganger
Lik innlegget |
| Nei, de store endringene har det ikke vært i senere tid. Om en ser nøye på transparenten (kommer nok ikke frem på bildene), kan en se merker etter stillere og signaler fra den gang da banen til Treungen var i drift, da var det jo også et innkjørhovedsignal D og et utkjørhovedsignal N, samt en S-lås mer enn i dag (8 mot 7). Når det gjelder sporet utenfor spor 6 som er tegnet inn på Holoms bilde fra 2000, så eksisterer det fortsatt og kan brukes om det trengs (men det gjør det sjelden..) selv om inntegningen er fjernet igjen på transparenten. Jeg ble faktisk litt overrasket over å se den inntegningen, for den kan jeg aldri huske å ha sett "i virkeligheten". Sporet mener jeg ble anlagt en gang på 70-tallet. |
|
Stillerapparat på Nelaug Peder Figenbaum 5. okt. 2014 kl.1136* #190321 (#190310) Vist 393 ganger
Lik innlegget |
| Takk for bildet! Jernbaneverkets unntaksavdeling ser også ut til å ha påført lag på lag med endringer på transparenten, så det er kanskje ikke merkelig at det blir litt pussige løsninger ... Du har ikke et bilde av den litt sære "fjernstyringen" av Arendalslinjen som så vidt skimtes til venstre? Mvh P. |
|
Stillerapparat på Nelaug Rune Vindholmen 5. okt. 2014 kl.2111 #190358 (#190321) Vist 336 ganger
Lik innlegget |
| Ikke pr nå, men i løpet av ettermiddagsvakten i morgen tenker jeg det kan ordnes! Det er forresten på tide å få dokumentert A-lås-systemet - om noen uker er det historie... |
|
Stillerapparat på Nelaug - nytt bilde Rune Vindholmen 6. okt. 2014 kl.2153 #190466 (#190358) Vist 304 ganger
Lik innlegget |
| Her er apparaturen for kontroll på og frigiving av A-låsene ved Rise og Arendal sidespor. På Rise ble sidesporene fjernet under den togfrie perioden i begynnelsen av september, mens i Arendal er systemet fortsatt i bruk. Dette forsvinner når banen blir fjernstyrt. Når fører eller skifteleder ringer txp Nelaug og ber om å få frigitt A-låsen, legger txp den hvite stilleren ned og trykker inn knappen. Når nøklene til sporsperrene tas ut, slukker kontrollampa øverst og signaltelegrafen brytes. Når nøklene settes på plass igjen, tenner lampa og txp slår et kontrollsignal på signaltelegrafen for å ha visshet om at kontrollen av sporvekslene er i orden, som det så fint heter.
Nelaug 6. okt. 2014 foto: Rune Vindholmen |
|
Stillerapparat på Nelaug - nytt bilde Peder Figenbaum 10. okt. 2014 kl.0909 #190781 (#190466) Vist 222 ganger
Lik innlegget |
| Takk skal du ha. En elegant liten "fjernstyring", det der! Mvh P. |
|
Stillerapparat Nelaug - nytt forsøk korrigert Finn Holom 9. okt. 2014 kl.2001* #190311 (#190308) Vist 411 ganger
Lik innlegget |
| Dette er det meste jeg klarer å presse ut av negativet.
Ja, det var datoen for en spesiell "signa tur", det var derfor jeg var på Nelaug den dagen Er nå korrigert med "lagre også original"
Signa utur Nelaug 17. juni 2000 foto: Finn Holom
Nelaug 17. juni 2000 foto: Finn Holom |
|
Det jeg klarte å presse ut av negativet Svein Sando 6. okt. 2014 kl.0708 #190392 (#190311) Vist 334 ganger
Lik innlegget |
| HVis du haker av for "Lagre også orginal" så e det en sjanse for at vi ser mer detaljer i bildet enn det vises nå. For nå er bildet ikke bredere enn 900 piksler, og det aner meg at ditt bilde kanskje er større? |
|
Stillerapparat - flere spørsmål Bård Ekeberg Nilsen 9. okt. 2014 kl.1717 #190736 (#190392) Vist 235 ganger
Lik innlegget |
| Hvet ikke om det kom fra fra andre, men der hvor den Blå lampa blinker før togveien blir utløst, så er innkjørtogveien som regel forriglet i forbindelse med en planovergang som går opp før hele toget er inne på stasjon. |
|
Sistevognskontroll Per Hilton 10. okt. 2014 kl.0638 #190776 (#190736) Vist 231 ganger
Lik innlegget |
| Hvet ikke om det kom fra fra andre, men der hvor den Blå lampa blinker før togveien blir utløst, så er innkjørtogveien som regel forriglet i forbindelse med en planovergang som går opp før hele toget er inne på stasjon. Og hva skulle være hensikten med dette? Jeg oppfattet Rolf Wolds forklaring på blinkingen ("klar for sistevognskontroll") som riktig. |
|
Stillerapparat Nelaug - vekselkontroll Per Hilton 10. okt. 2014 kl.0655 #190777 (#190311) Vist 218 ganger
Lik innlegget |
| Da ble bildet straks mer brukbart. Takk! Jeg skrev ovenfor at vekselklokken ringer når det ikke er kontroll på en eller flere sporveksler. Det gjelder nok ikke for veksler som er frigitt for lokal skifting, slik vi ser i vestenden (til høyre) her. Det indikeres ingen posisjon på disse vekslene så lenge de er frigitt. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |