Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Stillerapparat - flere spørsmål" i Plattformen

Hele tråden har 24 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Stillerapparatet på Nelaug - funderinger Peder Figenbaum 3. okt. 2014 kl.0844 #190208 (#190205) Vist 482 ganger Lik innlegget
 

Akk ja, man skal passe seg for å generalisere ut fra unntak ...

At det er to sorte knapper kan muligens ha noe med å gjøre at det er/var to innkjørtogveier (fra Arendal henholdsvis Selåsvatn) og dermed (opprinnelig) to varselfelt? Noen som har opplysninger om tilsvarennde på andre avgreningsstasjoner?

Mvh P.

          Stillerapparat - flere spørsmål Per Hilton 3. okt. 2014 kl.1020 #190214 (#190208) Vist 461 ganger Lik innlegget
 

Den vanlige løsningen var én sort trykknapp for hver strekning, men det gjelder for stillverk som er noe nyere enn det på Nelaug.

Har noen et godt bilde av stillerapparatet på Nelaug? Jeg har sett det som ligger på jernbane.net, men det har for dårlig oppløsning til at man kan se detaljer.

            Stillerapparat Nelaug Finn Holom 4. okt. 2014 kl.2329 #190299 (#190214) Vist 445 ganger Lik innlegget
 

Per spør om noen har et godt bilde av stillerapparat på Nelaug. Om dette er "godt" får andre bedømme, jeg håper det er godt nok.
Finn

forstørrt170891-20001910.jpg

Stillerapparat Nelaug
Nelaug
17. juni 2000
foto: Finn Holom
              Stillerapparat Nelaug Per Hilton 5. okt. 2014 kl.0923 #190308 (#190299) Vist 422 ganger Lik innlegget
 

Takk. Det jeg var ute etter var et bilde der man kan lese teksten på stillerapparatet, til det formålet er det dessverre ikke godt nok.

Interessant dato, forresten. Var det ikke omtrent da det famøse akselbruddet på 73-02 skjedde her?

                Stillerapparat på Nelaug Rune Vindholmen 5. okt. 2014 kl.1013 #190310 (#190308) Vist 448 ganger Lik innlegget
 

Jeg hadde faktisk ikke et brukbart bilde av stillerapparatet på Nelaug i samlingen, så jeg tok med meg fotografiopptagningsinnretningen på jobb i natt og gjorde noe med saken.

forstørrt170893-141005-1.jpg

Stillerapparatet på Nelaug
Nelaug
5. okt. 2014
foto: Rune Vindholmen

forstørrt170894-141005-2.jpg

Stillerapparatet på Nelaug - detalj som viser stillere og trykknapper mot Selåsvatn og Arendal
Nelaug
5. okt. 2014
foto: Rune Vindholmen
                  Stillerapparat på Nelaug Per Hilton 5. okt. 2014 kl.1130 #190320 (#190310) Vist 410 ganger Lik innlegget
 

Tusen takk!!

Det er 14 år mellom dette bildet og det som Finn Holom la ut, men ut over nummerering av stasjon og hovedsignaler var det ikke mange åpenbare forskjeller. Et ekstra spor utenfor spor 6 ser ut til å ha blitt fjernet igjen.

                    Stillerapparat på Nelaug Rune Vindholmen 5. okt. 2014 kl.2108 #190357 (#190320) Vist 355 ganger Lik innlegget
 

Nei, de store endringene har det ikke vært i senere tid. Om en ser nøye på transparenten (kommer nok ikke frem på bildene), kan en se merker etter stillere og signaler fra den gang da banen til Treungen var i drift, da var det jo også et innkjørhovedsignal D og et utkjørhovedsignal N, samt en S-lås mer enn i dag (8 mot 7).

Når det gjelder sporet utenfor spor 6 som er tegnet inn på Holoms bilde fra 2000, så eksisterer det fortsatt og kan brukes om det trengs (men det gjør det sjelden..) selv om inntegningen er fjernet igjen på transparenten. Jeg ble faktisk litt overrasket over å se den inntegningen, for den kan jeg aldri huske å ha sett "i virkeligheten". Sporet mener jeg ble anlagt en gang på 70-tallet.

                  Stillerapparat på Nelaug Peder Figenbaum 5. okt. 2014 kl.1136* #190321 (#190310) Vist 417 ganger Lik innlegget
 

Takk for bildet! Jernbaneverkets unntaksavdeling ser også ut til å ha påført lag på lag med endringer på transparenten, så det er kanskje ikke merkelig at det blir litt pussige løsninger ...

Du har ikke et bilde av den litt sære "fjernstyringen" av Arendalslinjen som så vidt skimtes til venstre?

Mvh P.

                    Stillerapparat på Nelaug Rune Vindholmen 5. okt. 2014 kl.2111 #190358 (#190321) Vist 359 ganger Lik innlegget
 

Ikke pr nå, men i løpet av ettermiddagsvakten i morgen tenker jeg det kan ordnes! Det er forresten på tide å få dokumentert A-lås-systemet - om noen uker er det historie...

                      Stillerapparat på Nelaug - nytt bilde Rune Vindholmen 6. okt. 2014 kl.2153 #190466 (#190358) Vist 328 ganger Lik innlegget
 

Her er apparaturen for kontroll på og frigiving av A-låsene ved Rise og Arendal sidespor. På Rise ble sidesporene fjernet under den togfrie perioden i begynnelsen av september, mens i Arendal er systemet fortsatt i bruk. Dette forsvinner når banen blir fjernstyrt.
Når fører eller skifteleder ringer txp Nelaug og ber om å få frigitt A-låsen, legger txp den hvite stilleren ned og trykker inn knappen. Når nøklene til sporsperrene tas ut, slukker kontrollampa øverst og signaltelegrafen brytes. Når nøklene settes på plass igjen, tenner lampa og txp slår et kontrollsignal på signaltelegrafen for å ha visshet om at kontrollen av sporvekslene er i orden, som det så fint heter.

forstørrt170975-141006-1.jpg

Nelaug
6. okt. 2014
foto: Rune Vindholmen
                        Stillerapparat på Nelaug - nytt bilde Peder Figenbaum 10. okt. 2014 kl.0909 #190781 (#190466) Vist 248 ganger Lik innlegget
 

Takk skal du ha. En elegant liten "fjernstyring", det der!

Mvh P.

                Stillerapparat Nelaug - nytt forsøk korrigert Finn Holom 9. okt. 2014 kl.2001* #190311 (#190308) Vist 434 ganger Lik innlegget
 

Dette er det meste jeg klarer å presse ut av negativet. Ja, det var datoen for en spesiell "signa tur", det var derfor jeg var på Nelaug den dagen
Er nå korrigert med "lagre også original"

forstørrt170896-20001815.jpg

Signa utur
Nelaug
17. juni 2000
foto: Finn Holom

forstørrt171093-20001910xy.jpg

Nelaug
17. juni 2000
foto: Finn Holom
                  Det jeg klarte å presse ut av negativet Svein Sando 6. okt. 2014 kl.0708 #190392 (#190311) Vist 356 ganger Lik innlegget
 

HVis du haker av for "Lagre også orginal" så e det en sjanse for at vi ser mer detaljer i bildet enn det vises nå. For nå er bildet ikke bredere enn 900 piksler, og det aner meg at ditt bilde kanskje er større?

                    Stillerapparat - flere spørsmål Bård Ekeberg Nilsen 9. okt. 2014 kl.1717 #190736 (#190392) Vist 257 ganger Lik innlegget
 

Hvet ikke om det kom fra fra andre, men der hvor den Blå lampa blinker før togveien blir utløst, så er innkjørtogveien som regel forriglet i forbindelse med en planovergang som går opp før hele toget er inne på stasjon.

                      Sistevognskontroll Per Hilton 10. okt. 2014 kl.0638 #190776 (#190736) Vist 253 ganger Lik innlegget
 

Hvet ikke om det kom fra fra andre, men der hvor den Blå lampa blinker før togveien blir utløst, så er innkjørtogveien som regel forriglet i forbindelse med en planovergang som går opp før hele toget er inne på stasjon.

Og hva skulle være hensikten med dette? Jeg oppfattet Rolf Wolds forklaring på blinkingen ("klar for sistevognskontroll") som riktig.

                  Stillerapparat Nelaug - vekselkontroll Per Hilton 10. okt. 2014 kl.0655 #190777 (#190311) Vist 240 ganger Lik innlegget
 

Da ble bildet straks mer brukbart. Takk!

Jeg skrev ovenfor at vekselklokken ringer når det ikke er kontroll på en eller flere sporveksler. Det gjelder nok ikke for veksler som er frigitt for lokal skifting, slik vi ser i vestenden (til høyre) her. Det indikeres ingen posisjon på disse vekslene så lenge de er frigitt.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.54 sek
I dag 12386 treff på forum10, og 72486707 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12844 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.