Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Stillerapparat - flere spørsmål" i Plattformen
Hele tråden har 24 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Jeg hadde faktisk ikke et brukbart bilde av stillerapparatet på Nelaug i samlingen, så jeg tok med meg fotografiopptagningsinnretningen på jobb i natt og gjorde noe med saken.
Tusen takk!!
Det er 14 år mellom dette bildet og det som Finn Holom la ut, men ut over nummerering av stasjon og hovedsignaler var det ikke mange åpenbare forskjeller. Et ekstra spor utenfor spor 6 ser ut til å ha blitt fjernet igjen.
Nei, de store endringene har det ikke vært i senere tid. Om en ser nøye på transparenten (kommer nok ikke frem på bildene), kan en se merker etter stillere og signaler fra den gang da banen til Treungen var i drift, da var det jo også et innkjørhovedsignal D og et utkjørhovedsignal N, samt en S-lås mer enn i dag (8 mot 7).
Når det gjelder sporet utenfor spor 6 som er tegnet inn på Holoms bilde fra 2000, så eksisterer det fortsatt og kan brukes om det trengs (men det gjør det sjelden..) selv om inntegningen er fjernet igjen på transparenten. Jeg ble faktisk litt overrasket over å se den inntegningen, for den kan jeg aldri huske å ha sett "i virkeligheten". Sporet mener jeg ble anlagt en gang på 70-tallet.
Takk for bildet! Jernbaneverkets unntaksavdeling ser også ut til å ha påført lag på lag med endringer på transparenten, så det er kanskje ikke merkelig at det blir litt pussige løsninger ...
Du har ikke et bilde av den litt sære "fjernstyringen" av Arendalslinjen som så vidt skimtes til venstre?
Mvh P.
Ikke pr nå, men i løpet av ettermiddagsvakten i morgen tenker jeg det kan ordnes! Det er forresten på tide å få dokumentert A-lås-systemet - om noen uker er det historie...
Her er apparaturen for kontroll på og frigiving av A-låsene ved Rise og Arendal sidespor. På Rise ble sidesporene fjernet under den togfrie perioden i begynnelsen av september, mens i Arendal er systemet fortsatt i bruk. Dette forsvinner når banen blir fjernstyrt.Når fører eller skifteleder ringer txp Nelaug og ber om å få frigitt A-låsen, legger txp den hvite stilleren ned og trykker inn knappen. Når nøklene til sporsperrene tas ut, slukker kontrollampa øverst og signaltelegrafen brytes. Når nøklene settes på plass igjen, tenner lampa og txp slår et kontrollsignal på signaltelegrafen for å ha visshet om at kontrollen av sporvekslene er i orden, som det så fint heter.
Takk skal du ha. En elegant liten "fjernstyring", det der!
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.