Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 10. nivå av toppinnlegget "B1 på Otta? og annet" i Plattformen

Hele tråden har 43 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                  B1 og modifikasjoner Torstein Sunde 11. jan. 2016 kl.1911 #220191 (#220189) Vist 578 ganger Lik innlegget
 

Selv om 19925 beholdt doble dører etter hovedpuss, ble de byttet til tilsvarende dører som på B3. Jfr. de vertikale korrugeringene på dørsidene og de avrundede hjørnene på vinduene.

Da de andre B1-vognene fikk nye, enkle dører, ble dørene vendt motsatt vei i forhold til de opprinnelige dørene.

Nye stigtrinn fikk de også.

En eller annen gang må de ha fått tettet igjen de smale vinduene i endene, utenfor overgangsbelgen. Er det noen som vet når? Det ser ikke ut som de er der på bildet fra 1968.

                    B1 og modifikasjoner Erik W. Johansson 11. jan. 2016 kl.2031 #220195 (#220191) Vist 551 ganger Lik innlegget
 

De opprinnelige stigtrinnene på B1, som den gangen het Bo3g, var for øvrig av tre med stålbeslag.

                    B1 og modifikasjoner Hans-Ole Sveia 11. jan. 2016 kl.2051 #220196 (#220191) Vist 548 ganger Lik innlegget
 

Til det siste: Jeg tror de vinduene ble sløyfet relativt tidlig.

Flere av vognene ble benyttet i NSBs utstillingstog i 1954. Det finnes bilder av vognene bl.a. på Oppdal. Dersom jeg ikke tar feil har ikke vogna som var i enden av slerka der slike. Jeg må ta et forbehold, men jeg får det inntrykket av bildet.

De vognene som fikk puss ca. 1970, fikk montert nye sideinngangsdører og (med unntak av 19925) fikk disse en dør mindre enn før på hver side av hver sideinngang. Samtidig fikk de reol for baggasje i inngangen.

                      B1 og modifikasjoner Erik W. Johansson 11. jan. 2016 kl.2120 #220202 (#220196) Vist 545 ganger Lik innlegget
 

Her er bilder av Bo3g 19922 etter moderniseringen.

forstørrt180665-Personvogner-Bo3g19922-OsloOE1968-1.jpg

NSB: Bo3g type 1 nr. 19922
Oslo Ø
 apr. 1968
foto: Erik W. Johansson


forstørrt180666-Personvogner-Bo3g19922-OsloOE1968-litra.jpg

NSB: Bo3g type 1 nr. 19922
Oslo Ø
 apr. 1968
foto: Erik W. Johansson


                    B1 og modifikasjoner Henrik B. Backer 12. jan. 2016 kl.0935 #220228 (#220191) Vist 485 ganger Lik innlegget
 

Selv om dørene på 19925 er tilsvarende utførelse som andre stålvogner, er de tilpasset bredden på døråpningene og har avrundete hjørner øverst. Om det var slik på de andre også er jeg ikke sikker på.

Beste hilsen Henrik B

                      B1 og modifikasjoner Torstein Sunde 31. jan. 2016 kl.2041* #221223 (#220228) Vist 276 ganger Lik innlegget
 

Å dømme etter bildet nedenfor, kan det se ut som om det det bare var 19925 (til venstre) som fikk spesialtilpassede sidedører ved moderniseringen. På vogna til høyre er plasseringen av hengslene den samme som på B3, og døra er enten høyere eller plassert lavere. Jeg synes også det ser ut som om døra til høyre er litt bredere.

forstørrt180674-img7102.jpg

detalj dører B1
Narvik
1. mai 1981

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.10 sek
I dag 11758 treff på forum10, og 72719980 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12860 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.