Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 10. nivå av toppinnlegget "B1 på Otta? og annet" i Plattformen

Hele tråden har 43 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                  B1 19925 Hans-Ole Sveia 11. jan. 2016 kl.2053 #220197 (#220189) Vist 564 ganger Lik innlegget
 

Det var vel bare B1 19925 som ble lakkert i rød og sort? Jeg kan iallfall ikke huske at det var flere av vognene av litra B 1 som fikk rød og sort før de ble utrangert.

                    B1-vognene Henrik B. Backer 12. jan. 2016 kl.0919 #220227 (#220197) Vist 511 ganger Lik innlegget
 

Et vennlig menneske har sendt meg noen korrigerende opplysninger om B1-vognene. Jeg viderebringer disse, supplert med opplysninger fra materielldatabasen:
- 19922: Forble i Oslo frem til utrangering. Ble brukt i "Ormen Lange" til Moss på slutten. Utrangert 29.10.1985
- 19923: Havnet Narvik. Utrangert 1995
- 19924: Havnet i Narvik. Utrangert 1995
- 19925: Havnet i Narvik. Omlakkert i rød/sort. Utrangert 1995. Overtatt av Jernbanemuseet og oppbevares for tiden på Kløftefoss
- 19926: Havnet i Narvik. Utrangert 1995
- 19927: Havnet i Narvik. Utrangert 1995
- 19928: Endte sine dager i Stavanger. Utrangert 27.9.1995
- 19929: Forble i Oslo frem til utrangering. Ble brukt i "Ormen Lange" til Moss på slutten. Utrangert 1995. Deler av vognkassen ble brukt som bro mellom to bygninger på hotellet på Finse, og er synlig fra sporet


Beste hilsen Henrik

                      B1-vognene i Narvik Bjørn Halling 12. jan. 2016 kl.1122* #220229 (#220227) Vist 512 ganger Lik innlegget
 

Av vognene som er angitt som "Havnet i Narvik. Utrangert 1995" så eksisterte 3 stykker fortsatt da vi var på befaring i Narvik med Jernbanemuseet i 2009. Den ene var naturligvis 19925, som nå står på Kløftefoss, jeg har ikke notert meg numrene på de to andre, men av bildene nedenfor kan jeg se at den ene er 19924, den andre må ha vært 19926. De to sistnevnte vognene ble hugget i 2009 eller 2010.

forstørrt180669-DSC_0035.jpg

NJM(mus): B1 nr. 19924
Narvik
23. sep. 2009
foto: Bjørn Halling

forstørrt180670-DSC_0036.jpg

NJM(mus): B1 nr. 19925
Narvik
23. sep. 2009
foto: Bjørn Halling

forstørrt180671-DSC_0037.jpg

NJM(mus): B1 nr. 19926
Narvik
23. sep. 2009
foto: Bjørn Halling
                        B1-vogner, noen flere opplysninger Erland Rasten 12. jan. 2016 kl.0948 #220231 (#220229) Vist 509 ganger Lik innlegget
 

Jeg har notert at 19923 og 19927 ble hugget i Narvik i mars 2004.

19929 ble etter mine notater utrangert 29.10.85. Har bilde av den som "overgangstunnel" på Finse i 1992, så den må ha kommet til Finse før dette. Tror den kom dit i -86.

Erland

                          B1-vogner, noen flere opplysninger Bjørn Halling 12. jan. 2016 kl.1012 #220234 (#220231) Vist 506 ganger Lik innlegget
 

Ved bruk av eliminasjonsmetoden så må det da bety at 19924 og 19926 var i Narvik i 2009, og ble hugget rimelig kort tid etter at vi var der.

                            B1-vogner, noen flere opplysninger Henrik B. Backer 12. jan. 2016 kl.1108 #220235 (#220234) Vist 499 ganger Lik innlegget
 

Bildene til Bjørn Halling , samt andre bilder i materielldatabasen, underbygger at 19922-19924 og 19926-19929 ble grundigere behandlet da de fikk hovedpuss, enn 19925 som ble tatt først. Det gjelder blant annet platekledningen på sidene og dørpartiene i hver ende. Det er sikkert erfaringene de gjorde med 19925 som ble lagt til grunn for hvordan de resterende ble tatt. Det kan hende at det alt i alt var tidsbesparende å ta vognene grundigere.

Henrik B

                              B1-vogner i Narvik Olaf Bjerknes 12. jan. 2016 kl.1429 #220243 (#220235) Vist 494 ganger Lik innlegget
 

Var i Narvik 1. mai 1981 og så dette

forstørrt180674-img7102.jpg

detalj dører B1
Narvik
1. mai 1981

forstørrt180676-img715.jpg

                                B1-vogner Gunnar Farestveit 12. jan. 2016 kl.1735 #220261 (#220243) Vist 469 ganger Lik innlegget
 

Disse vognene finnes også i modellutgave, både i norsk og tysk design.

                        Dørene Ole P. Ingebrigtsen 12. jan. 2016 kl.1436 #220245 (#220229) Vist 475 ganger Lik innlegget
 

Samme dører som B3, men ørlite breiere?

                        B1-vognene i Narvik Hans-Ole Sveia 12. jan. 2016 kl.1914 #220270 (#220229) Vist 429 ganger Lik innlegget
 

De to øvrige B1-vognene i Narvik eksisterte der i flere år etter utrrangeringen. se bilder i Materielldatabasen.

Flere av oss hadde gleden av å reise med disse vognene i 1995. Da hadde NJK medlemstur med ARE-toget til/fra Narvik, og noen turer med ekstratog på Ofotbanen, både med damp og elektrisk. Noen som husker tilbake til da?

I 1995 var B1-vognene også benyttet i Svarta Bjørn-toget.

                          B1-vognene i Narvik Bjørn Halling 12. jan. 2016 kl.2013 #220275 (#220270) Vist 424 ganger Lik innlegget
 

"De to øvrige B1-vognene i Narvik eksisterte der i flere år etter utrrangeringen. se bilder i Materielldatabasen."

Ja, tre vogner eksisterte høsten 2009, en gikk sydover, de to siste ble nok hugget relativt kort tid etterpå.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.42 sek
I dag 12438 treff på forum10, og 72720660 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12860 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.