B1-vognene Henrik B. Backer 12. jan. 2016 kl.0919 #220227 (#220197) Vist 485 ganger
Lik innlegget |
| Et vennlig menneske har sendt meg noen korrigerende opplysninger om B1-vognene. Jeg viderebringer disse, supplert med opplysninger fra materielldatabasen: - 19922: Forble i Oslo frem til utrangering. Ble brukt i "Ormen Lange" til Moss på slutten. Utrangert 29.10.1985 - 19923: Havnet Narvik. Utrangert 1995 - 19924: Havnet i Narvik. Utrangert 1995 - 19925: Havnet i Narvik. Omlakkert i rød/sort. Utrangert 1995. Overtatt av Jernbanemuseet og oppbevares for tiden på Kløftefoss - 19926: Havnet i Narvik. Utrangert 1995 - 19927: Havnet i Narvik. Utrangert 1995 - 19928: Endte sine dager i Stavanger. Utrangert 27.9.1995 - 19929: Forble i Oslo frem til utrangering. Ble brukt i "Ormen Lange" til Moss på slutten. Utrangert 1995. Deler av vognkassen ble brukt som bro mellom to bygninger på hotellet på Finse, og er synlig fra sporet Beste hilsen Henrik
|
|
B1-vognene i Narvik Bjørn Halling 12. jan. 2016 kl.1122* #220229 (#220227) Vist 485 ganger
Lik innlegget |
| Av vognene som er angitt som "Havnet i Narvik. Utrangert 1995" så eksisterte 3 stykker fortsatt da vi var på befaring i Narvik med Jernbanemuseet i 2009. Den ene var naturligvis 19925, som nå står på Kløftefoss, jeg har ikke notert meg numrene på de to andre, men av bildene nedenfor kan jeg se at den ene er 19924, den andre må ha vært 19926. De to sistnevnte vognene ble hugget i 2009 eller 2010.
|
|
B1-vogner, noen flere opplysninger Erland Rasten 12. jan. 2016 kl.0948 #220231 (#220229) Vist 481 ganger
Lik innlegget |
| Jeg har notert at 19923 og 19927 ble hugget i Narvik i mars 2004. 19929 ble etter mine notater utrangert 29.10.85. Har bilde av den som "overgangstunnel" på Finse i 1992, så den må ha kommet til Finse før dette. Tror den kom dit i -86. Erland |
|
B1-vogner, noen flere opplysninger Bjørn Halling 12. jan. 2016 kl.1012 #220234 (#220231) Vist 476 ganger
Lik innlegget |
| Ved bruk av eliminasjonsmetoden så må det da bety at 19924 og 19926 var i Narvik i 2009, og ble hugget rimelig kort tid etter at vi var der. |
|
B1-vogner, noen flere opplysninger Henrik B. Backer 12. jan. 2016 kl.1108 #220235 (#220234) Vist 470 ganger
Lik innlegget |
| Bildene til Bjørn Halling , samt andre bilder i materielldatabasen, underbygger at 19922-19924 og 19926-19929 ble grundigere behandlet da de fikk hovedpuss, enn 19925 som ble tatt først. Det gjelder blant annet platekledningen på sidene og dørpartiene i hver ende. Det er sikkert erfaringene de gjorde med 19925 som ble lagt til grunn for hvordan de resterende ble tatt. Det kan hende at det alt i alt var tidsbesparende å ta vognene grundigere. Henrik B |
|
B1-vogner i Narvik Olaf Bjerknes 12. jan. 2016 kl.1429 #220243 (#220235) Vist 464 ganger
Lik innlegget |
| Var i Narvik 1. mai 1981 og så dette
detalj dører B1 Narvik1. mai 1981
|
|
B1-vogner Gunnar Farestveit 12. jan. 2016 kl.1735 #220261 (#220243) Vist 440 ganger
Lik innlegget |
| Disse vognene finnes også i modellutgave, både i norsk og tysk design. |
|
Dørene Ole P. Ingebrigtsen 12. jan. 2016 kl.1436 #220245 (#220229) Vist 448 ganger
Lik innlegget |
| Samme dører som B3, men ørlite breiere? |
|
B1-vognene i Narvik Hans-Ole Sveia 12. jan. 2016 kl.1914 #220270 (#220229) Vist 400 ganger
Lik innlegget |
| De to øvrige B1-vognene i Narvik eksisterte der i flere år etter utrrangeringen. se bilder i Materielldatabasen.
Flere av oss hadde gleden av å reise med disse vognene i 1995. Da hadde NJK medlemstur med ARE-toget til/fra Narvik, og noen turer med ekstratog på Ofotbanen, både med damp og elektrisk. Noen som husker tilbake til da?
I 1995 var B1-vognene også benyttet i Svarta Bjørn-toget. |
|
B1-vognene i Narvik Bjørn Halling 12. jan. 2016 kl.2013 #220275 (#220270) Vist 395 ganger
Lik innlegget |
| "De to øvrige B1-vognene i Narvik eksisterte der i flere år etter utrrangeringen. se bilder i Materielldatabasen." Ja, tre vogner eksisterte høsten 2009, en gikk sydover, de to siste ble nok hugget relativt kort tid etterpå. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |