Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "B1 på Otta? og annet" i Plattformen

Hele tråden har 43 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Opprinnelig utseende? Thor Bjerke 12. jan. 2016 kl.2039 #220278 (#220268) Vist 386 ganger Lik innlegget
 

En del av vognserien var forberedt som lasarettvogner. Der kunne stolpen mellom de to inngangsdørene fjernes slik at det ble lettere å få bårer inn og ut. Vogntypen (19930 unntatt) hadde 81 sitteplasser i Tyskland. NSB tok de første gang i bruk i påsketrafikken i 1946. Da hadde Forsvaret frigitt fire av vognene, og disse fikk da provisoriske benker av samme slag som ble brukt i G4-vognene.

    Opprinnelig utseende? Dag Christian Halvorsen 12. jan. 2016 kl.2122 #220285 (#220278) Vist 362 ganger Lik innlegget
 

De vognene som var foreberedt til å være lasarettvogner var faktisk delfinansiert av Deutsche Wehrmacht. Ellers ble de bygget over 1000 stykker av C4i-36, og etter krigen ble de gjenfunnet i mange land.

Eisenbahn Kurier hadde nå i høst (nummer 9 og 10) en interessant artikkel om "Die Eilsugwagen der DRG/DRB" - iltogsvognene som ble utviklet og bygget til de tyske statsbanene fra slutten av 1920-tallet og frem mot krigen. Her er det også en egen rammeartikkel om "Die Lazarettzüge".

I Tyskland var denne vogntype i drift frem til begynnelsen på 80-tallet med litra By(e) 667. Men som viktig vogntype ble de allerede på 60-tallet utkonkurrert av de såkalte Silberling'ene.

      Opprinnelig utseende? Erik W. Johansson 12. jan. 2016 kl.2135 #220288 (#220285) Vist 367 ganger Lik innlegget
 

Høsten 1974 reiste jeg Darmstadt-Heidelberg med et lokaltog som utelukkende bestod av slike vogner. Det var 8-10 vogner i grønt og en ditto BR 140 foran. Allerede da var tyske lokførere tilvendt skivebremser, slik at hver stopp med dette toget var en liten lidelse.

Dessverre ble det ikke noen fotodokumentasjon av dette - turen gikk i mørke.

        Opprinnelig utseende? Olaf Bjerknes 12. jan. 2016 kl.2226 #220291 (#220288) Vist 363 ganger Lik innlegget
 

Denne hovedvognypen ble produsert over en lang tid, først klinket og efterhvert sveist. De norske B1-bognen var produsert efter at de hadde begynt å sveie. Bildet viser et tog i Moseldalen ved Koblens med en BR 50 og 11 vogner, hvor også en spisevog i juni 1972 rett før strekningen Koblens - Trier ble elektrifisert.

forstørrt180679-Coblens5.jpg

          Opprinnelig utseende Olaf Bjerknes 12. jan. 2016 kl.2243 #220292 (#220291) Vist 361 ganger Lik innlegget
 

Her er en til

forstørrt180680-img031.jpg

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.12 sek
I dag 11898 treff på forum10, og 72720120 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12860 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.