Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget" i Plattformen

Hele tråden har 21 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Vassbotn-Hobekk Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1312 #221067 (#221062) Vist 670 ganger Lik innlegget
 

En kort biltur, og plutselig befinner vi oss i vestre ende av Hallevannetbrua. Vi ser oss om her før vi finner veien opp til traseen.

forstørrt181091-2015-01-Jbv-kart-farriseidet-porsgrunn-croppet.jpg

Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor.
foto: Jernbaneverket

forstørrt181125-2015-12-14_5925.jpg

Sørlandske hovedvei er flyttet lenger inn for å gi plass til jernbaneanleggets bro over Hallevannet.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181126-2015-12-14_5926.jpg

Utsikt over Hallevannet til hvor vi befant oss i forrige del.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181127-2015-12-14_5928.jpg

Det er store dimensjoner. For å komme opp, er det satt opp et midlertidig "trappehus". Med oppunder 100 trinn å forsere for å komme opp eller ned, vil det uten tvil merkes på formen etter hvert …
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181128-2015-12-14_5930.jpg

Forskallingsvognen i vestre ende. Til venstre vises den delen av Hallevannetbrua som bygges som en etterspent viadukt.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181129-2015-12-14_5933.jpg

Hallevannetbruas vestre del med begge forskallingsvognene.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Så er det tid for en liten forflytning, på vei til neste mål gjennomfører vi en kort fotostopp.

forstørrt181130-2015-12-14_5935.jpg

Østre Hobekkbrua, som Jernbaneverket foreslo skulle hete Kongeveien bru, fører med sine 22 meter sporet over tilførselsveien som er bygget frem til Hallevannetbrua. Broen er konstruert som en kulvert.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Så er vi oppe på traseen, ganske snart skal vi ta turen bort til broen.

forstørrt181131-2015-12-14_5936.jpg

I østlig retning, byggekranene ved Hallevannetbrua strekker seg mot himmelen.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181132-2015-12-14_5937.jpg

Mot vest, Tjønnemyr viltovergang skimtes i bakgrunnen.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181133-2015-12-14_5938.jpg

Vestre ende av Hallevannetbrua mot øst, ...
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181134-2015-12-14_5942.jpg

… landkaret i litt nærmere øyesyn.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181135-2015-12-14_5946.jpg

Så godt som hele Hallevannetbrua sett i østlig retning.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Før vi fortsetter ferden, kikker vi oss litt rundt og beveger oss litt i retning av Hobekk.

forstørrt181136-2015-12-14_5947.jpg

Fra traseen er det god utsikt i sørlig retning til Hallevannet. Hvor mye av den passasjerene vil rekke å få med seg når de farer forbi, er en helt annen sak.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181137-2015-12-14_5950.jpg

Utsikt vestover fra østsiden av Østre Hobekkbrua, Tjønnemyr viltovergang i bakgrunnen.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181138-2015-12-14_5952.jpg

Vestsiden av Østre Hobekkbrua, utsikt mot øst.
Vassbotn
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Ny forflytning, nå bærer det mot Hobekk.

forstørrt181139-2015-12-14_5954.jpg

I stigningen fra Hallevannet til Hobekk møter veifarende Vestre Hobekkbrua.
Hobekk
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181140-2015-12-14_5961.jpg

Vestre Hobekkbrua sett fra motsatt side.
Hobekk
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181141-2015-12-14_5963.jpg

På Hobekk ligger ett av de mange tekniske husene som er reist langs anlegget.
Hobekk
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181142-2015-12-14_5964.jpg

Anlegget er bygget for å takle store nedbørsmengder, 200 års flom. Samtidig er det lagt stor vekt på estetikken, her synlig ved steinsettingen rundt enden av drensrøret.
Hobekk
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181143-2015-12-14_5965.jpg

For å redusere faren for utgraving ved store vannmengder, er grøfter fylt med grov stein. Her er det i tillegg lagt ned store steiner tvers over grøften, disse vil bidra til å begrense utvasking ved store vannmengder.
Hobekk'
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181144-2015-12-14_5967.jpg

Utsikt mot øst, Hallevannetbrua i det fjerne.
Hobekk
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181145-2015-12-14_5968.jpg

Utsikt mot vest, nærmest den 178 meter lange Tjønnemyr viltovergang, deretter Askeklovatunnelen, deretter Hovåstunnelen som med sine 110 meter er strekningens korteste.
Hobekk
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Slutt på denne delen, fortsettelse følger i Solum-Skillingsmyr. Men først forflytning med gummihjulskjøretøy.

Mvh
HansMorten
Fotturist

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.73 sek
I dag 1602 treff på forum10, og 72450400 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12841 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.