En kort biltur, og plutselig befinner vi oss i vestre ende av Hallevannetbrua. Vi ser oss om her før vi finner veien opp til traseen.
Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor. foto: Jernbaneverket
Sørlandske hovedvei er flyttet lenger inn for å gi plass til jernbaneanleggets bro over Hallevannet. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt over Hallevannet til hvor vi befant oss i forrige del. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Det er store dimensjoner. For å komme opp, er det satt opp et midlertidig "trappehus". Med oppunder 100 trinn å forsere for å komme opp eller ned, vil det uten tvil merkes på formen etter hvert … Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Forskallingsvognen i vestre ende. Til venstre vises den delen av Hallevannetbrua som bygges som en etterspent viadukt. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Hallevannetbruas vestre del med begge forskallingsvognene. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Så er det tid for en liten forflytning, på vei til neste mål gjennomfører vi en kort fotostopp.
Østre Hobekkbrua, som Jernbaneverket foreslo skulle hete Kongeveien bru, fører med sine 22 meter sporet over tilførselsveien som er bygget frem til Hallevannetbrua. Broen er konstruert som en kulvert. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Så er vi oppe på traseen, ganske snart skal vi ta turen bort til broen.
I østlig retning, byggekranene ved Hallevannetbrua strekker seg mot himmelen. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Mot vest, Tjønnemyr viltovergang skimtes i bakgrunnen. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Vestre ende av Hallevannetbrua mot øst, ... Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
… landkaret i litt nærmere øyesyn. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Så godt som hele Hallevannetbrua sett i østlig retning. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Før vi fortsetter ferden, kikker vi oss litt rundt og beveger oss litt i retning av Hobekk.
Fra traseen er det god utsikt i sørlig retning til Hallevannet. Hvor mye av den passasjerene vil rekke å få med seg når de farer forbi, er en helt annen sak. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt vestover fra østsiden av Østre Hobekkbrua, Tjønnemyr viltovergang i bakgrunnen. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Vestsiden av Østre Hobekkbrua, utsikt mot øst. Vassbotn 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Ny forflytning, nå bærer det mot Hobekk.
I stigningen fra Hallevannet til Hobekk møter veifarende Vestre Hobekkbrua. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Vestre Hobekkbrua sett fra motsatt side. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
På Hobekk ligger ett av de mange tekniske husene som er reist langs anlegget. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Anlegget er bygget for å takle store nedbørsmengder, 200 års flom. Samtidig er det lagt stor vekt på estetikken, her synlig ved steinsettingen rundt enden av drensrøret. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
For å redusere faren for utgraving ved store vannmengder, er grøfter fylt med grov stein. Her er det i tillegg lagt ned store steiner tvers over grøften, disse vil bidra til å begrense utvasking ved store vannmengder. Hobekk' 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt mot øst, Hallevannetbrua i det fjerne. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt mot vest, nærmest den 178 meter lange Tjønnemyr viltovergang, deretter Askeklovatunnelen, deretter Hovåstunnelen som med sine 110 meter er strekningens korteste. Hobekk 14. des. 2015 foto: Hans Morten Tamnes Slutt på denne delen, fortsettelse følger i Solum-Skillingsmyr. Men først forflytning med gummihjulskjøretøy. Mvh HansMorten Fotturist |