Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget" i Plattformen

Hele tråden har 21 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn – strekningen Solum-Skillingsmyr Hans Morten Tamnes 29. jan. 2016 kl.1329 #221072 (#221062) Vist 655 ganger Lik innlegget
 

Da er det på’n igjen. Nye metere med jomfruelig jernbaneanlegg skal utforskes. Vi starter ved foten av fyllingen som bærer traseen.

forstørrt181091-2015-01-Jbv-kart-farriseidet-porsgrunn-croppet.jpg

Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015. Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn. Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor.
foto: Jernbaneverket

forstørrt181146-2015-12-14_5970.jpg

Solumbrua, 162 meter, sett fra nordsiden, Porsgrunn nås ved å fortsette ut av bildets høyre kant.
Solum
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

En bratt bakke senere og vi er på jernbanetraseen.

forstørrt181147-2015-12-14_5972.jpg

Mot øst og et blikk inn i Hovåstunnelen.
Solum
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181148-2015-12-14_5973.jpg

På traseen øst for Solumbrua, utsikt mot vest. Nivået er formasjonsplan, det vil si den høyden hvor skinnegangens pukklag skal bygges opp fra.
Solum
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181149-2015-12-14_5974.jpg

Vestsiden av Solumbrua, Hovåstunnelen i bakgrunnen.
Solum
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181150-2015-12-14_5975.jpg

En elegant 180° snuoperasjonen og vi ser vestover i retning av Nøklegårdtunnelen.
Solum
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181151-2015-12-14_5978.jpg

Solumbrua rager et stykke over bakken. I bakgrunnen åpner Hovåstunnelen seg.
Solum
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181152-2015-12-14_5980.jpg

Blikket er igjen rettet mot vest, der bak åpenbarer portalen til Nøklegårdtunnelen seg. En fra Jernbaneverkets anleggsledelse ute på inspeksjonstur kommer kjørende.
Solum
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Etter en hyggelig prat om både moderne jernbaneanlegg og jernbaneanlegg som så dagens lys i helt andre tider og med helt andre forutsetninger, bærer det videre mot vest for mitt vedkommende.

forstørrt181153-2015-12-14_5984.jpg

Noen meter lenger frem ser en rekkverket på Skillingsmyrbrua, bakenfor der er åpningen til Nøklegårdtunnelen, som med sine 3 760 meter er den nest lengst på den nye banen. Over taket på bilen skimtes tidligere Solum Trafikkstasjon, der ble særlig tungtrafikken hanket inn og kontrollert da E18 gikk forbi. I dag går E18 som en firefeltsvei høyere oppe i lia og krysser det nye dobbeltsporet ved å gå over Nøklegårdtunnelen. Og det er vel neppe annet å gjøre enn å bryte sammen og tilstå – fristelsen til å la en Rover 75 trille på et kommende jernbaneanlegg ble for stor, her i kommende hovedspor Larvik-Porsgrunn. Sluttsignalene er forskriftsmessig tent.
Skillingsmyr
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181154-2015-12-14_5986.jpg

Et blikk østover gjennom skjæringen mot Solumbrua og Hovåstunnelen. (Før noen sier noe – parkeringslysene er tent fordi Roveren står stille.)
Skillingsmyr
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181155-2015-12-14_5988.jpg

Skillingsmyrbrua fra øst.
Skillingsmyr
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181156-2015-12-14_5993.jpg

Skillingsmyrbrua fra vest. Til venstre litt av den tidligere trafikkstasjonen på Solum.
Skillingsmyr
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181157-2015-12-14_5995.jpg

På Skillingsmyr skal det bygges en ny omformerstasjon for å sikre tilstrekkelig strøm til togene.
Skillingsmyr
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Så tar vi en titt på det som ikke blir synlig når anlegget er ferdig – trekkerørene som gjør det mulig å få frem nødvendige kabler på en god og enkel måte.

forstørrt181158-2015-12-14_5998.jpg

Moderne jernbaneanlegg innebærer meter på meter med kabel, og ditto meter trekkerør. Ved dette punktet på Skillingsmyr er det snakk om en distanse på omtrent 100 meter, det gir godt og vel én kilometer trekkerør …
Skillingsmyr
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181159-2015-12-14_6001.jpg

Med bestemte menn og passe grov redskap kommer trekkerørene på plass der de skal.
Skillingsmyr
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Før vi avslutter denne delen, koster vi på oss et par bilder Skillingsmyrbrua slik veifarende vil se den.

forstørrt181160-2015-12-14_6004.jpg

På vei fra Larvik i retning Langangen, føres veien under en enkel og pen bro. Tørrmuren oppe til venstre bidrar sterkt til at det blir en god opplevelse for synssansene.
Skillingsmyr
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt181161-2015-12-14_6005.jpg

Skillingsmyrbrua sett i retning Larvik.
Skillingsmyr
14. des. 2015
foto: Hans Morten Tamnes

Fra Skillingsmyr er det ikke så mye å se før en kommer til Ønna, lengst inn i Langangenfjorden. Så da kjører jeg dit, så ses vi der sånn litt etter hvert.

Mvh
HansMorten
På tur i det fri

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.54 sek
I dag 2458 treff på forum10, og 72451256 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12841 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.