"Gevinsten" av Vestfoldsbane-Fornyelsen ? Svein Erlandsen 29. jan. 2016 kl.1924 #221090 (#221074) Vist 650 ganger
Lik innlegget |
| Noen konkrete spørsmål i tilknytning til Vestfoldbane-Fornyelsene: 1) Hvor kort kjøretid kan vi få Oslo S-Porsgrunn etter at anleggene er sluttført ? 2) Ny kjøretid Oslo S-Kristiansand hvis Sørlandsbanetraffikken føres over Vestfoldbanen og ny tilknytning Vestfoldbanen-Sørlandsbanen blir en realitet ? Og 3) "Tråden" gir inntrykk av omfattende og høy standard på anleggsarbeidene. Vil denne standard kanskje bli utgangspunkt for ny jernbane Arna-Voss ?
Sammen med Ringeriksbanen må vel det bety stor tidsbesparelser Oslo S-Bergen. |
|
Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse Hans Morten Tamnes 30. jan. 2016 kl.1410 #221129 (#221090) Vist 589 ganger
Lik innlegget |
| Jeg forsøker å svare på spørsmålene som best jeg kan:
- Hvor kort kjøretid kan vi få Oslo S-Porsgrunn etter at anleggene er sluttført? KVU-IC for Vestfoldbanen angir reisetid Oslo-Porsgrunn til i nærheten av 1 time 45 minutter for tog med redusert stoppmønster (ikke stopp Sande, Holmestrand, Horten), hvilket vil si at Porsgrunn kommer like nær Oslo som Sandefjord er i dag.
- Ny kjøretid Oslo S-Kristiansand hvis Sørlandsbanetraffikken føres over Vestfoldbanen og ny tilknytning Vestfoldbanen-Sørlandsbanen blir en realitet? KVU Grenlandsbanen skriver på Jernbaneverkets hjemmeside dette om mulighetene en sammenkobling av Vestfold- og Sørlandsbanen kan gi: Med utbyggingen av dobbeltspor på strekningen Oslo – Tønsberg (innen 2023) og Oslo – Skien (innen 2030) ønsker departementet å få en ny vurdering av hva som er eventuelle lønnsomme jernbaneinvesteringer for samfunnet i Grenlands-området. De to hovedideen med Grenlandsbanen er å binde sammen byene langs kysten og å forkorte reisetiden mellom Kristiansand og Oslo. Reisetiden kan trolig forkortes fra 4 timer og 30 minutter til 3 timer og 15 minutter.
- "Tråden" gir inntrykk av omfattende og høy standard på anleggsarbeidene. Vil denne standard kanskje bli utgangspunkt for ny jernbane Arna-Voss? Jeg er neppe den rette til å svare på dette, men jeg kan ikke se at det skal være noen grunn til å bygge andre anlegg med noen simplere standard.
Mvh HansMorten Forhåpentligvis opplysende |
|
Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget CF Salicath 30. jan. 2016 kl.1726 #221139 (#221129) Vist 567 ganger
Lik innlegget |
| Takk for en spennende gjennomgang av anlegget. Som nevnt ved tildligere anledning er jeg glad noen ser behovet for å la "outsidere" dokumentere anlegget for ettertiden. |
|
Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse Svein Erlandsen 30. jan. 2016 kl.2027 #221161 (#221129) Vist 574 ganger
Lik innlegget |
| Takk for en imponerende og grundig dokumentasjon av fornyelsene langs Vestfoldbanen. Dine vurderinger av tidsbesparelsen synes jeg virker realistiske, og Oslo S - Kristiansand på 3 og 1/4 time begynner jo å nærme seg Flytiden (regnet fra Oslo sentrum til Kristiansand sentrum) .
Så kanskje reisende i fremtiden vil velge toget fremfor å reise : Oslo sentrum - Gardermoen - Krs.Lufthavn - Kristiansand sentrum. |
|
Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse - en presisering Hans Morten Tamnes 30. jan. 2016 kl.2118 #221162 (#221161) Vist 572 ganger
Lik innlegget |
| Jeg må få understreke at det ikke er jeg som har vurdert reisetiden som fremkommer i mitt innlegg over. Som jeg skriver, KVU-IC for Vestfoldbanen angir reisetid Oslo-Porsgrunn til i nærheten av 1 time 45 minutter for tog med redusert stoppmønster .... Dette er altså hentet fra Konseptvalgutredningen for InterCity, rapporten ble fremlagt i februar for snart fire år siden. Mvh HansMorten Presiserende |
|
Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse - et tankekors Jan Arne Rødland 30. jan. 2016 kl.2230 #221166 (#221161) Vist 576 ganger
Lik innlegget |
| Samtidig skjer det en utbygging av E18 hvor andelen 4-felts vei stadig øker. En kjøretid Oslo-Kristiansand på ca 4 timer er realistisk - og lovlig. I Hans Mortens bildeserie ser vi glimt av veiarbeidet, f.eks. der den nye linjen grener av fra den gamle ved Farrisvannet, her kommer en ny 4-felts vei rett over. |
|
Gevinst Oslo - Kristiansand Terje Andersen 31. jan. 2016 kl.1110 #221190 (#221161) Vist 583 ganger
Lik innlegget |
| Dagens kjøretid Kristiansand - Skorstøl er ca 1:25. Strekningen Skorstøl - Porsgrunn er ca 54 km (tilnærmet luftlinje). Kjøretiden blir ca 20 min med max 1 stopp. Totalt blir det ca 1:45 Kristiansand - Porsgrunn. Med 1:45 Porsgrunn - Oslo S blir det 3:30 totalt Kristiansand - Oslo S. Hvis man bygger direktelinje Porsgrunn - Sande (ca 64 km) kan den strekningen gjøres på 20 min. Da er man ned mot 2:45 Kristiansand - Oslo. Terje |
|
Oslo-Kristiansand Joseph Ullstein 3. feb. 2016 kl.2010 #221409 (#221190) Vist 486 ganger
Lik innlegget |
| 3:30 - Kristiansand-Oslo blir for langsomt. Dersom ekspresstogene kan holde 250 km/t på lange strekk fra Skorstøl til Drammen så blir forhåpentligvis regnstykket noe annerledes? |
|
Oslo-Kristiansand Peder Figenbaum 4. feb. 2016 kl.0937 #221435 (#221409) Vist 502 ganger
Lik innlegget |
| "Dersom ekspresstogene kan holde 250 km/t på lange strekk fra Skorstøl til Drammen så blir forhåpentligvis regnstykket noe annerledes?" Mye av trafikkgrunnlaget for Grenlandsbanen er trafikken Sørlandet - Vestfold, der NSB reelt sett ikke har noe tilbud i dag. Skal man få med seg disse reisende, må togene nødvendigvis stoppe i Vestfold ... Mvh P. |
|
Oslo-Kristiansand Joseph Ullstein 4. feb. 2016 kl.2137 #221482 (#221435) Vist 502 ganger
Lik innlegget |
| Men man bygger ikke Grenlandsbanen kun for å knytte Sørlandet til Vestfold... men det er mulig å gi et godt tilbud både til reisende i endepunktene av strekningen, og de som skal til Vestfold. Tog med stopp f.eks. kun 1-2 steder underveis (f.eks. Torp, med overgang til lokaltog), som kan konkurrere med flyet og privatbil på reisetid. Og tog med flere stopp som kan konkurrere med ekspressbuss og privatbil. Det er lov å håpe på i allefall 3 avganger per dag, mellom henholdsvis Kristiansand-Oslo og Arendal-Oslo som kjører mer eller mindre strake veien. Morgen, tidlig ettermiddag og kveld. Med reisetid godt under 3 timer. |
|
Vestfoldbanen Hans-Ole Sveia 4. feb. 2016 kl.2144 #221484 (#221482) Vist 506 ganger
Lik innlegget |
| De nye sporene er i tillegg en fordel for både trafikken på Vestfoldbanen og for vedlikeholdet av motorvognsettene i Skien. Vedlikeholdsbasen blir med dette trolig både mer tilgjengelig og mer effektiv i praksis. Dette er også viktig. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |