Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget" i Plattformen

Hele tråden har 21 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse Svein Erlandsen 30. jan. 2016 kl.2027 #221161 (#221129) Vist 572 ganger Lik innlegget
 

Takk for en imponerende og grundig dokumentasjon av fornyelsene langs Vestfoldbanen. Dine vurderinger av tidsbesparelsen synes jeg virker realistiske, og Oslo S - Kristiansand på 3 og 1/4 time begynner jo å nærme seg Flytiden (regnet fra Oslo sentrum til Kristiansand sentrum) . Så kanskje reisende i fremtiden vil velge toget fremfor å reise : Oslo sentrum - Gardermoen - Krs.Lufthavn - Kristiansand sentrum.

        Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse - en presisering Hans Morten Tamnes 30. jan. 2016 kl.2118 #221162 (#221161) Vist 569 ganger Lik innlegget
 

Jeg må få understreke at det ikke er jeg som har vurdert reisetiden som fremkommer i mitt innlegg over. Som jeg skriver, KVU-IC for Vestfoldbanen angir reisetid Oslo-Porsgrunn til i nærheten av 1 time 45 minutter for tog med redusert stoppmønster ....

Dette er altså hentet fra Konseptvalgutredningen for InterCity, rapporten ble fremlagt i februar for snart fire år siden.

Mvh
HansMorten
Presiserende

        Gevinsten av Vestfoldbanens fornyelse - et tankekors Jan Arne Rødland 30. jan. 2016 kl.2230 #221166 (#221161) Vist 574 ganger Lik innlegget
 

Samtidig skjer det en utbygging av E18 hvor andelen 4-felts vei stadig øker.
En kjøretid Oslo-Kristiansand på ca 4 timer er realistisk - og lovlig. I Hans
Mortens bildeserie ser vi glimt av veiarbeidet, f.eks. der den nye linjen grener
av fra den gamle ved Farrisvannet, her kommer en ny 4-felts vei rett over.

        Gevinst Oslo - Kristiansand Terje Andersen 31. jan. 2016 kl.1110 #221190 (#221161) Vist 581 ganger Lik innlegget
 

Dagens kjøretid Kristiansand - Skorstøl er ca 1:25. Strekningen Skorstøl - Porsgrunn er ca 54 km (tilnærmet luftlinje). Kjøretiden blir ca 20 min med max 1 stopp. Totalt blir det ca 1:45 Kristiansand - Porsgrunn. Med 1:45 Porsgrunn - Oslo S blir det 3:30 totalt Kristiansand - Oslo S.

Hvis man bygger direktelinje Porsgrunn - Sande (ca 64 km) kan den strekningen gjøres på 20 min. Da er man ned mot 2:45 Kristiansand - Oslo.

Terje

          Oslo-Kristiansand Joseph Ullstein 3. feb. 2016 kl.2010 #221409 (#221190) Vist 484 ganger Lik innlegget
 

3:30 - Kristiansand-Oslo blir for langsomt.
Dersom ekspresstogene kan holde 250 km/t på lange strekk fra Skorstøl til Drammen så blir forhåpentligvis regnstykket noe annerledes?

            Oslo-Kristiansand Peder Figenbaum 4. feb. 2016 kl.0937 #221435 (#221409) Vist 499 ganger Lik innlegget
 

"Dersom ekspresstogene kan holde 250 km/t på lange strekk fra Skorstøl til Drammen så blir forhåpentligvis regnstykket noe annerledes?"

Mye av trafikkgrunnlaget for Grenlandsbanen er trafikken Sørlandet - Vestfold, der NSB reelt sett ikke har noe tilbud i dag. Skal man få med seg disse reisende, må togene nødvendigvis stoppe i Vestfold ...

Mvh P.

              Oslo-Kristiansand Joseph Ullstein 4. feb. 2016 kl.2137 #221482 (#221435) Vist 500 ganger Lik innlegget
 

Men man bygger ikke Grenlandsbanen kun for å knytte Sørlandet til Vestfold... men det er mulig å gi et godt tilbud både til reisende i endepunktene av strekningen, og de som skal til Vestfold. Tog med stopp f.eks. kun 1-2 steder underveis (f.eks. Torp, med overgang til lokaltog), som kan konkurrere med flyet og privatbil på reisetid. Og tog med flere stopp som kan konkurrere med ekspressbuss og privatbil. Det er lov å håpe på i allefall 3 avganger per dag, mellom henholdsvis Kristiansand-Oslo og Arendal-Oslo som kjører mer eller mindre strake veien. Morgen, tidlig ettermiddag og kveld. Med reisetid godt under 3 timer.

                Vestfoldbanen Hans-Ole Sveia 4. feb. 2016 kl.2144 #221484 (#221482) Vist 504 ganger Lik innlegget
 

De nye sporene er i tillegg en fordel for både trafikken på Vestfoldbanen og for vedlikeholdet av motorvognsettene i Skien. Vedlikeholdsbasen blir med dette trolig både mer tilgjengelig og mer effektiv i praksis. Dette er også viktig.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.32 sek
I dag 1338 treff på forum10, og 72450136 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12841 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.