Visning av en deltråd på 8. nivå av toppinnlegget "Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget" i Plattformen
Hele tråden har 21 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Men man bygger ikke Grenlandsbanen kun for å knytte Sørlandet til Vestfold... men det er mulig å gi et godt tilbud både til reisende i endepunktene av strekningen, og de som skal til Vestfold. Tog med stopp f.eks. kun 1-2 steder underveis (f.eks. Torp, med overgang til lokaltog), som kan konkurrere med flyet og privatbil på reisetid. Og tog med flere stopp som kan konkurrere med ekspressbuss og privatbil. Det er lov å håpe på i allefall 3 avganger per dag, mellom henholdsvis Kristiansand-Oslo og Arendal-Oslo som kjører mer eller mindre strake veien. Morgen, tidlig ettermiddag og kveld. Med reisetid godt under 3 timer.
De nye sporene er i tillegg en fordel for både trafikken på Vestfoldbanen og for vedlikeholdet av motorvognsettene i Skien. Vedlikeholdsbasen blir med dette trolig både mer tilgjengelig og mer effektiv i praksis. Dette er også viktig.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.