Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Stivrammetendere" i Plattformen

Hele tråden har 60 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Stivrammetendere H. Lindholm 11. feb. 2016 kl.1036 #221890 (#221889) Vist 331 ganger Lik innlegget
 

Det forreste loket har som Figenbaum skriver en K2'2'T26-tender. Det er en boggitender som ble brukt på mange av de tyske enhetslokene.

Det bakerste loket har "stivrammetender" K4T30. Denne tendertypen hadde 4 aksler i stiv ramme, derav navnet. De er lett kjennelige på avstand fordi vanntanken skråner ned forover på utsiden av kullkassen.

forstørrt181559-S05228-1200-c.jpg

Tender K4T30 i verkstedet Piła i Polen
17. mar. 1990
foto: H. Lindholm
            Stivrammetendere Jan Arne Rødland 11. feb. 2016 kl.1236 #221904 (#221890) Vist 322 ganger Lik innlegget
 

Og tallene "26" og "30" har det noe med vann- eller kullkapasitet å gjøre?

              Stivrammetendere H. Lindholm 11. feb. 2016 kl.1917 #221919 (#221904) Vist 317 ganger Lik innlegget
 

Tallet angir vannkapasiteten. Det er vannbeholdningen som er begrensningen for lokomotivets rekkevidde, siden vannforbruket vanligvis er 4 til 7 ganger så høyt som kullforbruket målt i tonn.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.