Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Kobbelstenger 236" i Plattformen

Hele tråden har 19 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Farger Jan Arne Rødland 17. aug. 2009 kl.1530 #22997 (#22995) Vist 523 ganger Lik innlegget
 

Brukte ikke Krossen lyseblå?

      Farger H. Lindholm 17. aug. 2009 kl.1636 #23004 (#22997) Vist 527 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror ikke man skal legge for mye vekt på hvordan malerkosten ble svingt over damplokene på 50- og kanskje særlig på 60-tallet. Jeg har aldri hørt om noen sentrale eller lokale direktiver vedrørende fyllingsfarger utover de gamle retningslinjene om at stangfyllingene skulle ha samme farge som rammen. Etter at "Vekk med dampen"-programmet ble lansert på 50-tallet brydde nok administrasjonen seg fint lite om slike ting som maling og andre estetiske forhold, da dreide det seg nok mest om å holde lokene gående så lenge man måtte. Damplokene skulle jo snart vekk uansett.

Marienborg var meg bekjent eneste verksted som brukte blå farge i stangfyllingene. Så vidt jeg har forstått var dette et fenomen som oppstod helt mot slutten av damplokenes driftstid. Siden Marienborg var et av de siste verkstedene som reviderte damplok i et etter norske forhold større omfang er det ikke unaturlig at relativt mange av de fargebildene som finnes av norske damplok viser Marienborg-revidere lok. Lyseblå fyllinger sammen med røde hjulringer og fotbrett er jo også svært iøynefallende, og dermed lett å huske.
Sundland brukte vel røde fyllinger, mens det vanlige var sorte, grå eller brune fyllinger. Jeg har sett utrangerte lok med noe som kunne ligne på gule eller gulbrune fyllinger, men det kan like gjerne ha vært brun (rammebrun) farge som har forvitret.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.