Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Kobbelstenger 236" i Plattformen

Hele tråden har 19 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Farger H. Lindholm 17. aug. 2009 kl.1636 #23004 (#22997) Vist 496 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror ikke man skal legge for mye vekt på hvordan malerkosten ble svingt over damplokene på 50- og kanskje særlig på 60-tallet. Jeg har aldri hørt om noen sentrale eller lokale direktiver vedrørende fyllingsfarger utover de gamle retningslinjene om at stangfyllingene skulle ha samme farge som rammen. Etter at "Vekk med dampen"-programmet ble lansert på 50-tallet brydde nok administrasjonen seg fint lite om slike ting som maling og andre estetiske forhold, da dreide det seg nok mest om å holde lokene gående så lenge man måtte. Damplokene skulle jo snart vekk uansett.

Marienborg var meg bekjent eneste verksted som brukte blå farge i stangfyllingene. Så vidt jeg har forstått var dette et fenomen som oppstod helt mot slutten av damplokenes driftstid. Siden Marienborg var et av de siste verkstedene som reviderte damplok i et etter norske forhold større omfang er det ikke unaturlig at relativt mange av de fargebildene som finnes av norske damplok viser Marienborg-revidere lok. Lyseblå fyllinger sammen med røde hjulringer og fotbrett er jo også svært iøynefallende, og dermed lett å huske.
Sundland brukte vel røde fyllinger, mens det vanlige var sorte, grå eller brune fyllinger. Jeg har sett utrangerte lok med noe som kunne ligne på gule eller gulbrune fyllinger, men det kan like gjerne ha vært brun (rammebrun) farge som har forvitret.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.08 sek
I dag 16468 treff på forum10, og 72407478 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12839 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.