Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 14. nivå av toppinnlegget "Mangel på informasjon til reisende..." i Plattformen

Hele tråden har 38 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                          MODERAT Åge Lybekbråten 17. aug. 2009 kl.2330* #23070 (#23068) Vist 334 ganger Lik innlegget
 

"Å kalle en navngitt person for "dum""
Det var vel ikke personen som var dum, men handlingen.

Nå var jeg en av de som rakk å lese nevnte melding før den ble moderert, og den finnes fremdeles i mitt skjermbuffer.
Jeg siterer derfor:

"Navn" (i "konsern") er jo til og med så dum og sier at...

"Navn" og "konsern" er selvsagt byttet ut av meg.
Hvis ikke dette er å kalle en person for dum vet ikke jeg.
Fjols blir vedkommende dessuten også kalt.

                            Advarsel til Solslyng moderator 18. aug. 2009 kl.0028* #23078 (#23070) Vist 342 ganger Lik innlegget
 

Du har helt rett. Det er ikke tvil om at det som ble framført var en personkarakteristikk, og ingen handlingskarakteristikk.

Jeg vil minne Solslyng om at følgende har stått i bruksvilkårene for forumet i en årrekke, også før vi skjerpet modereringen:

Angrep på personer anses som upassende, og vil normalt medføre at innlegget fjernes uten forvarsel. I grove eller gjentatte tilfeller vil skribenten bli utestengt fra forumet.

Legg merke til det med "gjentatte tilfeller", Solslyng.

SES

                              Advarsel til Solslyng Jan-Inge Hansen 18. aug. 2009 kl.1216 #23132 (#23078) Vist 295 ganger Lik innlegget
 

Tror du Solslyng virkelig bryr seg om deres advarsler?
Ikke mye som tyder på det akkurat. Han er så i overkant stor i kjeften, men har null baller som ikke tør å stå fram. Er ikke akkurat en viktig bidragsyter.

Og jeg synes det er pussig at dette elementet bare får holde på, mens andre får pes hvis de har lagt ut et mindre bra bilde. Var det Stian e.l. tro som gjorde den brøleren?

                                Moderering og veiledning - storm og flau vind Svein med div hatter eller uten 18. aug. 2009 kl.1547 #23151 (#23132) Vist 253 ganger Lik innlegget
 

Og jeg synes det er pussig at dette elementet bare får holde på, mens andre får pes hvis de har lagt ut et mindre bra bilde. Var det Stian e.l. tro som gjorde den brøleren?

Solslyng får da ikke holde på. Han får jo stadige advarsler. Til slutt er advarslenes tid forbi, og da vanker det sterkere lut.

Det du kaller "et mindre bra bilde" var et bilde som var nesten helt sort. Det var ingen moderering, men en oppfordring om å tenke seg om før man laster opp bilder. Jeg tror forumets lesere og brukere i det lange løp er tjent med at vi setter en slags minstestandard også for bildene som publiseres her. Da må vi på driftssiden av og til kunne komme med veiledning i hvordan forumet skal brukes. Enhver som ytrer seg her, enten i ord eller bilder, gjør det jo med fare for å få et innlegg mot seg. Hvis man ikke tåler det, bør man kanskje ikke stille seg fram offentlig på den måten. Stian tålte det tydeligvis. Både bedrev han raskt litt selvmoderering, og han har lastet opp helt greie bilder senere.

Lenke: Tråden med debatten om Stians bilde

                                  Flau balanse Lars Gjertsen 18. aug. 2009 kl.1645* #23162 (#23151) Vist 237 ganger Lik innlegget
 

Jeg reagerte også på at toleransen ovenfor kvalitet på bilder synes å være langt lavere enn for verbale utageringer som forumet (og databasen!) har blitt beriket med i det siste. Selv om verbale innlegg naturligvis tar langt mindre serverplass enn et bilde.

Det er helt utmerket at man setter en minstestandard for bilder i galleriet, men hvorvidt praksisen for å oppnå dette målet er formålstjenlig er en annen diskusjon. Her handler det om kvalitet på det verbale.

Hadde de her nevnte verbale innlegg vært bilder i galleriet, hadde "fotografen" fått "tilbakemeldinger" så det holdt alt lenge før siste advarsler ble utstedt. Mens postingen av det sorte bilde var godartet, er posting av den omtalte verbale utagering enten ondartet, eller så lider skribenten av en slags Tourettes syndrom som kommer til utslag via tastaturet. I hensikten med bidraget ligger en vesensforskjell når bidrag til databasen/lesere skal vurderes.

Det er underlig at et eneste sort bilde får så rask oppmerksomhet og kritisk omtale, sett i kontrast til de "bildene" som så lenge har blitt postet anonymt!

medl. 2191

                                    Storm i vannglass Svein Sando 18. aug. 2009 kl.1838 #23172 (#23162) Vist 217 ganger Lik innlegget
 

Det er underlig at et eneste sort bilde får så rask oppmerksomhet og kritisk omtale, sett i kontrast til de "bildene" som så lenge har blitt postet anonymt!

Så raskt? Ville det vært bedre om jeg ventet to uker eller to måneder med å bruke bildet som eksempel? Bildene ble brukt som eksempler på noe bør tenke seg om før man poster. Eksempler bruker man lettest når de foreligger og er ferske.

Ellers er det ganske så underlig at man henger seg opp i denne ene gangen jeg som webmaster har uttalt meg om billedopplasting. Var det så skrekkelig at den får dere til å la den telle så mye mer enn alle de gangen vi har moderert eller anmodet folk til oppføre seg som folk på det språklige området?

                                      Tenk utenfor vannglasset Lars Gjertsen 18. aug. 2009 kl.1906 #23176 (#23172) Vist 217 ganger Lik innlegget
 

"Var det så skrekkelig at den får dere til å la den telle så mye mer enn alle de gangen vi har moderert eller anmodet folk til oppføre seg som folk på det språklige området? "

Det kommer ikke noe konstruktivt ut av å sammenlikne hvilken anlednng som var mest eller minst skrekkelig. Det er heller ikke ønskelig å dreie diskusjonen over på når forumets forvalter(e) har vært mer eller mindre skrekkelige, for det er ikke hovedtema her.

Jeg oppfatter sammenlikningen bilde/verbal utagering som gjort for å få frem en kontrast. Viktigst er kanskje muligheten for at en andel av forumets brukere er frustrerte over det verbale lavmål som publiseres og har blitt publisert en tid, og et ønske om at det skal ta slutt.

                                        Jeg har aldri bedt om det vannglasset Svein Sando 18. aug. 2009 kl.1921 #23177 (#23176) Vist 218 ganger Lik innlegget
 

Det var ikke jeg brakte inn bildesammenligningen, som jeg oppfatter som avsporende for det saken gjelder nå. Så da gravlegger vi den.

Til selve saken så takker jeg både Hansen og Gjertsen for deres innspill. De kan bli nyttige.

                                          Jeg har aldri bedt om det vannglasset Jan-Inge Hansen 18. aug. 2009 kl.2130 #23192 (#23177) Vist 198 ganger Lik innlegget
 

For all del Svein, jeg synes dere gjør en god jobb her ellers. Men det var mest som en sammenligning. Sikkert greit nok at det ble reagert mot bildet, men poenget var at Stian neppe gjorde noe slemt. Solslyng derimot slenger i hovedsak bare dritt. Og hadde ikke han vært anonym ville han aldri i verden uttalt seg som han gjør. Neppe noe ønske om en ok debatt derfra. Advarslene har vel ikke hjulpet særlig? Og siden det neppe er noe bedring derfra, tipper jeg at han regelrett ler av både de som er kristiske og dere moderatorer.

                                            les solslyng 18. aug. 2009 kl.2141 #23195 (#23192) Vist 203 ganger Lik innlegget
 

Det var gode poenger jeg hadde i posten med de stygge ordene, ergo, ikke bare dritt. Poenget mitt var rett og slett at mangel på satsning, også er et resultat av de lederne Jernbanen har hatt, det er ikke til å komme utenom. Det samme gjelder også vegnettet.

Les posten min med tittel Akk. Også en post med viktige poenger, i allefall om man ønsker en god jernbane i Norge, og kan vurdere svakhetene, som er alt for tydelige for "folk flest" (i denne sammenhengen folk utenfor entusiastmiljøet, men med vurderingsevne).

                                            Helle olje på stormen i vannglasset Lars Gjertsen 18. aug. 2009 kl.2148 #23197 (#23192) Vist 189 ganger Lik innlegget
 

Å forvalte interaktive media som forum er en til tider utakknemlig jobb. Det mangler sjelden på råd om Hvordan Jobben Egentlig Skal Gjøres, og som oftest er ikke rådene entydige heller. Jeg prøvde ikke å skulle fortelle noe om hvordan ting skal gjøres, men hadde lyst til å ytre noe om hvordan jeg ønsker forum/njk som arena. Rent personlig, altså - ikke en ytring om når forvaltningen er mer eller mindre skrekkelig. (Forøvrig et herlig adverb for å beskrive formell forvaltning..).

Man kan faktisk lage omelett uten å knuse høna i prosessen.

                                Advarsel til Solslyng Ole P. Ingebrigtsen 18. aug. 2009 kl.1652 #23164 (#23132) Vist 235 ganger Lik innlegget
 

Sånn for ordens skyld, HELT anonym er vel Solslyng neppe, etter hva jeg har forstått er det vel slik at man er nødt til å oppgi navn og e-post-adresse til forumets administrator(er) når man registrerer seg her, så de burde jo ha en viss anelse om hvem han er.

                            Bufferen solslyng 18. aug. 2009 kl.0127 #23088 (#23070) Vist 319 ganger Lik innlegget
 

Ordene er kanskje noe sterke, men nokså betegnende.

Av og til må man knuse noen egg for å lage en omelett.

                              Personkarakteristikker Vestein Øvrom 18. aug. 2009 kl.0654 #23097 (#23088) Vist 318 ganger Lik innlegget
 

"...men nokså betegnende."

Ja? Det var jo nettopp ad hominem (har lest innlegget før det ble sletta) du ble kvista for? Dessuten er personangrep det man tyr til hvis man ikke har saklige argumenter å komme med hvilket igjen betyr at den "omeletten" du serverte er uspiselig.

Mvh
Vestein

                                God omelett versus dårlig omelett. solslyng 18. aug. 2009 kl.1618 #23158 (#23097) Vist 225 ganger Lik innlegget
 

En omelett som passet mine smaksløker ypperlig, men nå er jeg da også glad i det beske.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.41 sek
I dag 8967 treff på forum10, og 72399977 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.