Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Kobbelstenger 236" i Plattformen

Hele tråden har 19 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Kobbelstenger 236 H. Lindholm 18. aug. 2009 kl.0105 #23085 (#23084) Vist 477 ganger Lik innlegget
 

"Vi fant også rester av blåfarge og sort under det røde da vi pusset opp og polerte gangtøyet den gangen."

Det kan jo være mange grunner til at det var forskjellige farger nedover i malinglagene. Som Erik sier var jo dette noe verkstedene bare "tok seg til" - det var ikke noe styrt designprogram.

Det som er sikkert er at mesteparten av stangsettet som sitter på 236 i dag ikke er originalt fra dette loket. De fleste delene er merket med "22B", de kommer med andre ord fra et helt annet lok.

Når dette stangsettet havnet på 236 er det jo vanskelig å si noe helt sikkert om, men det er nokså sannsynlig at det skjedde i 1959 eller 1964.

236 ble utrangert i 1958, men tatt i bruk igjen i 1959 fordi et annet lok var blitt skadet.
Siden 236 først var blitt utrangert er det naturlig å tro at tilstanden ikke var den aller beste, og at loket derfor fikk et verkstedopphold før det ble tatt i bruk igjen. Alle 22b-lokene var nettopp utrangert (1956-58), og dermed var det muligens enklere å bare ta et helt stangsett fra et av disse lokene og oppgradere det.
Den kjelen som sitter i 236 nå stod først i lok 210, og ble satt inn i 236 i 1964. Et kjelskifte er en ganske stor operasjon som gjerne ble tatt i forbindelse med hovedrevisjon eller andre større arbeider. Dette er også et sannsynlig tidspunkt for større arbeider på stangsettet.

Hvilket lok stangsettet kommer fra og hva det har gjennomgått av mer eller mindre tilfeldig oppmaling før NJK fikk hånd om 236 vil nok for alltid forbli i fortidens tåkeheim.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.