Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Kobbelstenger 236" i Plattformen

Hele tråden har 19 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Lete og ikke finne H. Lindholm 18. aug. 2009 kl.0135 #23090 (#23086) Vist 429 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig er det lov å lete. Imidlertid tyder alle minner, alle bilder, alle øvrige tekniske funn og all tilgjengelig kunnskap på at Erik har rett - mange av de fargene som ble brukt i utsparingene på stengene i de senere år var noe verkstedene bare tok seg til og som ikke ble korrigert ovenfra.
Om det allikevel skulle dukke opp dokumentasjon på at forskjellige stangfarger var et styrt utseende ville det jo være svært interessant.

Uansett er det jo udiskutabelt at norske damplok i de siste årene hadde litt "papegøyetendenser", og dermed var det jo helt korrekt å male opp stengene på 411 i blått da det ble satt i drift igjen på 80-tallet. Det hadde jo fortsatt 60-tallsutseende, og det er vel knapt noe lok som er bedre dokumentert at hadde blå stenger på 60-tallet.......

          Vi finner da noe Svein Sando 18. aug. 2009 kl.0202 #23093 (#23090) Vist 430 ganger Lik innlegget
 

mange av de fargene som ble brukt i utsparingene på stengene i de senere år var noe verkstedene bare tok seg til og som ikke ble korrigert ovenfra.

Nå kan det godt finnes systematikk som ikke er "korrigert ovenifra". Min tanke da jeg begynte å lete, var at det kanskje var en slags uoffisiell overenskomst mellom verksmesterne el.l. at du maler blått og jeg maler rødt osv, som et slags selvpåfunnet varemerke verkstedene i mellom. Så tenkte jeg at den som førte verkstedprotokollene sentralt var klar over, eller hadde lagt merke til dette, og brukte samme kode i sine oversikter.

Det at Marienborg, og bare Marienborg, synes å ha malt blå fyllinger, er jo en systematikk. Slik sett er det vel faktisk godt dokumentert at dette IKKE gitt etter innfallsmetoden, men at det hadde festet seg i hvert fall en slags sedvane som var rimelig styrende for fargevalget. Altså er det mening å lete etter en årsak-virkning-sammenheng, når datamaterialet er av en slik art at folk begynner å spørre etter om det er et mønster.

            Vi finner da noe Kjetil Næss 18. aug. 2009 kl.0205 #23095 (#23093) Vist 430 ganger Lik innlegget
 

Marienborg verksted har vel i mange år gjort det som har passet de. Såvidt meg bekjent er det vel ingen i NSBs styre som har pålagt de å holde Di4 i gammeldesign. Men de kommer jo nylakkerte og fine i rødbrun med gul stripe enda. Ikke meg i mot forøvrig smiler Så systematikken deres må være at "dette har vi bestemt", og så gjør de det.

            Vi finner da noe H. Lindholm 18. aug. 2009 kl.1042 #23122 (#23093) Vist 411 ganger Lik innlegget
 

".... som et slags selvpåfunnet varemerke verkstedene i mellom"

Nettopp. Ut fra alt jeg har sett og hørt ser det ut til at det er akkurat slik det er, bortsett fra at mitt inntrykk fortsatt er at det ikke var så offisielt at man kan kalle det en "overenskomst".

Om det allikevel skulle dukke opp noen form for dokumentasjon eller annen kunnskap om at slikt ble avtalt mellom verkstedene ville det jo vært interessant. Siden fargebilder av norske damplok så og si bare finnes fra de siste 10 årene de var i drift er det jo også vanskelig å vite når denne praksisen egentlig oppstod, men det er vel liten tvil om at det er et ganske sent påfunn.

          Lete og ikke finne, OT:271 Ragnar Andenæs 18. aug. 2009 kl.0832 #23109 (#23090) Vist 416 ganger Lik innlegget
 

Da vi overtok 271 hadde den blåmalte fyllinger i stengene og i feltene på linjalene. Under det tynne malingslaget var det bare grunning/mønje. Noen detaljer i den utvendige styring var malt grå i sin helehet.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 6226 treff på forum10, og 72397236 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.