Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Spørsmål om bruk av bremsevogn ·46 H. Lindholm 26. sep. 2016 kl.1210 #234840 Vist 918 ganger Lik innlegget
 

På Oslo V var det tidligere vanlig å bruke bremsevogn sammen med skiftelokomotivet. Vanligvis var lokomotivet en El 10, men av og til kunne man være så heldig å se El 1 i denne tjenesten.
Jeg mener det har vært brukt bremsevogn også noen andre steder i Norge. Mulige steder kan eksempelvis være Drammen, Oslo Ø/Lodalen, Hamar, Trondheim eller Kristiansand.

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

forstørrt103395-N10734-900.jpg

Oslo V
31. mar. 1971
foto: H. Lindholm

Spørsmål om bruk av bremsevogn Bjørn Halling 26. sep. 2016 kl.1255 #234841 (#234840) Vist 860 ganger Lik innlegget
 

Jeg føler meg rimelig sikker på at jeg har sett slike vogner i bruk på Oslo V, Drammen/Sundland og i Kristiansand.

Jeg har sett en slik vogn hensatt på Sundland, den sto der ganske lenge, men om den hadde vært i bruk lokalt, eller kom fra Oslo V, vet jeg ikke.

  Spørsmål om bruk av bremsevogn Svein Sando 26. sep. 2016 kl.1258 #234843 (#234841) Vist 836 ganger Lik innlegget
 

Også Moss er observert med Di 2 foran. Se MJF-forumet.

    Spørsmål om bruk av bremsevogn Ståle Ualand 26. sep. 2016 kl.1302 #234844 (#234843) Vist 841 ganger Lik innlegget
 

Tror det stod en vogn med betongklosser på Kvalaberg også. Mener at jeg så noe slikt i den tiden vi holdt på med 2770. Har aldri sett den i bruk.

      Observert i Stavanger Harald Chr. Hanssen 26. sep. 2016 kl.1317 #234846 (#234844) Vist 832 ganger Lik innlegget
 

Jeg observerte en skiftetraktor med bremsevogn i bruk enten i Paradis eller Stavanger Stasjon da jeg bodde i Stavanger. Det var mest sannsynlig på begynnelsen av 90-tallet. (Jeg bodde der fra 1987 til 1995.)

        Observert i Stavanger Ståle Ualand 26. sep. 2016 kl.1339 #234847 (#234846) Vist 784 ganger Lik innlegget
 

Og jeg var aktiv på Kvalaberg fra Ca 1991

          Spørsmål om bruk av bremsevogn Jahn Jonassen 26. sep. 2016 kl.1448 #234851 (#234847) Vist 760 ganger Lik innlegget
 

Bremsevogn ble brukt i opptrekket på Sundland skifteområde til buttsporet ved Gulskogen. I min barndom ble det brukt damplok type 25, senere El 7, og sporadisk El 9. Så fikk man den nye El 10 i svensk rødbrun farge, som senere ble grønn. Di 2 kom senere. Øvrig så jeg bremsevogn på Oslo V, Kristiansand, Hamar. Jahn

            Spørsmål om bruk av bremsevogn Hans-Ole Sveia 26. sep. 2016 kl.1504* 750 #234853 (#234851) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Det var som du nevner fast med bremsevogn på Sundland. I begynnelsen av 1970-årene forekom det at ekvipasjen kom ned til Drammen stasjon for å foreta oppdrag der på tider da skifteloket på Drammen stasjon ikke var betjent.

Se bildet:

forstørrt19503-Di_2.815_Drammen_(H.O.Sveia).jpg

Di 2.813 med ballastvogn
NSB: Di 2 nr. 813
Drammen
13. sep. 1972
foto: Hans Ole Sveia

              Kristiansand Alf Martin Farbrot 26. sep. 2016 kl.2124 #234892 (#234853) Vist 625 ganger Lik innlegget
 

forstørrt87439-19870814a02.jpg

Di 2.818 med bremsevogn i Kristiansand
NSB: Di 2 nr. 818
Kristiansand
14. aug. 1987
foto: Alf Martin Farbrot

              Spørsmål om bruk av bremsevogn H. Lindholm 26. sep. 2016 kl.2158* #234902 (#234853) Vist 622 ganger Lik innlegget
 

forstørrt19503-Di_2.815_Drammen_(H.O.Sveia).jpg

Di 2.813 med ballastvogn
NSB: Di 2 nr. 813
Drammen
13. sep. 1972
foto: Hans Ole Sveia

Denne vognen ser ikke ut til å være spesielt tung, og da gir den heller ikke mye bremsekraft. Kassen i enden kan ikke ha stor vekt, da ville i så fall vognen blitt veldig skjevlastet med stor avsporingsfare.
Kan det tenkes at det er lagt inn vekter i rammen? Fjærene ser imidlertid ikke ut til å ha særlig stor belastning.

                Avstandsvogn ikke bremsevogn Terje Andersen 26. sep. 2016 kl.2241 #234906 (#234902) Vist 600 ganger Lik innlegget
 

Kanskje det er en avstandsvogn og ikke en bremsevogn?

Terje

                  Avstandsvogn ikke bremsevogn? Erik W. Johansson 26. sep. 2016 kl.2253 #234908 (#234906) Vist 598 ganger Lik innlegget
 

Hva skulle hensikten være med en avstandsvogn? Min mistanke er at vognen er tung nok - den kan jo være dekket av tirpitzplater og rammen kan være full av skinner uten at vi ser det? Selv om vognen bare skulle veie 10 tonn, vil den øke bremset vekt med ca 20 %.

                    Avstandsvogn ikke bremsevogn? H. Lindholm 26. sep. 2016 kl.2350* #234915 (#234908) Vist 575 ganger Lik innlegget
 

Terje Andersens forslag har muligens noe for seg, selv om heller ikke jeg kan se hensikten med en "avstandsvogn".
Bildet som ligger her har dårlig oppløsning, men det ligger også i MDB og kan der hentes opp i større oppløsning.

Når man studerer vognen nærmere ser det ut som den ikke har trykkluftbremser i det hele tatt, det er så luftig under den at det neppe er verken styreventil, bremsesylinder eller luftbeholdere der. Det er også en brakett midt under vognen som ser ut som braketten som bærer balanseakselen på vogner med hevarmbremse ("fallbrekk") og uten utjevnet stangsystem.
Vognen har dessuten ensidige bremseklosser på innsiden av hjulene, noe som tilsier at den har "saksebrekk" (som medfører trykkrefter i bremsestengene i stedet for strekkrefter), og den ser også ut til å ha glidelager. Dette er lite forenlig med god bremsekraft, snarer tvert imot. Hvis denne vognen ikke er nedlastet veier den neppe mer enn 7-8 tonn.
Det er ikke mulig å se noe ordinært trykkluftbremseutstyr, men det kan tenkes at den har bare en enkel bremsesylinder for bruk sammen med lokets direktevirkende bremse. Glidelager og ensidige bremseklosser ville imidlertid ikke tillatt særlig større bremsekraft enn ca. 6 tonn. Det gir liten mening.

Manglende synlig nedlasting virker underlig, og den mystiske kassen på vognenden hører liksom ikke hjemme på en bremsevogn. Kan det tenkes at vognen har en helt annen funksjon?

                      Avstandsvogn ikke bremsevogn? Erik W. Johansson 26. sep. 2016 kl.2353 #234916 (#234915) Vist 564 ganger Lik innlegget
 

Kan det være en vogn med en eller annen form for skiftekobbel?

                      Avstandsvogn Terje Andersen 26. sep. 2016 kl.2357* #234917 (#234915) Vist 560 ganger Lik innlegget
 

Det kan vel tenkes det er sporgeometri eller bremseanlegg i sporet som ikke kan passeres av lokomotivet og at man derfor setter inn en vogn for at lokomotivet ikke skal behøve å passere dette punktet. For eksempel krappe vertikalkurver i oppramping til en skifterygg eller noe lignende.

Men jeg kjenner ikke forholdene i Drammen i dag eller tidligere.

Terje

                      Avstandsvogn ikke bremsevogn? Ragnar Andenæs 27. sep. 2016 kl.0127 #234919 (#234915) Vist 557 ganger Lik innlegget
 

Akkurat slik de går sammen der så blir det minst støy for sporskifteren om han står på vogna - avstandsvogn?

              Samme vogn på Gulskogen? Svein Sando 26. sep. 2016 kl.2301 #234910 (#234853) Vist 574 ganger Lik innlegget
 

JEg fant dette bildet som jeg tok i 1981 på Gulskogen. Denne har synlige vekter på seg. Jeg tyder påskriften som "Stasjonsvogn".

t186750-13069-810512.jpg

Bremsevogn tilkoblet El 10.2505
Gulskogen
12. mai 1981
foto: Svein Sando
                Ikke samme vogn på Gulskogen H. Lindholm 26. sep. 2016 kl.2330 #234913 (#234910) Vist 558 ganger Lik innlegget
 

Nei, dette er et mye lenger og mer moderne understell, sannsynligvis fra en L4 (Elo).

              Vogna på bildet av Di 2.813 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.2114 #234944 (#234853) Vist 437 ganger Lik innlegget
 

Denne vogna er fysisk merket som stasjonsvogn, jfr. det store skiltet med hvit bunnfarge.

          Observert i Stavanger Dag Christian Halvorsen 26. sep. 2016 kl.1622 #234864 (#234847) Vist 707 ganger Lik innlegget
 

Den gikk sammen med Mak'en i godsskiftingen i Stavanger på 70- og 80-tallet i hvert fall.

      Bremsevogn i Rogaland Halvard Hovtun 26. sep. 2016 kl.1536 #234861 (#234844) Vist 742 ganger Lik innlegget
 

På Figgjo har Ålgårdbanens Venner i relativt nyere tid plassert en bremsevogn. Jeg antar det er denne som var i bruk på Paradis/Kvalaberg.

forstørrt186743-IMG_5375h.jpg

Bremsevogn
Figgjo
21. juli 2014
foto: Halvard Hovtun
        Bremsevogn i Rogaland Svein Sando 26. sep. 2016 kl.1624 #234865 (#234861) Vist 720 ganger Lik innlegget
 

HVor er vektene?

          Bremsevogn i Rogaland Dag Christian Halvorsen 26. sep. 2016 kl.1625 #234866 (#234865) Vist 716 ganger Lik innlegget
 

De ser merkene etter dem i treverket - over hver hjulaksling.

      Bremsevogna på Kvalaberg Jon Einar Vistad 26. sep. 2016 kl.1706 #234870 (#234844) Vist 722 ganger Lik innlegget
 

Her er et dårlig bilde av vogna, dessverre var det ikke vogna som var hovedmotivet.

forstørrt186744-image.jpg

Kvalaberg
14. jan. 2006
foto: Jon Einar Vistad
        Batterikasser Ska 205? Laurenz Edelman 26. sep. 2016 kl.2319 #234912 (#234870) Vist 578 ganger Lik innlegget
 

Er det batterikasser til Ska 205 som ligger oppå vogna?

          Batterikasser Ska 205? Ståle Ualand 27. sep. 2016 kl.0718 #234920 (#234912) Vist 539 ganger Lik innlegget
 

Ja.

  Spørsmål om bruk av bremsevogn Ola Søgaard 26. sep. 2016 kl.1438 #234849 (#234841) Vist 739 ganger Lik innlegget
 

En eldre skifter i Sundland fortalte meg at de tidligere brukte "strykejern med bremsesulky" - El 10 med bremsevogn.

  Spørsmål om bruk av bremsevogn Hans-Ole Sveia 26. sep. 2016 kl.1502 #234854 (#234841) Vist 731 ganger Lik innlegget
 

Bremsevogn var vel også brukt på Åndalsnes i en periode? Men dette var vel forholdsvis seint?

    Spørsmål om bruk av bremsevogn Hans-Ole Sveia 26. sep. 2016 kl.2129 #234897 (#234854) Vist 589 ganger Lik innlegget
 

Åndalsnes med bremsevogn er bekreftet.

Spørsmål om bruk av bremsevogn Hans-Ole Sveia 26. sep. 2016 kl.2134* #234898 (#234840) Vist 610 ganger Lik innlegget
 

Har vi numrene på de ulike bremsevogner?

Jeg mener å huske nr. 5453 og stasjonsvogn 214.

Dette var vel eldre vogner, trolig med en akselavstand på ca. 3,66 m. dersom jeg ikke tar feil.

Men nærmere våre dager hadde en enkelte steder bremsevogner med en større akselavstand.

  Ikke bremsevogn i Trondheim Terje Andersen 26. sep. 2016 kl.2239 #234905 (#234898) Vist 578 ganger Lik innlegget
 

Jeg kan ikke huske at det ble brukt bremsevogn i godstogskiftinga på Trondheim stasjon, men der var det en eselrygg og fall mot fordelingssporene og en eller annen form for skiftebremse ut fra eselryggen. da finnes det ikke noe behov for bremsevogn i vanlig skifting.

Terje

  Spørsmål om bruk av bremsevogn Thor Bjerke 27. sep. 2016 kl.1740 #234930 (#234898) Vist 486 ganger Lik innlegget
 

I trykk 745, utgave pr 1967, står disse:

Drammen distrikt: Rbr 5453, 7,70 m o. buffere, vognvekt 20,0 tonn. Lengden stemmer med G3 type 1 med hylsebuffere, og dette vognen var før en G3.
Kristiansand distrikt: Rbr 37078, 9,15 m o. buffere, vognvekt 20,0 tonn.

Nå er det slik at stasjonsvogner ikke står i dette trykket, og teller vi da med stasjonsvogn 214 (Oslo Ø?) som Hans-Ole nevner, så blir det i hvertfall tre av dem. I brevet fra 1950 fra Dc Drammen som jeg en gang tok bilde av, står stasjonsvogn 49. Det er mulig at det er denne som senere ble Rbr 5453. Brevet sier litt om bruken.

forstørrt186751-DSCN3831.jpg

Brev fra Dc Drammen om skiftevogn.
21. okt. 2014
foto: Thor Bjerke
    Spørsmål om bruk av bremsevogn Svein Sando 27. sep. 2016 kl.1752 #234931 (#234930) Vist 470 ganger Lik innlegget
 

Det kaltes den gang altså skiftevogn (ikke bremsevogn) og begrunnelsen synes å være av HMS-karakter: redusere støyen fra lokomotivet. Interessant. Kanskje de første ikke hadde vekter, men at de ble kalt bremsevogn når de begynte å få vekter som bidro den bremsekraften på skiftelok+bremsevogn. MEn da må bremseledningen kobles, hvilket flere av bildene viser at det hendte den ikke var.

    Rbr 5453 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.1809 #234932 (#234930) Vist 463 ganger Lik innlegget
 

Dersom du ser på trykk nr. 745 noen år før, så er 5453 da ennå en G3. Dette er altså ikke samme vogn som stasjonsvogn 49.

Jeg mener stasjonsvogn 214 også ble brukt i Drammen distrikt.

      Rbr 5453 Thor Bjerke 27. sep. 2016 kl.1821 #234933 (#234932) Vist 462 ganger Lik innlegget
 

Da kommer vi også inn på et annet interessant spørsmål. Hvordan var stasjonsvognene nummerert?

Søker jeg gjennom min fotoliste så har jeg foto av stasjonsvogn 2 Voss, stasjonsvogn 101 Drammen, stasjonsvogn 104 Drammen, stasjonsvogn 9 Grefsen og stasjonsvogn 5 Oslo Ø. Det kan da virke som om de i noen tilfeller var nummerert fra 1 i hvert distrikt eller på hver stasjon.

Stasjonsvogner var helst gamle godsvogner som ble brukt i lagervogn etc på stasjonen, og som ikke var tillatt å se i tog.

        Stasjonsvogner H. Lindholm 27. sep. 2016 kl.1855 #234936 (#234933) Vist 454 ganger Lik innlegget
 

Alle stasjonsvogner var jo skiltet med tekst som fortalte helt klart at de ikke var tillat brukt på linjen, med andre ord at de ikke skulle forlate den stasjonen de befant seg på. Dermed var vel nummereringen mer eller mindre lokal, den hadde jo egentlig liten interesse utenfor vedkommende stasjon. Selv om vi har en tendens til å oppfatte NSB som en gjennomsystematisert virksomhet har jo graving i "systemene" vist til fulle at det var en del ting som var (og er?) mildt sagt lite systematisk.

        Stasjonsvogn 104 Drammen Hans-Ole Sveia 28. sep. 2016 kl.1705 #234990 (#234933) Vist 340 ganger Lik innlegget
 

Stasjonsvogn 104 Drammen stod i mange år i sitt faste spor på Drammen stasjon sammen med sporrenserne Xs 4500 og Xs 23486. Sporrenseren Xs 23486 var Vestfoldbanens sporrenser. Stasjonsvogn 104 var vel en G3-vogn etter det jeg mener å huske, og ble vel brukt som lagervogn.

En interessant internvogn var også nr. 3559 i Drammen.

Alle disse vognene var vogner til andre formål enn skiftevogner.

          Stasjonsvogn 104 Drammen Olaf Bjerknes 3. okt. 2016 kl.1840 #235198 (#234990) Vist 269 ganger Lik innlegget
 

sporrenser Xs 4500 og Xs 23486 i bruk. Bildene er tatt i begynnelsen av 1970-årene. Foto O. Bjerknes

forstørrt186888-Drammensporrenser-1.jpg

sporrenser Xs 4500

forstørrt186889-Drammensporrenser-3.jpg

Sporrenser Xs 23486
            Stasjonsvogn 104 Drammen Thor Bjerke 3. okt. 2016 kl.1848 #235199 (#235198) Vist 261 ganger Lik innlegget
 

Veldig mange sporrensere hadde nummer i 23400-serien, ombygd fra M-vogner. Det spesielle med nr. 4500 var at den også var en slik vogn. I 1959 ble det oppdaget at den gikk med nr. 23490, men det gjorde også en M-vogn. For å unngå to vogner med likt nummer ble den derfor gitt nummer 4500.

      Rbr 5453 Svein Sando 27. sep. 2016 kl.1828 #234934 (#234932) Vist 455 ganger Lik innlegget
 

5453 ble Rbr i 1962, ombygget fra G3 type 1.

        Rbr 5453 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.2102* #234940 (#234934) Vist 435 ganger Lik innlegget
 

Denne bremsevogna er det bilde av på Oslo V - tatt av Erik Bisgaard 21. oktober 1973 - jfr. bildenr. JMF-EBi-0181 på Digitalt museum/Norsk Jernbanemuseums bildesamling. Bildet viser vogn 5453. Bissgaard har også et bilde av samme bremsevogn fra april 1974 - jfr. bildenr. JMF-EBi-0449 på Digitalt museum/Norsk Jernbanemuseums bildesamling. Denne var da fysisk merket med at den var skiftevogn på Oslo V.

Til forskjell fra bildet ved starten av tråden, synes det som om at vogn nr. 5453 har vekter oppå plattingen, om det da ikke da skulle være "forbedrede sitteredskaper" for skifterne.

          Spørsmål om bruk av bremsevogn Erik W. Johansson 27. sep. 2016 kl.2150 #234950 (#234940) Vist 426 ganger Lik innlegget
 

Interessant dette at Drammen distrikt stod for dette i 1950. De må ha vært foregangsdistrikt på HMS og andre forbedringer for personalet på den tiden. De modifiserte damplok med gulvvarme og trykkluftfløyter, men fikk avslag fra NSB Hovedstyret på å fortsette med det. De var også først ute med å montere turbogeneratorer på dampskiftelok. For å få til det, måtte de gjenbruke turbogeneratorer som støyet mye. For at det skulle kunne bli akseptabelt monterte de dem foran skorsteinen, slik at lokpersonalet ikke ble plaget.

          Rbr 5453 H. Lindholm 27. sep. 2016 kl.2226 #234956 (#234940) Vist 413 ganger Lik innlegget
 

"Til forskjell fra bildet ved starten av tråden, synes det som om at vogn nr. 5453 har vekter oppå plattingen, om det da ikke da skulle være "forbedrede sitteredskaper" for skifterne."

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "til forskjell fra bildet ved starten av tråden", for det er samme vogn og så vidt jeg kan se er vognen helt lik. Her er utsnitt av bildet:

forstørrt186752-N10734-XXXXXXXX-900.jpg

31. mar. 1971
foto: H. Lindholm

Bisgaardbildene er for øvrig svært interessante. Selv tok jeg dessverre ikke noen bilder spesielt av denne vognen, den gang var det lokomotivet som fanget oppmerksomheten.
Det er ikke noen synlig styreventil eller luftbeholdere på vognen, noe som får meg til å anta at den bare har bremsesylinder og er beregnet på å kobles til lokomotivets direktebremseventil. På begge bildene sees dessuten tydelig at den er koblet til den ekstra luftslangen på lokomotivet, som her er en El 10.

Brevet fra 1950 som beskriver "skiftevogn vel egnet for signalgivning" er også interessant, særlig avsnittet om at støyen fra lokomotivets bremser vil bli redusert "dersom den blir utstyrt med trykkluftbremser".
Dette tyder på at bremsekraft ikke var det opprinnelige formålet med å lage slike vogner, men sporskifternes arbeidsforhold. Det kan muligens også forklare de vognene som ser ut til å ikke være nedlastet.
Det er jo først når en slik vogn har tosidige bremseklosser og blir nedlastet (i dette tilfellet til 20 tonn) at dens bremseevne blir interessant.

            Rbr 5453 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.2237 #234959 (#234956) Vist 396 ganger Lik innlegget
 

Beklager. På begynnerbildet misforstod jeg slik at jeg trodde plattingen gikk der toppen av "boksene" er, men slik er det jo ikke. Det er jo samme vogna.

            Rbr 5453 Svein Sando 27. sep. 2016 kl.2237 #234960 (#234956) Vist 400 ganger Lik innlegget
 

Jeg tok faktisk bilde av denne vognen spesielt i 1970. Kameraet hadde ikke raskere lukker enn 1/125 og vogna var tydeligvis i bevegelse:

t186757-70093283-700428.jpg

Rbr 5453
Oslo V
28. apr. 1970
foto: Svein Sando
    Stasjonsvogn 214 Hans-Ole Sveia 28. sep. 2016 kl.1659* #234989 (#234930) Vist 338 ganger Lik innlegget
 

Stasjonsvogn 214 ble tydeligvis brukt på Sundland som bremsevogn/avstandsvogn/skiftevogn. I 1971 så jeg den sammen med lok Di 2.813 på Drammen stasjon.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 5.46 sek
I dag 11137 treff på forum10, og 72217243 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12819 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.