Observert i Stavanger Harald Chr. Hanssen 26. sep. 2016 kl.1317 #234846 (#234844) Vist 865 ganger
Lik innlegget |
| Jeg observerte en skiftetraktor med bremsevogn i bruk enten i Paradis eller Stavanger Stasjon da jeg bodde i Stavanger. Det var mest sannsynlig på begynnelsen av 90-tallet. (Jeg bodde der fra 1987 til 1995.) |
|
Observert i Stavanger Ståle Ualand 26. sep. 2016 kl.1339 #234847 (#234846) Vist 818 ganger
Lik innlegget |
| Og jeg var aktiv på Kvalaberg fra Ca 1991 |
|
Spørsmål om bruk av bremsevogn Jahn Jonassen 26. sep. 2016 kl.1448 #234851 (#234847) Vist 795 ganger
Lik innlegget |
| Bremsevogn ble brukt i opptrekket på Sundland skifteområde til buttsporet ved Gulskogen. I min barndom ble det brukt damplok type 25, senere El 7, og sporadisk El 9. Så fikk man den nye El 10 i svensk rødbrun farge, som senere ble grønn. Di 2 kom senere. Øvrig så jeg bremsevogn på Oslo V, Kristiansand, Hamar. Jahn |
|
Spørsmål om bruk av bremsevogn Hans-Ole Sveia 26. sep. 2016 kl.1504* 750 #234853 (#234851) Vist 804 ganger
Lik innlegget |
| Det var som du nevner fast med bremsevogn på Sundland. I begynnelsen av 1970-årene forekom det at ekvipasjen kom ned til Drammen stasjon for å foreta oppdrag der på tider da skifteloket på Drammen stasjon ikke var betjent. Se bildet:
|
|
Kristiansand Alf Martin Farbrot 26. sep. 2016 kl.2124 #234892 (#234853) Vist 659 ganger
Lik innlegget |
|
Spørsmål om bruk av bremsevogn H. Lindholm 26. sep. 2016 kl.2158* #234902 (#234853) Vist 657 ganger
Lik innlegget |
|
Denne vognen ser ikke ut til å være spesielt tung, og da gir den heller ikke mye bremsekraft. Kassen i enden kan ikke ha stor vekt, da ville i så fall vognen blitt veldig skjevlastet med stor avsporingsfare. Kan det tenkes at det er lagt inn vekter i rammen? Fjærene ser imidlertid ikke ut til å ha særlig stor belastning. |
|
Avstandsvogn ikke bremsevogn Terje Andersen 26. sep. 2016 kl.2241 #234906 (#234902) Vist 636 ganger
Lik innlegget |
| Kanskje det er en avstandsvogn og ikke en bremsevogn? Terje |
|
Avstandsvogn ikke bremsevogn? Erik W. Johansson 26. sep. 2016 kl.2253 #234908 (#234906) Vist 634 ganger
Lik innlegget |
| Hva skulle hensikten være med en avstandsvogn? Min mistanke er at vognen er tung nok - den kan jo være dekket av tirpitzplater og rammen kan være full av skinner uten at vi ser det? Selv om vognen bare skulle veie 10 tonn, vil den øke bremset vekt med ca 20 %. |
|
Avstandsvogn ikke bremsevogn? H. Lindholm 26. sep. 2016 kl.2350* #234915 (#234908) Vist 611 ganger
Lik innlegget |
| Terje Andersens forslag har muligens noe for seg, selv om heller ikke jeg kan se hensikten med en "avstandsvogn". Bildet som ligger her har dårlig oppløsning, men det ligger også i MDB og kan der hentes opp i større oppløsning. Når man studerer vognen nærmere ser det ut som den ikke har trykkluftbremser i det hele tatt, det er så luftig under den at det neppe er verken styreventil, bremsesylinder eller luftbeholdere der. Det er også en brakett midt under vognen som ser ut som braketten som bærer balanseakselen på vogner med hevarmbremse ("fallbrekk") og uten utjevnet stangsystem. Vognen har dessuten ensidige bremseklosser på innsiden av hjulene, noe som tilsier at den har "saksebrekk" (som medfører trykkrefter i bremsestengene i stedet for strekkrefter), og den ser også ut til å ha glidelager. Dette er lite forenlig med god bremsekraft, snarer tvert imot. Hvis denne vognen ikke er nedlastet veier den neppe mer enn 7-8 tonn. Det er ikke mulig å se noe ordinært trykkluftbremseutstyr, men det kan tenkes at den har bare en enkel bremsesylinder for bruk sammen med lokets direktevirkende bremse. Glidelager og ensidige bremseklosser ville imidlertid ikke tillatt særlig større bremsekraft enn ca. 6 tonn. Det gir liten mening. Manglende synlig nedlasting virker underlig, og den mystiske kassen på vognenden hører liksom ikke hjemme på en bremsevogn. Kan det tenkes at vognen har en helt annen funksjon? |
|
Avstandsvogn ikke bremsevogn? Erik W. Johansson 26. sep. 2016 kl.2353 #234916 (#234915) Vist 600 ganger
Lik innlegget |
| Kan det være en vogn med en eller annen form for skiftekobbel? |
|
Avstandsvogn Terje Andersen 26. sep. 2016 kl.2357* #234917 (#234915) Vist 595 ganger
Lik innlegget |
| Det kan vel tenkes det er sporgeometri eller bremseanlegg i sporet som ikke kan passeres av lokomotivet og at man derfor setter inn en vogn for at lokomotivet ikke skal behøve å passere dette punktet. For eksempel krappe vertikalkurver i oppramping til en skifterygg eller noe lignende. Men jeg kjenner ikke forholdene i Drammen i dag eller tidligere. Terje |
|
Avstandsvogn ikke bremsevogn? Ragnar Andenæs 27. sep. 2016 kl.0127 #234919 (#234915) Vist 593 ganger
Lik innlegget |
| Akkurat slik de går sammen der så blir det minst støy for sporskifteren om han står på vogna - avstandsvogn? |
|
Samme vogn på Gulskogen? Svein Sando 26. sep. 2016 kl.2301 #234910 (#234853) Vist 609 ganger
Lik innlegget |
| JEg fant dette bildet som jeg tok i 1981 på Gulskogen. Denne har synlige vekter på seg. Jeg tyder påskriften som "Stasjonsvogn". Bremsevogn tilkoblet El 10.2505 Gulskogen12. mai 1981foto: Svein Sando |
|
Ikke samme vogn på Gulskogen H. Lindholm 26. sep. 2016 kl.2330 #234913 (#234910) Vist 594 ganger
Lik innlegget |
| Nei, dette er et mye lenger og mer moderne understell, sannsynligvis fra en L4 (Elo). |
|
Vogna på bildet av Di 2.813 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.2114 #234944 (#234853) Vist 471 ganger
Lik innlegget |
| Denne vogna er fysisk merket som stasjonsvogn, jfr. det store skiltet med hvit bunnfarge. |
|
Observert i Stavanger Dag Christian Halvorsen 26. sep. 2016 kl.1622 #234864 (#234847) Vist 741 ganger
Lik innlegget |
| Den gikk sammen med Mak'en i godsskiftingen i Stavanger på 70- og 80-tallet i hvert fall. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |