Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Spørsmål om bruk av bremsevogn" i Plattformen

Hele tråden har 46 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Spørsmål om bruk av bremsevogn Thor Bjerke 27. sep. 2016 kl.1740 #234930 (#234898) Vist 531 ganger Lik innlegget
 

I trykk 745, utgave pr 1967, står disse:

Drammen distrikt: Rbr 5453, 7,70 m o. buffere, vognvekt 20,0 tonn. Lengden stemmer med G3 type 1 med hylsebuffere, og dette vognen var før en G3.
Kristiansand distrikt: Rbr 37078, 9,15 m o. buffere, vognvekt 20,0 tonn.

Nå er det slik at stasjonsvogner ikke står i dette trykket, og teller vi da med stasjonsvogn 214 (Oslo Ø?) som Hans-Ole nevner, så blir det i hvertfall tre av dem. I brevet fra 1950 fra Dc Drammen som jeg en gang tok bilde av, står stasjonsvogn 49. Det er mulig at det er denne som senere ble Rbr 5453. Brevet sier litt om bruken.

forstørrt186751-DSCN3831.jpg

Brev fra Dc Drammen om skiftevogn.
21. okt. 2014
foto: Thor Bjerke
    Spørsmål om bruk av bremsevogn Svein Sando 27. sep. 2016 kl.1752 #234931 (#234930) Vist 514 ganger Lik innlegget
 

Det kaltes den gang altså skiftevogn (ikke bremsevogn) og begrunnelsen synes å være av HMS-karakter: redusere støyen fra lokomotivet. Interessant. Kanskje de første ikke hadde vekter, men at de ble kalt bremsevogn når de begynte å få vekter som bidro den bremsekraften på skiftelok+bremsevogn. MEn da må bremseledningen kobles, hvilket flere av bildene viser at det hendte den ikke var.

    Rbr 5453 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.1809 #234932 (#234930) Vist 509 ganger Lik innlegget
 

Dersom du ser på trykk nr. 745 noen år før, så er 5453 da ennå en G3. Dette er altså ikke samme vogn som stasjonsvogn 49.

Jeg mener stasjonsvogn 214 også ble brukt i Drammen distrikt.

      Rbr 5453 Thor Bjerke 27. sep. 2016 kl.1821 #234933 (#234932) Vist 508 ganger Lik innlegget
 

Da kommer vi også inn på et annet interessant spørsmål. Hvordan var stasjonsvognene nummerert?

Søker jeg gjennom min fotoliste så har jeg foto av stasjonsvogn 2 Voss, stasjonsvogn 101 Drammen, stasjonsvogn 104 Drammen, stasjonsvogn 9 Grefsen og stasjonsvogn 5 Oslo Ø. Det kan da virke som om de i noen tilfeller var nummerert fra 1 i hvert distrikt eller på hver stasjon.

Stasjonsvogner var helst gamle godsvogner som ble brukt i lagervogn etc på stasjonen, og som ikke var tillatt å se i tog.

        Stasjonsvogner H. Lindholm 27. sep. 2016 kl.1855 #234936 (#234933) Vist 501 ganger Lik innlegget
 

Alle stasjonsvogner var jo skiltet med tekst som fortalte helt klart at de ikke var tillat brukt på linjen, med andre ord at de ikke skulle forlate den stasjonen de befant seg på. Dermed var vel nummereringen mer eller mindre lokal, den hadde jo egentlig liten interesse utenfor vedkommende stasjon. Selv om vi har en tendens til å oppfatte NSB som en gjennomsystematisert virksomhet har jo graving i "systemene" vist til fulle at det var en del ting som var (og er?) mildt sagt lite systematisk.

        Stasjonsvogn 104 Drammen Hans-Ole Sveia 28. sep. 2016 kl.1705 #234990 (#234933) Vist 388 ganger Lik innlegget
 

Stasjonsvogn 104 Drammen stod i mange år i sitt faste spor på Drammen stasjon sammen med sporrenserne Xs 4500 og Xs 23486. Sporrenseren Xs 23486 var Vestfoldbanens sporrenser. Stasjonsvogn 104 var vel en G3-vogn etter det jeg mener å huske, og ble vel brukt som lagervogn.

En interessant internvogn var også nr. 3559 i Drammen.

Alle disse vognene var vogner til andre formål enn skiftevogner.

          Stasjonsvogn 104 Drammen Olaf Bjerknes 3. okt. 2016 kl.1840 #235198 (#234990) Vist 318 ganger Lik innlegget
 

sporrenser Xs 4500 og Xs 23486 i bruk. Bildene er tatt i begynnelsen av 1970-årene. Foto O. Bjerknes

forstørrt186888-Drammensporrenser-1.jpg

sporrenser Xs 4500

forstørrt186889-Drammensporrenser-3.jpg

Sporrenser Xs 23486
            Stasjonsvogn 104 Drammen Thor Bjerke 3. okt. 2016 kl.1848 #235199 (#235198) Vist 310 ganger Lik innlegget
 

Veldig mange sporrensere hadde nummer i 23400-serien, ombygd fra M-vogner. Det spesielle med nr. 4500 var at den også var en slik vogn. I 1959 ble det oppdaget at den gikk med nr. 23490, men det gjorde også en M-vogn. For å unngå to vogner med likt nummer ble den derfor gitt nummer 4500.

      Rbr 5453 Svein Sando 27. sep. 2016 kl.1828 #234934 (#234932) Vist 501 ganger Lik innlegget
 

5453 ble Rbr i 1962, ombygget fra G3 type 1.

        Rbr 5453 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.2102* #234940 (#234934) Vist 483 ganger Lik innlegget
 

Denne bremsevogna er det bilde av på Oslo V - tatt av Erik Bisgaard 21. oktober 1973 - jfr. bildenr. JMF-EBi-0181 på Digitalt museum/Norsk Jernbanemuseums bildesamling. Bildet viser vogn 5453. Bissgaard har også et bilde av samme bremsevogn fra april 1974 - jfr. bildenr. JMF-EBi-0449 på Digitalt museum/Norsk Jernbanemuseums bildesamling. Denne var da fysisk merket med at den var skiftevogn på Oslo V.

Til forskjell fra bildet ved starten av tråden, synes det som om at vogn nr. 5453 har vekter oppå plattingen, om det da ikke da skulle være "forbedrede sitteredskaper" for skifterne.

          Spørsmål om bruk av bremsevogn Erik W. Johansson 27. sep. 2016 kl.2150 #234950 (#234940) Vist 474 ganger Lik innlegget
 

Interessant dette at Drammen distrikt stod for dette i 1950. De må ha vært foregangsdistrikt på HMS og andre forbedringer for personalet på den tiden. De modifiserte damplok med gulvvarme og trykkluftfløyter, men fikk avslag fra NSB Hovedstyret på å fortsette med det. De var også først ute med å montere turbogeneratorer på dampskiftelok. For å få til det, måtte de gjenbruke turbogeneratorer som støyet mye. For at det skulle kunne bli akseptabelt monterte de dem foran skorsteinen, slik at lokpersonalet ikke ble plaget.

          Rbr 5453 H. Lindholm 27. sep. 2016 kl.2226 #234956 (#234940) Vist 462 ganger Lik innlegget
 

"Til forskjell fra bildet ved starten av tråden, synes det som om at vogn nr. 5453 har vekter oppå plattingen, om det da ikke da skulle være "forbedrede sitteredskaper" for skifterne."

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "til forskjell fra bildet ved starten av tråden", for det er samme vogn og så vidt jeg kan se er vognen helt lik. Her er utsnitt av bildet:

forstørrt186752-N10734-XXXXXXXX-900.jpg

31. mar. 1971
foto: H. Lindholm

Bisgaardbildene er for øvrig svært interessante. Selv tok jeg dessverre ikke noen bilder spesielt av denne vognen, den gang var det lokomotivet som fanget oppmerksomheten.
Det er ikke noen synlig styreventil eller luftbeholdere på vognen, noe som får meg til å anta at den bare har bremsesylinder og er beregnet på å kobles til lokomotivets direktebremseventil. På begge bildene sees dessuten tydelig at den er koblet til den ekstra luftslangen på lokomotivet, som her er en El 10.

Brevet fra 1950 som beskriver "skiftevogn vel egnet for signalgivning" er også interessant, særlig avsnittet om at støyen fra lokomotivets bremser vil bli redusert "dersom den blir utstyrt med trykkluftbremser".
Dette tyder på at bremsekraft ikke var det opprinnelige formålet med å lage slike vogner, men sporskifternes arbeidsforhold. Det kan muligens også forklare de vognene som ser ut til å ikke være nedlastet.
Det er jo først når en slik vogn har tosidige bremseklosser og blir nedlastet (i dette tilfellet til 20 tonn) at dens bremseevne blir interessant.

            Rbr 5453 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.2237 #234959 (#234956) Vist 443 ganger Lik innlegget
 

Beklager. På begynnerbildet misforstod jeg slik at jeg trodde plattingen gikk der toppen av "boksene" er, men slik er det jo ikke. Det er jo samme vogna.

            Rbr 5453 Svein Sando 27. sep. 2016 kl.2237 #234960 (#234956) Vist 449 ganger Lik innlegget
 

Jeg tok faktisk bilde av denne vognen spesielt i 1970. Kameraet hadde ikke raskere lukker enn 1/125 og vogna var tydeligvis i bevegelse:

t186757-70093283-700428.jpg

Rbr 5453
Oslo V
28. apr. 1970
foto: Svein Sando
    Stasjonsvogn 214 Hans-Ole Sveia 28. sep. 2016 kl.1659* #234989 (#234930) Vist 383 ganger Lik innlegget
 

Stasjonsvogn 214 ble tydeligvis brukt på Sundland som bremsevogn/avstandsvogn/skiftevogn. I 1971 så jeg den sammen med lok Di 2.813 på Drammen stasjon.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.35 sek
I dag 10880 treff på forum10, og 72571189 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.