Rbr 5453 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.1809 #234932 (#234930) Vist 485 ganger
Lik innlegget |
| Dersom du ser på trykk nr. 745 noen år før, så er 5453 da ennå en G3. Dette er altså ikke samme vogn som stasjonsvogn 49. Jeg mener stasjonsvogn 214 også ble brukt i Drammen distrikt. |
|
Rbr 5453 Thor Bjerke 27. sep. 2016 kl.1821 #234933 (#234932) Vist 483 ganger
Lik innlegget |
| Da kommer vi også inn på et annet interessant spørsmål. Hvordan var stasjonsvognene nummerert? Søker jeg gjennom min fotoliste så har jeg foto av stasjonsvogn 2 Voss, stasjonsvogn 101 Drammen, stasjonsvogn 104 Drammen, stasjonsvogn 9 Grefsen og stasjonsvogn 5 Oslo Ø. Det kan da virke som om de i noen tilfeller var nummerert fra 1 i hvert distrikt eller på hver stasjon. Stasjonsvogner var helst gamle godsvogner som ble brukt i lagervogn etc på stasjonen, og som ikke var tillatt å se i tog. |
|
Stasjonsvogner H. Lindholm 27. sep. 2016 kl.1855 #234936 (#234933) Vist 474 ganger
Lik innlegget |
| Alle stasjonsvogner var jo skiltet med tekst som fortalte helt klart at de ikke var tillat brukt på linjen, med andre ord at de ikke skulle forlate den stasjonen de befant seg på. Dermed var vel nummereringen mer eller mindre lokal, den hadde jo egentlig liten interesse utenfor vedkommende stasjon. Selv om vi har en tendens til å oppfatte NSB som en gjennomsystematisert virksomhet har jo graving i "systemene" vist til fulle at det var en del ting som var (og er?) mildt sagt lite systematisk. |
|
Stasjonsvogn 104 Drammen Hans-Ole Sveia 28. sep. 2016 kl.1705 #234990 (#234933) Vist 362 ganger
Lik innlegget |
| Stasjonsvogn 104 Drammen stod i mange år i sitt faste spor på Drammen stasjon sammen med sporrenserne Xs 4500 og Xs 23486. Sporrenseren Xs 23486 var Vestfoldbanens sporrenser. Stasjonsvogn 104 var vel en G3-vogn etter det jeg mener å huske, og ble vel brukt som lagervogn. En interessant internvogn var også nr. 3559 i Drammen.
Alle disse vognene var vogner til andre formål enn skiftevogner. |
|
Stasjonsvogn 104 Drammen Olaf Bjerknes 3. okt. 2016 kl.1840 #235198 (#234990) Vist 291 ganger
Lik innlegget |
| sporrenser Xs 4500 og Xs 23486 i bruk. Bildene er tatt i begynnelsen av 1970-årene. Foto O. Bjerknes
|
|
Stasjonsvogn 104 Drammen Thor Bjerke 3. okt. 2016 kl.1848 #235199 (#235198) Vist 282 ganger
Lik innlegget |
| Veldig mange sporrensere hadde nummer i 23400-serien, ombygd fra M-vogner. Det spesielle med nr. 4500 var at den også var en slik vogn. I 1959 ble det oppdaget at den gikk med nr. 23490, men det gjorde også en M-vogn. For å unngå to vogner med likt nummer ble den derfor gitt nummer 4500. |
|
Rbr 5453 Svein Sando 27. sep. 2016 kl.1828 #234934 (#234932) Vist 477 ganger
Lik innlegget |
| 5453 ble Rbr i 1962, ombygget fra G3 type 1. |
|
Rbr 5453 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.2102* #234940 (#234934) Vist 458 ganger
Lik innlegget |
| Denne bremsevogna er det bilde av på Oslo V - tatt av Erik Bisgaard 21. oktober 1973 - jfr. bildenr. JMF-EBi-0181 på Digitalt museum/Norsk Jernbanemuseums bildesamling. Bildet viser vogn 5453. Bissgaard har også et bilde av samme bremsevogn fra april 1974 - jfr. bildenr. JMF-EBi-0449 på Digitalt museum/Norsk Jernbanemuseums bildesamling. Denne var da fysisk merket med at den var skiftevogn på Oslo V. Til forskjell fra bildet ved starten av tråden, synes det som om at vogn nr. 5453 har vekter oppå plattingen, om det da ikke da skulle være "forbedrede sitteredskaper" for skifterne. |
|
Spørsmål om bruk av bremsevogn Erik W. Johansson 27. sep. 2016 kl.2150 #234950 (#234940) Vist 449 ganger
Lik innlegget |
| Interessant dette at Drammen distrikt stod for dette i 1950. De må ha vært foregangsdistrikt på HMS og andre forbedringer for personalet på den tiden. De modifiserte damplok med gulvvarme og trykkluftfløyter, men fikk avslag fra NSB Hovedstyret på å fortsette med det. De var også først ute med å montere turbogeneratorer på dampskiftelok. For å få til det, måtte de gjenbruke turbogeneratorer som støyet mye. For at det skulle kunne bli akseptabelt monterte de dem foran skorsteinen, slik at lokpersonalet ikke ble plaget. |
|
Rbr 5453 H. Lindholm 27. sep. 2016 kl.2226 #234956 (#234940) Vist 437 ganger
Lik innlegget |
| "Til forskjell fra bildet ved starten av tråden, synes det som om at vogn nr. 5453 har vekter oppå plattingen, om det da ikke da skulle være "forbedrede sitteredskaper" for skifterne." Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "til forskjell fra bildet ved starten av tråden", for det er samme vogn og så vidt jeg kan se er vognen helt lik. Her er utsnitt av bildet:
31. mar. 1971 foto: H. Lindholm Bisgaardbildene er for øvrig svært interessante. Selv tok jeg dessverre ikke noen bilder spesielt av denne vognen, den gang var det lokomotivet som fanget oppmerksomheten. Det er ikke noen synlig styreventil eller luftbeholdere på vognen, noe som får meg til å anta at den bare har bremsesylinder og er beregnet på å kobles til lokomotivets direktebremseventil. På begge bildene sees dessuten tydelig at den er koblet til den ekstra luftslangen på lokomotivet, som her er en El 10. Brevet fra 1950 som beskriver "skiftevogn vel egnet for signalgivning" er også interessant, særlig avsnittet om at støyen fra lokomotivets bremser vil bli redusert "dersom den blir utstyrt med trykkluftbremser". Dette tyder på at bremsekraft ikke var det opprinnelige formålet med å lage slike vogner, men sporskifternes arbeidsforhold. Det kan muligens også forklare de vognene som ser ut til å ikke være nedlastet. Det er jo først når en slik vogn har tosidige bremseklosser og blir nedlastet (i dette tilfellet til 20 tonn) at dens bremseevne blir interessant. |
|
Rbr 5453 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.2237 #234959 (#234956) Vist 419 ganger
Lik innlegget |
| Beklager. På begynnerbildet misforstod jeg slik at jeg trodde plattingen gikk der toppen av "boksene" er, men slik er det jo ikke. Det er jo samme vogna. |
|
Rbr 5453 Svein Sando 27. sep. 2016 kl.2237 #234960 (#234956) Vist 424 ganger
Lik innlegget |
| Jeg tok faktisk bilde av denne vognen spesielt i 1970. Kameraet hadde ikke raskere lukker enn 1/125 og vogna var tydeligvis i bevegelse: Rbr 5453 Oslo V28. apr. 1970foto: Svein Sando |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |