Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Spørsmål om bruk av bremsevogn" i Plattformen

Hele tråden har 46 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Rbr 5453 Thor Bjerke 27. sep. 2016 kl.1821 #234933 (#234932) Vist 496 ganger Lik innlegget
 

Da kommer vi også inn på et annet interessant spørsmål. Hvordan var stasjonsvognene nummerert?

Søker jeg gjennom min fotoliste så har jeg foto av stasjonsvogn 2 Voss, stasjonsvogn 101 Drammen, stasjonsvogn 104 Drammen, stasjonsvogn 9 Grefsen og stasjonsvogn 5 Oslo Ø. Det kan da virke som om de i noen tilfeller var nummerert fra 1 i hvert distrikt eller på hver stasjon.

Stasjonsvogner var helst gamle godsvogner som ble brukt i lagervogn etc på stasjonen, og som ikke var tillatt å se i tog.

        Stasjonsvogner H. Lindholm 27. sep. 2016 kl.1855 #234936 (#234933) Vist 487 ganger Lik innlegget
 

Alle stasjonsvogner var jo skiltet med tekst som fortalte helt klart at de ikke var tillat brukt på linjen, med andre ord at de ikke skulle forlate den stasjonen de befant seg på. Dermed var vel nummereringen mer eller mindre lokal, den hadde jo egentlig liten interesse utenfor vedkommende stasjon. Selv om vi har en tendens til å oppfatte NSB som en gjennomsystematisert virksomhet har jo graving i "systemene" vist til fulle at det var en del ting som var (og er?) mildt sagt lite systematisk.

        Stasjonsvogn 104 Drammen Hans-Ole Sveia 28. sep. 2016 kl.1705 #234990 (#234933) Vist 376 ganger Lik innlegget
 

Stasjonsvogn 104 Drammen stod i mange år i sitt faste spor på Drammen stasjon sammen med sporrenserne Xs 4500 og Xs 23486. Sporrenseren Xs 23486 var Vestfoldbanens sporrenser. Stasjonsvogn 104 var vel en G3-vogn etter det jeg mener å huske, og ble vel brukt som lagervogn.

En interessant internvogn var også nr. 3559 i Drammen.

Alle disse vognene var vogner til andre formål enn skiftevogner.

          Stasjonsvogn 104 Drammen Olaf Bjerknes 3. okt. 2016 kl.1840 #235198 (#234990) Vist 305 ganger Lik innlegget
 

sporrenser Xs 4500 og Xs 23486 i bruk. Bildene er tatt i begynnelsen av 1970-årene. Foto O. Bjerknes

forstørrt186888-Drammensporrenser-1.jpg

sporrenser Xs 4500

forstørrt186889-Drammensporrenser-3.jpg

Sporrenser Xs 23486
            Stasjonsvogn 104 Drammen Thor Bjerke 3. okt. 2016 kl.1848 #235199 (#235198) Vist 297 ganger Lik innlegget
 

Veldig mange sporrensere hadde nummer i 23400-serien, ombygd fra M-vogner. Det spesielle med nr. 4500 var at den også var en slik vogn. I 1959 ble det oppdaget at den gikk med nr. 23490, men det gjorde også en M-vogn. For å unngå to vogner med likt nummer ble den derfor gitt nummer 4500.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.31 sek
I dag 6396 treff på forum10, og 72566705 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.