Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Spørsmål om bruk av bremsevogn" i Plattformen

Hele tråden har 46 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Rbr 5453 H. Lindholm 27. sep. 2016 kl.2226 #234956 (#234940) Vist 427 ganger Lik innlegget
 

"Til forskjell fra bildet ved starten av tråden, synes det som om at vogn nr. 5453 har vekter oppå plattingen, om det da ikke da skulle være "forbedrede sitteredskaper" for skifterne."

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "til forskjell fra bildet ved starten av tråden", for det er samme vogn og så vidt jeg kan se er vognen helt lik. Her er utsnitt av bildet:

forstørrt186752-N10734-XXXXXXXX-900.jpg

31. mar. 1971
foto: H. Lindholm

Bisgaardbildene er for øvrig svært interessante. Selv tok jeg dessverre ikke noen bilder spesielt av denne vognen, den gang var det lokomotivet som fanget oppmerksomheten.
Det er ikke noen synlig styreventil eller luftbeholdere på vognen, noe som får meg til å anta at den bare har bremsesylinder og er beregnet på å kobles til lokomotivets direktebremseventil. På begge bildene sees dessuten tydelig at den er koblet til den ekstra luftslangen på lokomotivet, som her er en El 10.

Brevet fra 1950 som beskriver "skiftevogn vel egnet for signalgivning" er også interessant, særlig avsnittet om at støyen fra lokomotivets bremser vil bli redusert "dersom den blir utstyrt med trykkluftbremser".
Dette tyder på at bremsekraft ikke var det opprinnelige formålet med å lage slike vogner, men sporskifternes arbeidsforhold. Det kan muligens også forklare de vognene som ser ut til å ikke være nedlastet.
Det er jo først når en slik vogn har tosidige bremseklosser og blir nedlastet (i dette tilfellet til 20 tonn) at dens bremseevne blir interessant.

            Rbr 5453 Hans-Ole Sveia 27. sep. 2016 kl.2237 #234959 (#234956) Vist 409 ganger Lik innlegget
 

Beklager. På begynnerbildet misforstod jeg slik at jeg trodde plattingen gikk der toppen av "boksene" er, men slik er det jo ikke. Det er jo samme vogna.

            Rbr 5453 Svein Sando 27. sep. 2016 kl.2237 #234960 (#234956) Vist 414 ganger Lik innlegget
 

Jeg tok faktisk bilde av denne vognen spesielt i 1970. Kameraet hadde ikke raskere lukker enn 1/125 og vogna var tydeligvis i bevegelse:

t186757-70093283-700428.jpg

Rbr 5453
Oslo V
28. apr. 1970
foto: Svein Sando
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 421 treff på forum10, og 72560730 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.