Visning av en hel tråd i Årgangsbilder
Fra min gamle bestefars skattekammer kommer her en morsom bildeserie fra en togreise mellom Hilversum i Nederland og Oslo i 1963. Min bestefar ledet store jernbaneutbygginger i Nederland mellom 1938 og 1972, og etterlater seg en masse bilder - også mange jernbanebilder fra Norge der min bestemor kommer fra. Det var vel fra han kjærligheten til tog og jernbane kommer fra. Kan hende deler jeg flere slike serier som denne her på forumet etter hvert. God fornøyelse!
Damplokomotivet i Bilde 5 er nok et tysk lokomotiv levert i 1933 og utrangert i Rheine i 1966.
Lenke: Bilde av lok 03 105 av Albert Giesler
Tusen takk for en rask og morsom avklaring. Det var et flott lokomotiv!!
03 109 er forøvrig en ekte raritet: Dette lok'et og noen få andre av type 03 og 41 hadde en særlig kort, klinket tender for å passe til nederlandske svingskiver. "Normale" 03 fant man som regel ikke i Nederland.
Mvh P.
Lenke: 03 109
Det var en morsom historie...og sikkert for mange...ny opplysning. Utrolig gøy å lese alt som er kommet i kjølevannet av bildeserien!!!
Interessant serie fra en tid vi ikke ser så mange bilder fra.
Loket på dette bildet ser ut til å være en oljefyrt 01.10, som noen få år senere fikk betegnelsen 012.
Lenke: Baureihe 01.10 / 011 / 012
Jeg husker fra mine første reiser i Tyskland på 1960-tallet (første år ca 1964) at det ble brukt damplok i fjerntog på flere strekninger.
Deriblant husker jeg spesielt Kassel - Frankfurt (Main) over Marburg og Giessen med damplok, samt strekningen Osnabrück - Hamburg. Kassel - Giessen - Frankfurt ble åpnet for gjennomgående elektrisk drift i 1967. Osnabrück - Hamburg var enda ikke elektrifisert i 1967 ifølge et Kursbuch-kart fra 1967. På den siste strekningen husker jeg man holdt god hastighet (ca 140 - 150 km/h) med damplok.
Heller ikke strekningen Oldenzaal - Rheine - Osnabruck på ruten fra Nederland mot Hamburg var elektrifisert i 1967 ifølge samme Kursbuch-kart som nevnt over.
Terje
Takk for at du deler disse bildene med oss. Hverdagsbilder fra den tiden er alltid interessante.
Diesellokomotivet vi ser er av den videreutviklede typen V200.1 (senere 221), disse var nye i 1963. Slike lokomotiver gikk fast på den tyske delen av Fuglefluktlinjen i mange år.
Takk for fine bilder. Vi reiste fra Liverpool Street til Hamburg,sommer 1959 og selv om det ikke ble mange bilder, hukommelsen ble vekket av dette innlegget! Jeg husker vi gikk rett fra skipet, Duke of York, og ned på plattformen i Hoek v Holland og satte oss på feil tog. Det viste seg å være Rheingold. Vi måtte av litt kvikt og inntar plasser i grønne vogner i "The Scandinavian", Holland-Skandinavien Express. Det er vel dette toget som er kilden her. Lokbytte i Osnabruck (finner ikke tødlene) og retningsskifte. Det gikk fort! Og trappene som de fleste her kjenner i Hamburg Hauptbahnhof, lite som er endret der på over 50 år! Slik er det med årgangsbilder, minnene flommer fram. Igjen, takk!
Her er sporene i to etasjer (Turmbahnhof). Tog fra Oldenzaal (Nederland) kommer ikke inn på samme nivå som togene mot Hamburg. Tog fra Nederland må kjøre en sløyfe for å komme på nivå med sporene tl Hamburg, men da kommer man inn fra feil retning og må vende kjøreretning for å fortsette mot Hamburg.
Sommeren 1972 ble fikk jeg være med på et damplok type 042 en hel natt som gikk i skifting der. Vi kjørte omtrent alle de mulighetene som var for å komme fra øvre til undre nivå. Dessverre var det mørkt og det ble ikke noen bilder den natten, men en fin opplevelse var det
Dette var en flott fotoskatt! Artig å se at DSB-vognene litra AV (må det ha vært) gikk i denne trafikken på 60-tallet. De hadde i alle fall el-varme i denne perioden. Tidsbilder av mine Märklin-ikoner NS 1100 og V200 i 1:1 gjør sterkt inntrykk. Selv har jeg ikke mye å vise til fra disse årene, annet enn en storøyd 8-årings minner om fergeskiftinga i Gedser en sommerdag i 1959. Det ble skiftet fram og tilbake med lange slerker av personvogner som definitivt ikke tilhørte DSB, før vi omsider fikk kjøre ombord i fergen Kong Frederik IX - i nyinnkjøpt folkevogn... - før overfarten til Grossenbrode og bilferietur i Tyskland. Som om ikke det var nok, fikk folkevogna vår selskap av et VT08.5 motorvognsett på vogndekket. Det var stort - i dobbel forstand...
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.