Takk for alle svar, nå en spissing av spørsmålet Håvard Houen 25. feb. 2009 kl.1124 #2563 (#2561) Vist 768 ganger
Lik innlegget |
| Takk for kjappe svar!
Tillater meg en spissing av spørsmålet:
Hvilken strekning med tresviller på åpen linje (ikke veksler, ikke tunnel) ligger nærmest Trondheim? En presis angivelse av en parsell med tresviller på Dovrebanen hadde vært glimrende.
Mvh Håvard H |
|
Kart med oversikt over svilletyper Terje Andersen 25. feb. 2009 kl.1218 #2567 (#2563) Vist 756 ganger
Lik innlegget |
| Gå inn på Jernbaneverkets nettside www.jbv.no og åpne "om oss" og "rapporter" under Jernbanestatistikk 2007 på side 32 finner du en oversikt. Du kan også google publikasjonsnavnet "jernbanestatistikk 2007". Ellers finnes tresviller på Trondheim stasjon og sannsynligvis på Stavne-Leangenbanen. Terje Andersen |
|
Nordlansbanen Lars Byman 25. feb. 2009 kl.1248 #2571 (#2567) Vist 739 ganger
Lik innlegget |
| Noen stasjoner har sporveksel med tresviller og hovedspor i betong, mens spor i avik har tresviller. Andre stasjoner har bare betong Et parti på Roa-Hønefoss hører man forsatt...duk duk...siden sporet ikke er sveiset.
|
|
Roa-Hønefoss S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 25. feb. 2009 kl.1326 #2580 (#2571) Vist 726 ganger
Lik innlegget |
| Stakkars Roa-Hønefoss har vel til og med sandballast eit stykke! For ei stund sida var det ei avsporing der, og da la dei inn BRUKTE tresviller! Grunna all denne stemoderlige handsaminga (eller kanskje mangel på handsaming) har dei attpåtil fått nedsatt fart (frå 80 til 60).
Det er nok på tide at Nittedalsbanen blir bygd! |
|
Nittedalsbanen Svein Sando 25. feb. 2009 kl.1336 #2584 (#2580) Vist 730 ganger
Lik innlegget |
| Det er nok på tide at Nittedalsbanen blir bygd!
Hva er Nittedalsbanen? |
|
Nittedalsbanen S. Andersson (cowboyen fra Kløftefoss) 25. feb. 2009 kl.1403 #2592 (#2584) Vist 720 ganger
Lik innlegget |
| Nittedalsbanen er dobbeltspor Alnabru-Rundelen(ved Grua) og enkeltspor Rundelen-Jevnaker og opprusting av Jevnaker-Hønefoss. Dette vil for persontrafikken til Bergen/Hallingdal/Ringerike bety omtrent det same som Ringeriksbanen. For godstrafikken vil det vera mykje betre, fordi ein slepp Brynsbakken og Oslotunnelen. I tillegg vil det gi ein stor effekt for kapasitet og reisetid Oslo-Gjøvikbanen, og legge til rette for framtidig utbygging Gjøvik-Moelv. Det er ikkje gjort nyaktige bereikningar, men det skulle truleg la seg gjera å bygge finansiera dette med dei midla som ellers krevs for å bygge Ringeriksbanen og ruste opp Alnabru-Roa-Hønefoss. |
|
Brukte sviller er ikke uvanlig Sven Marius Gjeruldsen 25. feb. 2009 kl.1354 #2589 (#2580) Vist 716 ganger
Lik innlegget |
| Det er ikke uvanlig at brukte sviller med restlevetid legges inn. Det har skjedd flere steder i landet.
Nå skal det sies at det er gjort en del arbeide på Roa-Hønefoss, blant annet oppe ved Kalvsjø, der det vel er lagt inn betongsviller. På sikt vil nok dette arbeidet gi gode resultater, selv om det selvfølgelig burde vært gjort mer.
Sven M. |
|
Kart med oversikt over svilletyper John Oddvar Hauge 26. feb. 2009 kl.1437 #2715 (#2567) Vist 484 ganger
Lik innlegget |
| Stavne Leangenbanen har Betongsviller! |
|
Fokstua-Hjerkinn Sven Marius Gjeruldsen 25. feb. 2009 kl.1313 #2575 (#2563) Vist 722 ganger
Lik innlegget |
| Det er vel et parti ved Fokstua / Hjerkinn - de er vel planlagt byttet til betong i inneværende år. Sven M.
|
|
Tresviller i "ekstreme" områder Ulf Berntsen 25. feb. 2009 kl.2016 #2628 (#2575) Vist 640 ganger
Lik innlegget |
| På Baikal-Amur-Magistral-banen (BAM) gjennom noen av de kaldeste og mest øde områdene i Sibir brukes tresviller. Skinnene (90 kg/m !) er spikret på godt gammeldags vis. I "mildere" strøk i Russland brukes betongsviller i langt større utskrekning enn før, men på BAM er det bare tresviller som duger. Med 100 graders temperaturforskjell (fra pluss 40 til minus 60) tror jeg at jeg forstår hvorfor.... Ulf Berntsen Lavmælt ytring mellom to delegater på partikongress i Moskva under Sovjet-tiden: Jeg foretrekker å klappe i hendene her fremfor å slå floke i Sibir |
|
Tresviller Ole P. Ingebrigtsen 25. feb. 2009 kl.2113 #2635 (#2628) Vist 607 ganger
Lik innlegget |
| Alaska Railroad i USA (hvilken stat dette selskapet opererer i burde være unødvendig å opplyse om...) bruker visstnok også så å si utelukkende tresviller. Grunnen skulle være åpenbar... I det kontinentale USA ser det dog ut til å bli mer og mer vanlig med betongsviller, også på værharde strekninger som over Rocky Mountains. |
|
Tresviller Kjetil Johnsen 25. feb. 2009 kl.2153 #2642 (#2563) Vist 600 ganger
Lik innlegget |
| Mellom Steinvik og Opphus på Rørosbanen er det en lengre strekning med tresviller fra 50 og 60 tallet. Jeg har studert endel bilder fra sommerens fotosafari og jeg kan se at det er fortsatt tresviller sør for Alvdal, Mellom Auma og Tynset, fra Glåmos og nordover til Rugldalen, fra Nesvoll PLO videre nordover ser det ut til å være tresviller så og si hele veien til Støren med unntak av noen kortere strekninger med betong. Mvh Kjetil |
|
Tresviller-Rørosbanen? les 26. feb. 2009 kl.0058 #2665 (#2642) Vist 556 ganger
Lik innlegget |
| Legges det ikke for det meste inn tresviller på Rørosbanen når det byttes her? pga den voldsomme kulden vinterstid? Lars E |
|
Tresviller Kjetil Johnsen 26. feb. 2009 kl.1902 #2777 (#2665) Vist 454 ganger
Lik innlegget |
| Det er betong som blir brukt nå ser jeg. Det er lagt inn mange betongsviller nord for Røros i de siste årene. Mvh Kjetil |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |