Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Lykter på BM 66 og 88" i Plattformen

Hele tråden har 42 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Lykter på BM 66 og 88 - modifisert Morten Pelle Korsmo 28. nov. 2017 kl.1514 #259338 (#259337) Vist 765 ganger Lik innlegget
 

Det ser ut på noen av bildene på type 66 at de hadde slike lykter ved leveransen, men at de ikke hadde det ved utrangering i 1977. Samtidig har jeg sett tegninger på at det var annerledes innredning på type 66 som doble stoler, salong, kjøkkenavdeling etc. Dette gjaldt vel også type 88? Når skjedde disse forandringene?

    Spiseavdeling. Jahn Jonassen 28. nov. 2017 kl.1522 #259339 (#259338) Vist 764 ganger Lik innlegget
 

Mener at ett sett av Bm 88 hadde spieseavd. i den ene enden nærmest førerrommet, Bm 66 hadde vel bare et lite kjøkken i styrevogna. Jahn

      Lykter på BM 66 og 88 og grunnriss Olaf Bjerknes 28. nov. 2017 kl.1528 #259340 (#259339) Vist 765 ganger Lik innlegget
 

Her er originalgrunnrisset til type 66 samt et bilde fra prøvekjøring tatt på Sundland ca. 1973 der en tydelig ser at ekstratoglampene er blendet

forstørrt195811-SundlandDrammen3.jpg

forstørrt195812-riss1.jpg

forstørrt195813-riss2.jpg

    Lykter på BM 66 og 88 - modifisert H. Lindholm 28. nov. 2017 kl.1547 #259342 (#259338) Vist 741 ganger Lik innlegget
 

Med unntak av noen skinnetraktorer og 86-vogner hadde så vidt jeg vet alt materiell som med fastmonterte ekstratogsignaler disse fra leveransen.
Ekstratogsignalene ble, som det er opplyst i innlegg lenger opp, tatt ut av bruk i 1970. Deretter ble de faste signallampene blendet av på nesten alt materiell som hadde slike, i løpet av 1972 var det stort sett fullført. 66-vognene hadde dem i behold sommeren 1971.
Noen svært få enheter beholdt dem i ytterligere noen år, uvisst av hvilken grunn. Muligens fordi det ble antatt at de skulle utrangeres ganske snart allikevel.
66.04 beholdt sine ekstratogsignaler i hvert fall til 1974 (det har jeg selv bilde av), og hvis dateringen på et bilde i MDB er riktig ble de ikke blendet av i det hele tatt før vognen ble utrangert.

Innredningen kjenner jeg ikke så mye til, men det stemmer vel at det ble byttet stoler på et eller annet tidspunkt.

    Lykter på BM 66 og 88 - modifisert Hans-Ole Sveia 28. nov. 2017 kl.1557* #259343 (#259338) Vist 744 ganger Lik innlegget
 

Først velger jeg å svare på noe som du ikke spør om - trolig fordi du ikke er oppmerksom på vindusbyttene som ble gjort:

Første vindusbytte (til Young-vinduer med skyveåpninger på toppen slik som vinduene på BM 91.09) skjedde i begynnelsen av 1950-årene.

Andre vindusbytte på type 66 skjedde i 1961-1962.

Så til ting du spør om:

Bytte fra ekspresstogseter til liggeseter (som på B3-vognene) på type 66 skjedde i 1961-1962. Omtrent samtidig skjedde dette for noen av 88-vognenes vedkommende.

Et mindre antall av 88-vognene fikk vel ikke byttet til liggeseter.

For type 66 kan du til en viss grad finne flere opplysninger i Materielldatabasen dersom du logger deg inn der. Jeg har lagt inn en del opplysninger der for flere år siden.

Med tanke på kjøkkenavdelingen på type 66 er det bedre å gå inn på individnivå for den enkelte vogn. Vogn 18622 var vel den som fra begynnelsen av eller omtrent fra den tiden hadde kjøkkenavdeling. Da denne ble så å si totalødelagt i 1950, fikk vogn 18619 endret sin innredning tilsvarende slik 18622 hadde hatt det. Vogn 18622 etter gjenoppbyggingen og de øvrige vognene ble vel etter hvert gjort tilsvarende, slik at alle fire styrevogner ble like.

Med tiden ble salongen i motorvogna endret til vanlig passasjerareal.

      Type 88 Hans-Ole Sveia 28. nov. 2017 kl.1617* 760 #259345 (#259343) Vist 739 ganger Lik innlegget
 

Noen enheter fra første serien av type 88 fikk ikke foretatt vindusbyttet fra Young-vinduer med skyveåpninger på toppen til cudo-vinduer.

Den andre serien av type 88 hadde en annen vindustype og fikk vel ikke foretatt noe vindusbytte.

Det var få vogner av type 88 som ikke fikk liggeseter i 1960-årene. Det virker som at monteringen av disse skjedde noen år seinere på type 88 enn på 66-settene. De sistnevnte fikk dette i 1961-1962, mens 88-settene synes å ha fått dette i 1964-1966.

Første dieselmotorvogntype med B3-stoler var to sett av type 91. Motorvognene i disse settene var nåværende BM 91.09 og BM 91(H) 02.

Logger du deg inn på Materiellbasen på type 88, kan du finne opplysninger på individnivå dersom dette skulle være av interesse.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.34 sek
I dag 1119 treff på forum10, og 72392129 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.