Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Lykter på BM 66 og 88" i Plattformen

Hele tråden har 42 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Ekstratogsignal på prøve på et El 11-lok? Hans-Ole Sveia 28. nov. 2017 kl.1929 #259370 (#259336) Vist 711 ganger Lik innlegget
 

Det var vel også en prøve med et annerledes ekstratogsignal på et El 11-lok en gang i 1960-årene? Var det El 11.2097 som fikk en lampe på prøve i takrennehøyde på lokets langside? Jeg mener dette en gang var omtalt med bilde til i "Spalta" i "Lokomotivmandstidende".

        Ekstratogsignal på prøve på et El 11-lok? H. Lindholm 28. nov. 2017 kl.2024 #259373 (#259370) Vist 700 ganger Lik innlegget
 

Jeg hadde tenkt å forbigå dette i stillhet for ikke å skape enda mer forvirring rundt disse signalene, men når du først nevner det...

Det stemmer at det var en prøve på annen type ekstratogsignal på 60-tallet. Lokkontrollør Ivar Rustad fortalte meg om dette en gang for lenge siden. I følge ham ble det prøvd bare på to lok, han fortalte også også loknummerne, men de husker jeg ikke lenger.

Det var i alle fall ett ellok (enten 11 eller 13, og når du sier 11 stemmer det sikkert) og ett diesellok (det var vel en Di3 - det var jo ikke så mange alternativer den gangen).

Disse signalene er beskrevet i §316 i Trykk 401 fra 1964. Det står det:
"En del diesel- og elektriske lokomotiver er utstyrt med elektriske ekstratogsignallamper, montert på hver side av lokomotivet. Lampene tennes og slokkes fra lokomotivførerens plass og kan vise rødt, henholdsvis grønt blinklys
Når ekstratog signal blir vist med slike lamper på hver side av lokomotivet, bortfaller føring av ekstratogsignal på siste vogn."

I og med at disse signalene er omtalt i regelverket fra 1964 må prøveperioden ha vært omtrent da. Siden formuleringen er "En del diesel- og elektriske lokomotiver (...)", men det faktisk bare ble montert på noen svært få lok, er det nærliggende å anta at prøvene startet like før Trykk 401 ble utgitt, og at man så for seg at det skulle bli mer utbredt enn det ble. Så vidt jeg forstod på Rustad gikk ikke disse lokene med slike signaler særlig lenge.

          Ekstratogsignal på prøve på et El 11-lok? Hans-Ole Sveia 28. nov. 2017 kl.2037 #259375 (#259373) Vist 693 ganger Lik innlegget
 

Det var i 1962 at El 11.2097 hadde dette. Jfr."Lokotivmandstidende" nr. 8 - 1962.

            Ekstratogsignal på prøve på et El 11-lok? H. Lindholm 28. nov. 2017 kl.2055 #259377 (#259375) Vist 698 ganger Lik innlegget
 

Det passer bra. Disse signalene ble sikkert omtalt i Lokotivmandstidende da de var helt nye. Redigeringstiden for Trykk 401 var nok betydelig lenger enn for Lokotivmandstidende.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.28 sek
I dag 1531 treff på forum10, og 72392541 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.