Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Lykter på BM 66 og 88" i Plattformen

Hele tråden har 42 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          De mystiske ekstratogsignalene Hans-Ole Sveia 29. nov. 2017 kl.1607 750 #259418 (#259368) Vist 589 ganger Lik innlegget
 

Fra Materielldatabasen:

forstørrs310-quiz 4.jpg

            De mystiske ekstratogsignalene Halvard Hovtun 29. nov. 2017 kl.1610 #259420 (#259418) Vist 570 ganger Lik innlegget
 

Ekstratogsignal foran på loket?! Det forklarer jo alt, men samtidig dukker jo nye spørsmål opp. For signalet skal jo ikke være der...

            De mystiske ekstratogsignalene Hans-Ole Sveia 29. nov. 2017 kl.1623 #259422 (#259418) Vist 582 ganger Lik innlegget
 

En grønn signalskive med hvitt kryss opplyste om ekstratog i motsatt retning av rutetoget. Motsatt side av signalskiven var rød med en gul sirkel og varslet etterfølgende ekstratog. Når det var mørkt ble en signallykt brukt. Den er utstyrt med en blågrønn og en rød linse.

              De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget Halvard Hovtun 29. nov. 2017 kl.1641 #259425 (#259422) Vist 576 ganger Lik innlegget
 

Ekstratogsignal skulle vises bak på siste vogn, skriver jo Lindholm. Og derfor syns jeg MDB-bildet av 13-maskin med ekstratogsignal foran på loket var meget oppsiktsvekkende. Kan det tenkes at man en gang i tiden har vist ekstratogsignal både foran og bak på toget? I såfall blir alle de faste ekstratogsignallampene på norske lok og skiftetraktorer mye mer logisk.

For at ekstratogsignaler ble vist på bakerste vogn, som slik på Setesdalsbanebildet under, er vel hevet over enhver tvil?

forstørrt177419-hovtun_0476j.jpg

Tog 2654B (Røyknes - Grovane) under kryssingsopphold i Beihøldalen
Beihølen
2. aug. 2015
foto: Halvard Hovtun


Og under her kommer en link:

-

-

Lenke: Ekstratogsignal på bakerste vogn i driftstiden på Thamshavnbanen (digitaltmuseum.no)

                De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget Hans-Ole Sveia 29. nov. 2017 kl.1714* #259430 (#259425) Vist 555 ganger Lik innlegget
 

Til spørsmålet: Det stemmer.

Se Signalreglement av 1926, paragraf 64, ekstratogsignaler. Signal 44, rød sirkelformet skive festet på bakre ende av togets siste vogn, varslet ekstratog i samme retning. Signal 45, grønn sirkelformet skive med hvitt kors festet på bakre ende av togets siste vogn, varslet ekstratog i motsatt retning. Signalet som ble brukt til dette, har forskjellig farge på hver side. På signal 44 ble det slik at den røde siden fikk en gul kant, noe som sannsynligvis er innført etter 1926.

                  Signalplasseringen H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.1722 #259435 (#259430) Vist 553 ganger Lik innlegget
 

Men dette er jo grundig fastslått for lengst? Tror dere ikke på det jeg skriver?

Det eneste som ikke er opplyst tidligere er den lille finessen at det fysisk er samme signalskive, men med forskjellig farge på hver side. Dette fordi bare ett av signalene skal vises om gangen, man da klarer seg med å ha én skive hengende. Lampene for nattsignal hadde enten løse fargede glasskiver som kunne settes inn bak linsen, eller en farget linse på hver side med innvendig avblendingsskive for å dekke den som ikke skulle brukes.

                De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.1728* #259433 (#259425) Vist 573 ganger Lik innlegget
 

Huff og huff - for å unngå enda mer forvirring hadde jeg håpet at dette bildet av 13-loket på vei inn på Bryn stasjon ikke skulle dukke opp, men det gjorde det altså....

Signalet som vises er ikke ekstratogsignal, men signal "Kjøring på uriktig spor". Det ble brukt samme signalskive som for "Ekstratog følger i samme retning" (eller lampe med rødt lys som nattsignal), men i dette tilfellet skulle signalet som det sees føres foran på toget.
Jeg har ikke de gamle regelverkene fra før 1964 tilgjengelige her jeg sitter nå, så jeg kan ikke sjekke når dette signalet ble innført, men det var med i regelverket da den aller første utgaven av Trykk 401 kom i 1964. Da første rettelsesblad til Trykk 401 kom (etter bare noen måneder) var signalet tatt ut av bruk og ble fjernet fra regelverket. Bildet kan dermed ikke være nyere enn 1964. Ekstratogsignal var som tidligere opplyst med til 1970.

Selv om det ble brukt samme signalskive var forskjellen nettopp hvilken ende av toget signalet ble vist, og som dermed bestemte betydningen. Den grønne signalskiven med hvitt kryss (ekstratog følger i motsatt retning) var ikke relevant og ble aldri brukt foran på tog.
Frem til 1964 var det jo bare noen svært få og korte dobbeltsporstrekninger i Norge, så signalet var i praksis et lokalt fenomen. Hva man egentlig oppnådde med signalet er uklart for meg. Det var det kanskje for regelmakerne også, siden det gikk ut av bruk allerede i 1964.

                  De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget Erik W. Johansson 29. nov. 2017 kl.2022 #259449 (#259433) Vist 558 ganger Lik innlegget
 

Bildet fra Bryn tok jeg sommeren 1971. Etter hvert skal jeg få skannet det på nytt.

                    De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.2159 #259457 (#259449) Vist 542 ganger Lik innlegget
 

Senest i går sjekket jeg i gamle utgaver av Trykk 401, og det er 100% sikkert at signalet forsvant ut med første rettelsesblad. Det er merkelig at det ble brukt 7 år etter at det gikk ut av regelverket.

Det kan bety enten

- at Hovedstyret har ansett det som uønsket å ha en bestemmelse i regelverket som bare kom til anvendelse i et veldig lite område og laget en lokal bestemmelse,

- at distriktet har ansett det som et nødvendig signal selv om det var tatt ut av regelverket og laget en lokal bestemmelse,

- at lokfører ikke har fått med seg at det er opphevet og satt det på av gammel vane, eller

- at lokfører og togfører har mistolket regelverket og satt ekstratogsignalet foran.

Andre forklaringer?

                      De mystiske ekstratogsignalene bakerst på toget Erik W. Johansson 29. nov. 2017 kl.2219 #259458 (#259457) Vist 535 ganger Lik innlegget
 

Toget kom på det som den gangen het riktig spor, men jeg tror det skulle over på uriktig - venstre - spor videre fra Bryn. Derfor tror jeg dette ikke varslet noe ekstratog, men heller at det skulle kjøre på uriktig spor.

Til alternativene kan jeg bare bemerke at det fortsatt er noen som konsekvent gir signal "tog kommer" med 5 sekunders varighet.

                  Signal for uriktig spor Erik W. Johansson 29. nov. 2017 kl.2134 #259456 (#259433) Vist 561 ganger Lik innlegget
 

Hovedbanen innførte signalering for å kjøre dobbeltspor en eller annen gang før 1910. Det var en lampe plassert mellom de to forendelampene nede og til venstre for senter i fartsretningen. Når toget gikk på uriktig spor, skulle denne lampen vise rødt lys.

Umiddelbart ser jeg at dette nok hadde betydning for linjepersonalet, som på da på avstand kunne se hvilket spor toget gikk på - ikke så greit å se det i mørke ellers. Det kan også ha vært til hjelp for stillverksbetjeningen, men de skulle i utgangspunktet kjenne til sporbruken på forhånd.

                    Signal for uriktig spor H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.2222 #259459 (#259456) Vist 538 ganger Lik innlegget
 

Jeg ser poenget med at linjepersonalet skulle kunne se hvilket spor tog kom på, særlig i mørke. Også i dagslys kunne det nok være er fordel, i en kurve er det ikke alltid så lett å se på avstand selv i dagslys. På den tiden var det jo større grad av pass-på-deg-selv-holdning, og mindre overordnet HMS.

Stillverksbetjening måtte selvfølgelig vite hvilket spor tog skulle komme på. Jeg anser det som en selvfølge at det fantes rutiner for ordrer og kommunikasjon om endret sporbruk på linjen, som det var for endret sporbruk på stasjon.

                    Signal for uriktig spor Erik W. Johansson 29. nov. 2017 kl.2231 #259460 (#259456) Vist 545 ganger Lik innlegget
 

På bildet under ser vi lampen som ble brukt som for å signalere om toget ble kjørt på riktig eller uriktig spor. Om jeg husker rett, hadde den rødt glass når det ble kjørt på uriktig spor.


forstørrt195849-DSC02068_2560.jpg

Dette fabrikkfotografiet av nr. 96 fra 1910 tilhørte en gang Olaf Storsand, som var NHJs maskiningeniør og som stod for innkjøpet av disse lokene.
Nå henger det på veggen hos meg etter at jeg kom over det i en antikvitetsforretning for mange år siden.
NSB Drm.: 47a nr. 96
29. nov. 2017
foto: Erik W. Johansson


                      Signal for uriktig spor H. Lindholm 29. nov. 2017 kl.2252 #259461 (#259460) Vist 541 ganger Lik innlegget
 

Flott bilde!
Lampen er åpenbart en helt alminnelig lampe, maken til de to andre. Sånn var det jo også på damplokene etter at den elektriske belysningen kom, den ekstra lampen som mange lok hadde for ekstratogsignal var maken til de andre.
Det er ikke synlig på dette bildet, men vanligvis hadde alle slike lamper holdere for å sette på farget glass. Noen lamper hadde slike holdere innvendig, kanskje disse er en slik type.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.48 sek
I dag 1176 treff på forum10, og 72392186 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.