Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Lykter på BM 66 og 88" i Plattformen

Hele tråden har 42 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Ekstratogsignal Rune Vindholmen 30. nov. 2017 kl.1924 #259494 (#259336) Vist 489 ganger Lik innlegget
 

Fra Vérvarslinga i Indre Agder takkes det for et informativt innlegg om ekstratogsignaler. Jeg var ikke klar over at utseendet på dagsignalet har endret seg en gang etter at de først ble innført, fra helrød / helgrønn signalskive til henholdsvis rød med gul kant og grønn med hvitt kryss.

Og akkurat den opplysningen har fått meg inn i grublemodus. Tidligere i år skulle ei bu rives på stasjonen "min", men selvfølgelig ikke før den var forskriftsmessig saumfart for jernbanemessig interessante greier. Resultatet av den inspeksjonen ligger nå i kjelleren min i form av en ekstratogsignalskive. Og her er det pussige: den ene siden er grønn med hvitt kryss, den andre er helrød! Det er ikke spor av gul ring på den røde siden, så her sitter jeg tydeligvis med en signalskive med både gammel og ny variant av signalet.

Eller det Jernbanens Unntaksavdeling - Seksjon for lokale løsninger som har vært på ferde?

        Ekstratogsignal H. Lindholm 24. sep. 2023 kl.2300* #259498 (#259494) Vist 478 ganger Lik innlegget
 

Jeg lurer på om ikke dette er et eksemplar av ekstratogsignalskive i "mellomdesign".
I de eldste reglementene er det bare en helt rød og en helt grønn skive. Nøyaktig når endringene med det hvite krysset og den gule kantringen kom har jeg ikke funnet. Jeg tror det hvite krysset på den grønne skiven kom først, jeg mener det ble skrevet noe om det et eller annet sted for en tid siden.
Krysset og den røde kantringen ble ganske sikkert innført for å bedre synligheten. Det er mulig at det på et ganske tidlig tidspunkt ble ansett som vanskeligere å se en grønn skive mot ikke alltid så helt rene trevogner og grå (og heller ikke alltid så rene) godsvogner enn den røde. Ellokene var jo også grønne fra begynnelsen og helt til utpå 60-tallet. Når stålvognene kom og det etter hvert ble vanlig med røde vogner (også godsvogner) og etter hvert røde lokomotiver ville også en rød skive være vanskelig å se.
Så jeg tror ikke at det er unntaksavdelingen som har vært på ferde, men helt sikker kan man jo aldri være....

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 1972 treff på forum10, og 72392982 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.