Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Skårerbanens Venner høsten 2009" i MJ-rommet

Hele tråden har 64 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Fugeskum Peder Figenbaum 18. sep. 2009 kl.1019 #26829 (#26825) Vist 1177 ganger Lik innlegget
 

Nei, vi har ikke gjort noen tester, men skummet blir kapslet inn i gips etter hvert, så man må nok jobbe litt med å få fyr på det...

Mengden skum vi bruker er heller ikke all verden; 90% av landskapet vi lager er med den gamle og velprøvde hønsenetting og gips-metoden - som hvertfall ikke brenner! Men akkurat på stasjonsmoduler der det er gjennomgående plate for stabilitetens skyld, har fugeskum (eller "blå isopor") vist seg praktisk som underlag for landskapet.

Mvh P. (av prinsipp motstander av angst-samfunnet)

        Fugeskum Dan Rasmussen 18. sep. 2009 kl.1037 #26833 (#26829) Vist 1165 ganger Lik innlegget
 

Hei
Helt enig. Man skal påtage sig nogle risici - først der mærker man livet. :-)
Nu er Fremo generelt ikke særligt riskofyldt, så mon ikke vi overlever lidt fugeskum :-)
God weekend
Dan

        Fugeskum H. Lindholm 18. sep. 2009 kl.1044 #26835 (#26829) Vist 1169 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror heller ikke brannfaren er overhengende når modulene er konstruert slik du beskriver. På den annen side skader det ikke å gjøre noen refleksjoner over hvilke materialer man blander sammen, særlig ikke når man har elektriske installasjoner inne i bildet.
Den alminnelige MJ-imdustrien leverer jo transformatorer på opptil ca 50VA i dag, noen MJ-folk bruker andre transformatorer med større effekt. Kunnskapen om sammenhengen mellom effekt, spenning og strøm, hva som kreves av kabeltverrsnitt og eventuell bruk av sikringer, er svært varierende rundt omkring. En tynn kabel som kortslutter en trafo på 50VA eller mer kan ta fyr, og da er det ikke så bra hvis den ligger på eller i fugeskummet.

          Fugeskum Peder Figenbaum 18. sep. 2009 kl.1114 #26837 (#26835) Vist 1165 ganger Lik innlegget
 

Kabelsalaten ligger åpent under modulen og kommer ikke i berøring med fugeskummet. Mellom er det 9mm kryssfinér.

Mvh P.

            Fugeskum H. Lindholm 18. sep. 2009 kl.1134 #26840 (#26837) Vist 1179 ganger Lik innlegget
 

Ja, på deres moduler gjør den sikkert dét, og da er det greit nok. Det betyr ikke at det er slik hos alle andre som bruker fugeskum.

              Fugeskum Jon Einar Vistad 18. sep. 2009 kl.1343* #26847 (#26840) Vist 1172 ganger Lik innlegget
 

Alt brenner bare det blir varmt nok :-)
Jeg har testet dette litt og funnet ut at Casco sin brenner som krutt (testet for noen år siden, det har kanskje kommet ny type nå)
Men f.eks Biltema sin faktisk ikke brenner noe særlig godt. Dette er testet ved å sette en tent lighter borti en bit med avkapp, det er omtrent like lettantennelig som en trebit.
Jeg tror stoffet etterhvert har blitt tilsatt brannhemmende midler. (noe man sikkert finner ut hvis man gidder å lese på boksen :-))
Ikke lukter den så vondt heller.
Verden går fremover!
Forøvrig ser det ut til å bli en spennende modul Pål!

              Fugeskum... Nils Olav Glein 18. sep. 2009 kl.1429* #26850 (#26840) Vist 1175 ganger Lik innlegget
 

Hei ! Legger fugeskum over ihopprullet avispapir for å få en hard overflate.Papiret bruker jeg jo til å forme landskapet,.... også er det dette med å få en hard overflate da. Før brukte jeg gips,men gipsen gjør modulene tyngre og de blir litt vanskeligere å flytte.Fugeskum er så velsignet lett og er ikke like "brekkelig"som gipsen. Brannfaren med fugeskum gjorde meg litt engstelig etter advarslene,men jeg trodde den var mest brannfarlig når den kom ut av sprayboksene.(?). Tente på litt fugeskum og visst brant den bra,men sloknet fort. Forøvrig anbefaler jeg MC Donalds sugerør tvers gjennom fugeskummet som jeg stopper ledningene inni for å unngå nærkontakt med det kanskje farlige materialet og el.kablene. MVH.Nils

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.35 sek
I dag 17653 treff på forum10, og 72429897 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12840 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.