Visning av en hel tråd i Galleriet
Brest er en by helt vest i Hviterussland, som nok er kjent for mange her på forumet. I Brest bytter de boggier mellom hhv. 1524mm og 1435mm på mange av persontogene mellom Russland og Vest-Europa. Det som kanskje ikke er like kjent, er at man ikke må ha visum for å besøke byen (inntil 5 dager). Ikke en gang UD ser ut til å være klar over det. Man må bare bestille en tur, så kan man oppholde seg i et begrenset område rundt Brest. F.eks. på http://bezviz.by/ kan man kjøpe en tur. Billigste alternativet koster rundt 12 € og inkluderer inngang på Regionmuseet. Byen har også et jernbanemuseum, som ligger litt vest for sentrum.
Takk for titten! Det loket vi ser bak den imponerende P36-maskinen kan se ut som en OR18? Har du nærbilde av den også?
Lokomotivet bak P36-maskinen er LV-0202.
Mange takk! Det er 'selvsagt' en LV - OR18 var prototypen for disse.
Brest ligger helt vest i Hviterussland, på grensen til Polen, ikke i øst, slik det skrives i innledende tråd her.
Mange takk for korrigeringen, nå er det rettet. Noen ganger blir det bare helt feil når man endrer tekst underveis, fra f.eks. øst i Europa til vest i Hviterussland.
Regelen om fem dager uten visum gjelder kun når man tar fly til Minsk. Hvis man ikke ønsker å fly til Minsk, er det dyrt og vanskelig å få visum. Roy B. og jeg kjørte rundt i hele landet for et halvt år siden etter å ha gått "ørten" runder med to ambassader. Vi fotograferte alle sporveis- og trolleybussbyer unntatt Brest. En lengre reportasje sto i Lokaltrafikk nr. 100.
Det er visumfritt også til Brest og Grodno (begge byer kan man komme til med tog fra Polen). Men du kan kun reise i et begrenset område, og ikke mellom de to byene/visumfrie regionene. Da må du ut av landet og inn igjen i den andre byen/regionen. Flyr du til og fra Minsk kan du reise rundt i hele Hviterussland (i løpet av 5 dager), men du må bruke fly begge veier.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.