Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Skårerbanens Venner høsten 2009" i MJ-rommet

Hele tråden har 64 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Skotte Jon Einar Vistad 7. okt. 2009 kl.0930 #29078 (#29058) Vist 1239 ganger Lik innlegget
 

Nja, skotte er vel bare noe vi som bygger på Sandnes-modulen har funnet på. Denne oppkoblingen din forutsetter bruk av tortoiser da?

        Koblingen av skotter, kryssveksler og sporkryss Svein Sando 7. okt. 2009 kl.0949 #29079 (#29078) Vist 1248 ganger Lik innlegget
 

Oppkoblingen av en skotte blir som oppkoblingen av en kryssveksel da forskjellen er bare færre kjøreveier og færre skinnebiter, men ellers lik. En kryssveksel med ledende skinnekryss kobles som en vanlig veksel med ledende skinnekryss, der tungestillingen styrer matingen til krysset i motsatt ende av kryssvekselen. To vekselmotorer (gjerne Tortoise) trengs til en kryssveksel, og derfor også til en skotte. Gevinsten ved en full kryssveksel er at man der styrer fire tungepar også med to vekselmotorer. Egentlig er dette rett fram koblingsteknikk.

Mer komplisert er det derimot ved kobling av rene sporkryss med ledende skinnekryss. Det er fire skinnekryss i et sporkryss, men to av de trenger normalt ingen ompoling - bare de to ligger på tilsvarende måte som krysset på en veksel. Da trenger man et relé som gir preferanse til en av kjøreretningene. Da rene kryss ofte brukes i kombinasjon med veksler tett ved, kan dette kobles sammen slik at det igjen er vekselstillingene som styrer matingen til (skinne)kryssene i (spor)krysset.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.