Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Skårerbanens Venner høsten 2009" i MJ-rommet

Hele tråden har 64 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Skotte Jon Einar Vistad 7. okt. 2009 kl.1122 #29090 (#29058) Vist 961 ganger Lik innlegget
 

Jeg uttrykker meg gjerne litt klossete, selve polariseringene er greit.
"Med ikke kjørbar" i alt-x så mener du elektrisk går jeg ut i fra.
Rent "mekanisk" er den jo kjørbar, og det er det som er mitt poeng :-)
Man må tenke "dobbel kryssveksel" når man skal kjøre gjennom vekselen, hvis ikke mister man strømforsyningen til loket.
Vår veksel skal vær rent mekanisk styrt, det var derfor jeg lurte på om man kunne "lure" til noen avhengighets-greier ved bruk av tortoiser.

        Automatisk polvending Knut Tysnes 7. okt. 2009 kl.1212 #29095 (#29090) Vist 945 ganger Lik innlegget
 

Kan "Hex Frog Juicer" være noe som dere kan bruke i stedet for Tortoiser?

Lenke: Hex Frog Juicer

          Hex Frog Juicer Svein Sando 7. okt. 2009 kl.1222 #29097 (#29095) Vist 955 ganger Lik innlegget
 

Den gjør sikkert jobben for å ordne polariteten på krysset, men hvis man likevel vil ha en elektrisk vekselmotor så ser jeg ikke hva man sparer i det hele tatt med enda en ekstra dings. Prisen er ganske stiv også: $70. En Tortoise koster vel omtrent femteparten. Det kunne derimot være et poeng ved sporkryss som ikke lar seg styre av veksler i nærheten, hvis man er villig til å betale $70.

            Hex Frog Juicer Dag Cato Skårvik 7. okt. 2009 kl.1224 #29098 (#29097) Vist 967 ganger Lik innlegget
 

Kan virke dyr, men så kan den også kontrollere opptil 6 sporkryss.

              Hex Frog Juicer (HFJ) Svein Sando 7. okt. 2009 kl.1228 #29099 (#29098) Vist 970 ganger Lik innlegget
 

Ja, jeg skjønte det når jeg så gjennom videoen. Der ble det også sagt "hand laid turnouts". Dvs det er et poeng hvis man IKKE har motordrevne veksler. Men da er kostnaden per veksel på omtrent det samme for en Tortois-drevet og på en hånddrevet med HFJ.

                Frog? Tortois? John Oddvar Hauge 7. okt. 2009 kl.1248 #29101 (#29099) Vist 973 ganger Lik innlegget
 

Dette så jo unektelig litt interessant ut. Men jeg henger ikke med i fagutrykkene. Kan dere forklare disse?

                  Frosker og skilpadder Peder Figenbaum 7. okt. 2009 kl.1309* #29103 (#29101) Vist 989 ganger Lik innlegget
 

Frog er US-engelsk for sporkryss, hva norske MJ'ere har en tendens til å kalle hjertestykket (et uttrykk fra den danske Märklin-katalogen).

Tortoise er merkenavnet til en pålitelig, langsom og stillegående drivmaskin for sporveksler (også kjent som "stor, grønn kladd").

Mvh P.

                    Skinnekryss = "hjertestykke" Svein Sando 7. okt. 2009 kl.1309 #29106 (#29103) Vist 1000 ganger Lik innlegget
 

Frog er engelsk for sporkryss,

Her må jeg nok få korrigere deg litt, Peder. Det er "skinnekryss" og ikke "sporkryss" som er frog/hjertestykke/Hertzstück. Sporkrysset er når to hele spor krysser hverandre, det noen kaller vanlig kryss til forskjell fra kryssveksel.

Forskjellen er egentlig ganske logisk. Når to spor (bestående av to parallelle skinner) krysser hverandre, heter det sporkryss. Når to skinner krysser hverandre i en veksel, heter det skinnekryss. (Men jeg må innrømme at "hjertestykke" sitter godt spikret i hjernen min etter 10 år som märklinist på 60-tallet, så jeg må konsentrere meg hver gang jeg skal si "skinnekryss".)

                      Skinnekryss = "hjertestykke" Peder Figenbaum 7. okt. 2009 kl.1312 #29107 (#29106) Vist 1005 ganger Lik innlegget
 

I stand corrected...

Mvh P.

                        Standing corrected Svein Sando 7. okt. 2009 kl.1314 #29108 (#29107) Vist 1011 ganger Lik innlegget
 

Egentlig tror jeg du vet dette, men at det var en "slip of the keyboard".

                          Man lærerer! John Oddvar Hauge 7. okt. 2009 kl.1341 #29115 (#29108) Vist 1021 ganger Lik innlegget
 

Tusen takk for oppklarende ord. Det er lite sånt som produseres i Norge. Hverken i stor eller liten skala. De tyske utrykkene kommer så smått etter to år på tysk sporvekselpakker, men de engelske fagutrykkene trenger nok litt mere øvelse. Jeg har faktisk bygget en modelljernbane bit på skolen. Da måtte det litt elektronikk til for å få drivmaskinen eller tortoisen til å gå på to pls utganger. Dette dreier seg antagelig om problematikk i forhold til + og - veksling i forhold til forskjellige togveier her? De vekslene jeg har er utstyrt med ganske mye plastikk i krysset, men dette ser jo ikke naturtro ut.

                      hjertestykke eirik karlsen 12. okt. 2009 kl.0002 #29783 (#29106) Vist 916 ganger Lik innlegget
 

Hvorfor fokusere så kraftig på å kalle det skinnekryss da? Hjertestykke fungerer jo like bra det, og er et uttrykk jeg senest så i en tysk bok om stillverkenes utvikling ved jernbane. Så at det er et rent modelljernbaneuttrykk tviler jeg på.

Eirik

                        hjertestykke synonymt med skinnekryss, men ikke NSB/JBV-norm Svein Sando 12. okt. 2009 kl.0029 #29787 (#29783) Vist 935 ganger Lik innlegget
 

Peder kalte det sporkryss, og det blir i hvert fall feil fordi det er noe annet enn et hjertestykke. At Herzstück brukes i Tyskland i både 1:1 og MJ har i hvert fall ikke jeg benektet.

Selvfølgelig skjønner de fleste at hjertestykke = skinnekryss, men hvis man vil tilpasse sitt MJ-språk norsk 1:1-praksis, så er ordet 'skinnekryss'. For noen er det litt viktig, for andre ikke. Vi skjønner hverandre nok.

        Forrigling Pål A Olsen 7. okt. 2009 kl.1329 #29113 (#29090) Vist 937 ganger Lik innlegget
 

Joda, rent mekanisk er Alt-x kjørbar - med overlappende togvei - er det tillatt..?

Avhengighets-greier (forrigling) kan "enkelt" løses dersom det hele styres med vekselmotorer, men er seff også mulig med mekanikk - enten helt mekanisk, eller en eller annen form for elektro-mekanikk.

Men uansett hvordan tungene styres, må skinnekryssene kunne bytte polaritet - enten med en bryter mekanisk koblet til "leamikken", eller med en eller annen automatisk polvender (som jeg ennå har tilgode å se virke optimalt under alle forhold)...

-pål-

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 570 treff på forum10, og 72431295 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12840 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.