Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 17. nivå av toppinnlegget "Tresviller" i Plattformen

Hele tråden har 56 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                Les (del)tråden i sammenheng Herman Ellingsen 27. feb. 2009 kl.1514 #2975 (#2850) Vist 429 ganger Lik innlegget
 

Nå er det vel et poeng at hvis den professoren fikk det som han ville, så kunne ikke SNL brukt NCA som fagekspert, siden NCA ikke er professor innenfor fagfeltet. (Antar jeg, fordi jeg innbiller meg at det fremdeles er smått med professorater innen jernbanefag.)

Det jeg prøver å antyde med dette er at jeg tror at SNL sannsynligvis får bedre kompetanse innen de enkelte fagområdene, som for eksempel jernbanestoff, ved å ikke stille spesifikke krav om formell kompetanse.

                                  Fagkompetansen sitter i bedriften Svein Sando 27. feb. 2009 kl.1535 #2979 (#2975) Vist 429 ganger Lik innlegget
 

I gamle dager hadde NSB et informasjonskontor. Jeg mener det var lederen der som stod som ansvarlig for slike artikler i norske leksikon den gangen. Da hadde han hele sin organisasjons kompetanse i ryggen og kunne få fram korrekte opplysninger på alle de fagområdene som en jernbane dekker, også historisk stoff via Jernbanemuseet. Selv om mange jernbaneentusiaster både vet og tror de vet veldig mye om jernbanen, har vi også mange hull. Slik sett er jeg litt skeptisk til nåværende ordning, for å si det rett ut.

                                  Formell fagkompetanse og dårlig skjult kritikk Vestein Øvrom 27. feb. 2009 kl.1717 #2995 (#2975) Vist 432 ganger Lik innlegget
 

Dette er jeg helt enig i (ellers hadde jeg vel knappest reklamert for Wikipedia), noen ganger står formelle krav i veien for en god løsning. Hva jeg reagerte på er at hovedredaktøren gjorde et poeng av at SNL vil være en mer troverdig encyclopedi enn konkurrenten fordi de har fagredaktører (som det altså da ikke stilles formelle krav til).

Jeg tror ikke dette er noen ubetinget fordel i forhold til hvordan Wikipedia har løst dette. Heller ikke tror jeg vedkommende hovedredaktør har satt seg særlig inn i regler, normer og prosedyrer for hvordan Wikipedia virker. Om jeg skulle prøve å differensiere på de to måter å lage et "leksikon" på stammer det ene (SNL) fra en tradisjonell bedriftsstruktur (hierarkisk oppbygd, sentralisert kontroll) mens den andre (Wikipedia) er et ektefødt barn av internett (flatt, pluralistisk, "kaotisk").

Allikevel er det ikke sånn at artikler i Wikipedia er et rent flertallsvedtak. Om én står mot mange men har gode/vektige argumenter kan godt vedkommende vinne frem. Alene det at man kan (oppmuntres til) debattere artikler virker inkluderende. Dessuten, siden alle innbys til å delta tror jeg rekrutteringen vil fortsette å være god. Man føler seg blant likemenn, ikke prisgitt en "diktator". Det er i seg selv motiverende.

Mvh
Vestein

                                    Formell fagkompetanse og dårlig skjult kritikk Herman Ellingsen 27. feb. 2009 kl.1808 #3009 (#2995) Vist 430 ganger Lik innlegget
 

Det er spesielt ett område der Wikipedia er uslåelig, og det er å få frem hva som diskuteres, og hvilke argumenter de ulike partene fører i marken for sitt syn.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.12 sek
I dag 2628 treff på forum10, og 72710850 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12860 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.